به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۰۲:۲۷
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۱/۰۱ ساعت ۱۸:۱۹
کد مطلب : ۳۶۱۵۵

علی دهباشی 56 ساله شد

گروه فرهنگ وهنر: اول فروردین‌ماه سال‌روز تولد علی دهباشی، چهره فعال فرهنگی، است که نامش با مجله «بخارا» و «شب‌های بخارا» عجین شده است.
علی دهباشی 56 ساله شد
علی‌اکبر جعفر دهباشی معروف و مشهور به علی دهباشی متولد سال 1337 در تهران، از کودکی تا به حال با چاپ و انتشار مجله و نشریه دم‌خور بوده و هنوز هم فکر و ذهنش درگیر انتشار مجله است. در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، فعالیت‌های ابتدایی فرهنگی و مطبوعاتی خود را آغاز کرد و در قبل از انقلاب فعالیت خود را با نشریه «جنبش» که به ‌صورت زیراکسی و مخفی منتشر می‌شد تداوم بخشید. دهباشی پس از پیروزی انقلاب نیز با انتشارات «رواق» به سرپرستی شمس آل احمد همکاری داشت که ناشر آثار جلال آل احمد بود.

او در طول زندگی حرفه‌یی خود با نشریات ادبی، فرهنگی و هنری همچون «آرش»، «برج»، «چراغ»، «دنیای سخن»، «آدینه» و «دفتر هنر» همکاری مستمر داشته و از سال ۱۳۶۹ به مدت هفت سال سردبیر ماهنامه «کلک» بوده است. علی دهباشی از شهریور ۱۳۷۷ به بعد سردبیری مجله «بخارا» را برعهده داشته است که در آن مطالبی در زمینه فرهنگ، ادبیات و ایران‌شناسی منتشر می‌شود. به تازگی نیز نودوهشتمین شماره این مجله ویژه نوروز 1393 همراه با یکصد و یک شعر منتشرنشده از محمدرضا شفیعی کدکنی منتشر شد. دهباشی در «بخارا» ویژه‌نامه‌هایی را هم درباره نویسندگان بزرگ ایران و جهان منتشر کرده است. همچنین در طول این سال‌ها به کوشش علی دهباشی مراسمی با عنوان «شب‌های بخارا» بر‌گزار شده که در آن به تجلیل از بزرگان فرهنگ و ادب و هنر پرداخته شده است.

انتشار زندگی‌نامه‌ها و یادنامه‌هایی برای بزرگان ادبیات فارسی و اهل فرهنگ و هنر و اندیشه از دیگر فعالیت‌های مستمر دهباشی است. او همچنین مدیریت «انتشارات شهاب» را به‌عهده دارد. علی دهباشی همچنین ویراستار انتخاب‌شده هیأت امنای چاپ آثار محمدعلی جمالزاده است.
مرجع : ايسنا