به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۱۵:۳۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۱/۰۱ ساعت ۱۷:۰۵
کد مطلب : ۳۶۱۵۳

صادرات نفت اوپک در پایین‌ترین سطح

گروه اقتصادي: با آغاز فصل تعمیر و نگهداری پالایشگاه‌ها در سراسر جهان، صادرات نفت خام اوپک از مسیر دریا به پایین ترین سطح خود در دو ماه گذشته می رسد.
صادرات نفت اوپک در پایین‌ترین سطح
شبکه خبری بلومبرگ گزارش داد: اویل موومنتس، موسسه انگلیسی رصدکننده حمل و نقل نفت اعلام کرده است که عرضه نفت خام سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در چهار هفته منتهی به پنجم آوریل در پی آغاز فصل تعمیر و نگهداری پالایشگاه‌ها در سراسر جهان به پایین ترین سطح خود در دو ماه گذشته می رسد.

بر پایه این گزارش، صادرات نفت اوپک از مسیر دریا، به استثنای آنگولا و اکوادور در چهار هفته منتهی به 5 آوریل (16 فروردین ١٣٩٣) با 2.5 درصد یا روزانه 620 هزار بشکه کاهش به روزانه ٢٣ میلیون و 740 هزار بشکه می رسد. صادرات نفت اوپک از مسیر دریا در چهار هفته منتهی به 16 فروردین ١٣٩٣ به پایین ترین سطح خود از اوایل ماه فوریه می رسد. اویل موومنتس پیش بینی کرد که اوپک برای جلوگیری از مازاد عرضه نفت در بازارهای جهانی باید در سال جاری روزانه یک میلیون بشکه نفت از تولید خود بکاهد.

روی میسون، موسس اویل موومنتس، گفت: در ماه آوریل تقاضا به طور سنتی کاهش می یابد و این افت فصلی است زیرا پالایشگاه با آغاز عملیات تعمیر و نگهداری تقاضایشان برای نفت خام کاهش می یابد. تقاضای جهانی نفت خام به طور معمول در پایان سه ماه نخست سال در پی کاهش تقاضا برای سوخت های حرارتی و آغاز فصل تعمیر و نگهداری پالایشگاه‌ها، با افت رو به رو می شود. میانگین قیمت نفت خام شاخص برنت دریای شمال در ماه جاری میلادی با 3.1 درصد افت همراه بوده است.

بر پایه گزارش اویل موومنتس، محموله های نفتی ارسالی از خاورمیانه، از جمله محموله های ارسالی از کشورهای غیر اوپک همچون عمان و یمن، در چهار هفته منتهی به 16 فروردین به میانگین ١٧ میلیون و 400 هزار بشکه در روز می رسد، در حالی که این مقدار در چهار هفته منتهی به هشتم مارس (17 اسفند) 17 میلیون و 940 هزار بشکه بود.

طبق اعلام این مؤسسه، بارگیری نفت خام در نفتکشها در دوره مورد بررسی با 1.8 درصد افت، به 488 میلیون و 180 هزار بشکه می رسد، در حالی که این مقدار در چهار هفته منتهی به هشتم مارس ٤٩٦ میلیون و 910 هزار بشکه بود. اعضای اوپک در نشست ١٦٤ این سازمان (١٠ خرداد) در وین اتریش تصمیم گرفتند بار دیگر سقف تولید روزانه ٣٠ میلیون بشکه را تثبیت کنند. نشست بعدی اعضای اوپک به منظور بررسی سیاست های تولید نفت این سازمان ١١ ژوئیه سال جاری میلادی (چهارشنبه ٢١ خرداد ١٣٩٣) در وین اتریش برگزار می شود.
مرجع : ايسنا