به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۲:۲۵
 
۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۱۲/۲۷ ساعت ۲۲:۰۵
کد مطلب : ۳۶۰۴۷

آمار تولیدات خیالی دولت دهم و يازدهم!

گروه اقتصادي: معاون وزیر جهادکشاورزی از مشخص شدن نتایج راستی‌آزمایی تولید محصولات کشاورزی خبر داد و گفت:‌ آمارهای اصلاح شده گذشته در زمینه تولیدات فرآورده‌های دامی به بانک مرکزی ارسال شده است.
آمار تولیدات خیالی دولت دهم و يازدهم!
حسن رکنی گفت : راستی‌آزمایی تولید انواع محصولات کشاورزی در وزارتخانه جهاد کشاورزی به پایان رسید و هفته گذشته آمار اصلاح شده تولیدات کشاورزی به بانک مرکزی ابلاغ شد. بر این اساس آمار اصلاح شده تولید انواع محصولات دام و طیور مانند آمارهای دیگر زیر بخش‌های کشاورزی کمترین انحراف را با واقعیت دارد. وی افزود: در گذشته آمارهایی که از تولید محصولات کشاورزی ارائه می‌شد بر اساس روند ثابت پیش‌بینی شده رشد برای این بخش بود در حالی که آنچه در زیر بخش‌های مختلف کشاورزی اتفاق افتاده بود برخلاف آمارهای منتشر شده گذشته بود اما اصلاح آمارهای تولیدات مختلف در بخش کشاورزی می‌تواند به مسئولان برای برنامه‌ریزی در جهت توسعه این بخش کمک کند.

رکورد شکنی صادرات محصولات پروتئینی
معاون بهبود تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی اظهار کرد: علی‌رغم مشکلات موجود، تولید گوشت مرغ، تخم‌مرغ، گوشت قرمز و شیر در نیمه دوم امسال رشد مناسبی داشت؛ به گونه‌ای که رکورد صادرات انواع فرآورده‌های پروتئینی شکسته شد. به گفته رکنی صنعت طیور کشور یکی از بخش‌های مهم در زیربخش‌های کشاورزی به شمار می‌رود که گردش مالی قابل توجهی را دارد و به صورت روزمره تولیدات این صنعت در سبد خانوارهای ایرانی وجود دارد.

صادرات 40 هزار تنی مرغ در امسال
وی افزود: در شش ماهه دوم امسال کمترین نوسان قیمت در گوشت مرغ وجود داشت و فراوانی گوشت مرغ در نیمه‌ دوم سال به گونه‌ای بود که طی پنج سال گذشته رکورد صادرات گوشت مرغ شکسته شد و به مرز 40 هزار تن رسید. معاون بهبود تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی قریب به 10 میلیون تن گوشت مرغ در کشور‌های جهان مبادله می‌شود که سه میلیون تن از این تجارت در نزدیکی ایران قرار دارد؛ به گونه‌ای که عربستان حدود 810 هزار تن، عراق 650 هزار تن و روسیه 540 هزار تن واردات گوشت مرغ در سال انجام می‌دهد که فرصت بسیار مناسبی برای ایران است تا بتوانیم با استفاده از پتانسیل‌های داخلی بخشی از نیازهای منطقه را تامین و مازاد نیاز داخلی خود را صادر کنیم.

رکنی با تاکید بر این‌که توازن مثبت صادرات به نفع واردات از استراتژی‌های مهم وزارت جهاد کشاورزی است، ادامه داد: یکی از عواملی که سبب شد تولید مرغ در نیمه دوم امسال قوت بیشتری بگیرد و نوسانات به حد ممکن برسد در دسترس‌ بودن نهاده‌های تولید و نشاط و امیدواری بین تولید‌کنندگان بود. به گفته وی با وجود این‌که حدود 60 هزار تن گوشت مرغ در مرحله‌ اول توزیع سبد کالایی دولت از منابع تولید داخلی تامین شد، در حال حاضر حدود 70 هزار تن گوشت مرغ از منابع داخلی خریداری و در ذخائر شرکت پشتیبانی امور دام وجود دارد که در صورت نیاز به توزیع مجدد گوشت مرغ در بین اقشار مردم برای مراحل بعدی توزیع سبد کالا محدودیتی وجود ندارد چراکه روزانه بین 600 تا 1000 تن خرید گوشت مرغ مازاد از تولید‌کنندگان صورت می‌گیرد.

معاون بهبود تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی گفت: به تازگی رویکرد صادرات گوشت مرغ منجمد ایرانی قوت گرفته و می‌توانیم با توانمندی‌های‌ موجود از این فرصت استفاده کنیم چراکه پویاتر و فعال‌تر شدن صنعت طیور می‌تواند اشتغالزایی مناسبی برای کشور به ارمغان آورده و ارزش افزوده بالایی را داشته باشد. رکنی ادامه داد: یکی از رویکرد‌هایی که در صنعت طیور مد نظر قرار دارد افزایش بهره‌وری در تولید است که می‌تواند منافع مصرف‌کننده را بیش از پیش تامین کرده و تولید اقتصادی‌تری را برای مرغداران به همراه داشته باشد.


مرجع : ايسنا