به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۲۸ - ۱۹:۳۵
 
۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۱/۰۱ ساعت ۱۵:۲۳
کد مطلب : ۳۶۱۶۵

حمله طالبان به جشن نوروز در افغانستان

گروه بين​الملل: با فرا رسیدن بهار، چشم ها همه سوی مزار شریف است. یکی از اصلی ترین جشن های نوروز در افغانستان از شهر مزار شریف در شمال این کشور آغاز می شود. به همین دلیل افغان ها از نقاط مختلف این کشور و دیگر نقاط جهان از دیر باز در آغاز فصل بهار خود را به شهر مزار شریف می رسانند و در جوار بارگاه منسوب به مرقد امام علی (ع) جشن های نوروز را با برافراشتن علم در این مکان آغاز می کنند.
حمله طالبان به جشن نوروز در افغانستان
انفجار بمب در جمع شماری از مردم افغانستان که به منظور تجلیل از نوروز در اولین روز سال جدید در زیارتگاه موسوم به «شاه مقصود» درشهرستان خاکریز استان قندهار گرد آمده بودند، یک کشته و شماری زخمی بر جای گذاشت.
ˈضیا درانی سخنگوی فرماندهی امنیتی استان قندهار روز جمعه به خبرگزاری بخدی گفت: نیروهای طالبان صبح امروز بمب دست سازی را در زیارتگاه شاه مقصود در شهرستان خاکریز استان قندهار زمانی منفجر کردند که مردم منطقه در اولین روز سال جدید برای به اهتزاز در آوردن علم سخی منسوب به حضرت علی(ع) و تجلیل از نوروز در این زیارتگاه تجمع کرده بودند. سخنگوی فرماندهی امنیتی استان قندهار گفت: فرمانده امنیتی شهرستان و معاون فرمانداری شهرستان خاکریز و یک پلیس نیز در این انفجار زخمی شدند. گروه طالبان مسوولیت این رویداد را بر عهده گرفته است.

جشن بزرگ نوروز در افغانستان با برافراشتن علم حضرت علی(ع) در اولین روز سال جدید در شهرهای مختلف افغانستان از جمله مزار شریف آغاز می​شود. هزاران تن از مردم افغانستان صبح امروز (جمعه) در اولین روز سال جدید خورشیدی در شهر مزار شریف با حضور سید مخدوم رهین وزیر اطلاعات و فرهنگ افغانستان به نمایندگی از حامد کرزی رییس جمهور این کشور علم منسوب به حضرت علی (ع) را به اهتزاز در آوردند. سید مخدوم رهین وزیر اطلاعات و فرهنگ در این مراسم در سخنانی به نمایندگی از حامد کرزی رییس جمهور افغانستان عید نوروز را تبریک گفت و فرمان برافراشتن علم سخی را صادر کرد.

در این مراسم که شمار زیادی از شخصیت های سیاسی، فرهنگی، نظامی و محلی این کشور در شهر مزار شریف حضور داشتند 21 گلوله توپ برای ادای احترام شلیک شد و بالگردها شهر مزار شریف و روضه سخی را نیز گلباران کردند. نوروز و تولد دو باره بهار در افغانستان با نام مبارک حضرت علی (ع) پیوند خورده است، زیرا مردم این کشور معتقدند امام علی (ع) در روز اول نوروز به خلافت رسید، از این رو جشن نوروز و جشن خلافت امام علی(ع) را با شکوه خاصی گرامی می دارند.

با فرا رسیدن بهار، چشم ها همه سوی مزار شریف است. یکی از اصلی ترین جشن های نوروز در افغانستان از شهر مزار شریف در شمال این کشور آغاز می شود. به همین دلیل افغان ها از نقاط مختلف این کشور و دیگر نقاط جهان از دیر باز در آغاز فصل بهار خود را به شهر مزار شریف می رسانند و در جوار بارگاه منسوب به مرقد امام علی (ع) جشن های نوروز را با برافراشتن علم در این مکان آغاز می کنند. زیارتگاه روضه مزار شریف تا 40 شبانه روز پذیرای افغان ها است که از گوشه و کنار افغانستان و جهان خود را به مزار شریف رسانده اند. روزهای چهارشنبه و شب های جمعه اوج حضور مردم در بارگاه منسوب به حضرت علی (ع) است.

کابل هم از مناطق مهم دیگری است که زیارت سخی در آن انجام می شود. در کابل نیز پرچم منسوب به مولا علی (ع) توسط علما، روحانیون و پهلوانان افغان در نخستین روز ماه فروردین برافراشته شده و تا 40 روز که علم برافراشته است، مردم به زیارت سخی آمده و به نیایش و دعا می پردازند. در شهر هرات در غرب افغانستان نیز مردم این شهر در روز اول ماه فروردین به مساجد و تکایا می روند و آغاز سال نو را گرامی می دارند. مردمان این شهر که در همسایگی ایران به سر می برند، آغاز سال نو را با دعای تحویل سال در مساجد آغاز می کنند و در هنگام تحویل سال با دعا و نیایش از خداوند می خواهند که سال نو را سال خوبی برای آنها قرار دهد.

زیارت مزار «سلطان میر عبدالله الواحد شهید» نواده امام حسن مجتبی (ع) و بنا به برخی منابع، پدر حضرت عبدالعظیم حسنی، در جنوب شهر هرات افغانستان، یکی از مهمترین مناطقی است که در روز اول نوروز علم منسوب به امام علی(ع) در آنجا بر افراشته می شود.
مرجع : ايرنا