به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۷
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۱۲/۲۷ ساعت ۲۱:۵۰
کد مطلب : ۳۶۰۵۰

سبزه چینی هم به بازار نوروزي رسيد

گروه اقتصادي: واردات در طی 8 سال گذشته همواره مورد انتقاد کارشناسان اقتصادی بوده است. به روایت بازار از صنایع دستی گرفته تا میوه و برنج و گوشت همه و همه از کشورهای دیگر وارد می شوند و کشاورزان و تولید کنندگان ایرانی را کلافه کرده اند.
سبزه چینی هم به بازار نوروزي رسيد
به گزارش شهرخبر، طی این 8 سال بسیاری از کارخانه های تولید کوچک بسته شد و کارخانه های بزرگ رو به ورشکستگی هستند و کشاورزان نیز در فکر فروش زمین ها و کوچ به شهرها هستند. چین اما مدت زمانی است که جای پای خود را در اقتصاد ایران محکم کرده است. به طور دقیق تر درست از روی کار امدن دولت محمود احمدی نژاد بود که پای چینی ها به بازار ایران باز شد. چشم بادامی ها، در سال ۹۱ در حالی ۷میلیارد و ۱۵۵میلیون دلار کالا به ایران وارد کرده اند که در سال ۱۳۸۴، که مصادف با آغاز به کار دولت نهم بود، تفاوت زیادی با جایگاه کنونیشان در بازار ایران داشتند.

امروزه در حالی چین تبدیل به دومین واردکننده بزرگ به ایران شده است که ۸سال پیش، پنجمین رتبه را در بین واردکننده های کالا به ایران داشت. آنها برخلاف رقیب عرب خود هیچگاه جایگاه خود را در بازار ایران متزلزل ندیدند؛ چرا که بازار ایران همواره با روی باز پذیرای اجناس چینی بوده است. به این ترتیب، تحریم های ایران برای هیچ کشوری که سود نداشته باشد برای چشم بادامی ها همواره سودآور بوده است. این میزان واردات کالای چینی به ایران در حال رخ داده است که در سال ۹۱، ایران تنها ۴میلیارد و ۸۲۷میلیون دلار صادرات به چین داشته است. این در حالی است که سال نو نزدیک است ومی رود دوباره واردات کالاهای چینی به کشور توسط قاچاقچیان داغ شود.

هر چند‌ برخی از اهالی اتاق بازرگانی مانند‌ برخورد‌ار می‌گویند‌ این قاچاقچیان با حاشیه رفتن وارد‌‌کنند‌گان قانونی د‌ست به کار شد‌ه‌اند‌ ت بازار را تامین کنند‌ و میوه شب عید‌ و سایر اقلام را سر سفره مرد‌م بگذارند‌،اما در هر حال این دلیل خوبی برای این مساله نیست و معلوم نیست چرا اقدامی برای فعال شدن دوباره واردکنندگان قانونی صورت نمی گیرد و اصلا چرا تولید کنندگان داخلی حمایت نمی شوند تا نیازی به واردات نباشد؟

در هر حال بر اساس اخبار رسیده به نظر می رسد امسال وارد‌ات آجیل چینی و گلاب چینی و سبزه چینی نیز وارد‌ مید‌ان شد‌ه‌اند‌ و حتی گندم های چینی نیز در راهند تا سبد سبزه هفت سین ایرانی را مزین کنند! به این ترتیب به نظر می رسد امسال آجیل چینی که حتما به کیفیت محصولات تولید داخل هم نیست پذیرای مهمانان نوروزی باشد و سبزه چینی هم جای سبزه ایرانی را در هفت سین ایرانی بگیرد و به این ترتیب با این وضعیت بعید نیست از سال های آینده سمنوی چینی، سنبل چینی و سنجد چینی هم به کشور وارد شود و شاید اصلا بهتر باشد بجای 7 سین، 7 چین چیده شود تا خیال همه راحت تر باشد! به این ترتیب اگر دولتی ها جلوی واردات بی رویه به هر طریقی چه قانونی و چه قاچاق را نگیرند آن روز چندان دور نخواهد بود.