به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۲:۲۵
 
۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۱/۰۱ ساعت ۱۹:۴۰
کد مطلب : ۳۶۱۷۳

چشم انداز بازار بورس در سال 93

گروه اقتصادي: 9 ماه ابتدایی سال 92 برای بازار سرمایه تجربه ای رویایی و خوشایند بود. سود 130 درصدی سهامداران این بازار و رکوردزنی های پیاپی شاخص بورس از اتفاقات خوشایند سال 92 برای این بازار بود. اما در دی ماه ناگهان ورق برگشت و شاخص بورس روند منفی به خود گرفت. چشم انداز بازار سرمایه برای سال 93 چگونه خواهد بود؟
چشم انداز بازار بورس در سال 93
یک کارشناس بازار سرمایه گفت: «اگر دو ماه اخیر که استثناء است و بازار به دلایلی منفی بود را کنار بگذاریم و عموم مسئولان توجه جدی به بازار سرمایه داشته باشند، سال 93 به دلیل نیاز جدی به بازار بورس می تواند سال بسیار پررونق و پرگردشی باشد.» دکتر حسین خزلی خرازی کارشناس بازار سرمایه گفت: «اقتصاد ایران مانند هواپیمایی 600 نفره (600 هزار میلیارد تومان ارزش اقتصاد ایران) و پهن پیکر است که با 4 موتور در حال پرواز است.» وی ادامه داد: «طبق برنامه ریزی ها قرار بود سالانه شاهد 8 درصد رشد اقتصادی باشیم که 5.5 درصد حاصل سرمایه گذاری های جدید و 2.5 درصد حاصل بهره وری روی سرمایه گذاری های قبلی باشد. یعنی قرار بود این هواپیما هر سال نسبت به سال قبل 8 درصد اوج بگیرد.»

این کارشناس مسائل اقتصادی اظهار کرد: «4 موتور اصلی این هواپیما برای تامین مالی اقتصاد ایران شامل بانک ها، سرمایه گذاری دولت در بخش عمرانی، سرمایه گذاری خارجی و عموم مردم از طریق بازار سرمایه است.» وی ادامه داد: «همه می دانیم قدرت جذب منابع توسط بانک ها به شدت کاهش پیدا کرده و در نتیجه قدرت اعطای تسهیلات توسط آنها هم کاهش پیدا کرده است. در نتیجه موتور تامین مالی از طریق بانک ها اکنون با 20 تا 30 درصد ظرفیت کار می کند.»

وی افزود: «موتور سرمایه گذاری خارجی متاسفانه کلا از کار افتاده و فعلا خاموش است و موتور سرمایه گذاری های دولت هم به دلیل رشد شدید بودجه جاری دولت و کاهش بودجه عمرانی و همچنین سیاست های کلی نظام که قرار نیست دولت دیگر سرمایه گذاری های اصلی انجام دهد و قرار است سرمایه گذاری های قبلی را هم به مردم واگذار نماید، اکنون با 30 تا 40 درصد ظرفیت کار می کند.» خرازی خاطرنشان کرد: «لذا تنها موتور این هواپیما که تا دو ماه پیش با 80 درصد ظرفیت کار می کرد، موتور بازار سرمایه بود؛ به طوری که تا اواسط دی ماه و نسبت به سال قبل در حجم معاملات رشد 15 برابری، در تعداد دفعات معاملاتی رشد 10 تا 15 برابری و در ارزش جاری بازار رشد 3 برابری را شاهد بود و میانگین بازده کل بازار در 9 ماهه اول سال 92 به 130 درصد رسید.»

وی تصریح کرد: «یعنی تنها جای باقی مانده جدی برای تامین مالی اقتصاد ایران بازار سرمایه است و اگر مسئولان اهتمام جدی به بازار سرمایه داشته باشند این بازار می تواند در سال 93 حدود 40 تا 50 هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری جدید را به سمت بنگاههای کشور سوق دهد.» خرازی درباره چشم انداز بازار سرمایه در سال 93 گفت: «اگر دو ماه اخیر که استثناء است و بازار به دلایلی منفی بود را کنار بگذاریم و عموم مسئولان توجه جدی به بازار سرمایه داشته باشند، سال 93 به دلیل نیاز جدی به بازار بورس می تواند سال بسیار پررونق و پرگردشی باشد.»

وی ادامه داد: «من نمی خواهم بگویم بازده سال 93 برای سرمایه گذاران مانند سال 92 خواهد بود؛ چراکه اصلا در ادبیات ما رشد یا نزول قیمت و شاخص ها در درجه دوم اهمیت قرار دارد و حجم معاملات در درجه اول اهمیت است. یعنی بازاری پررونق و داغ است که حجم بالایی از معاملات در آن صورت بگیرد.» این کارشناس مسائل اقتصادی گفت: «همه اقتصاددانان اذعان دارند که برای خروج از رکود فعلی نمی توان پول جدید در جامعه تزریق کرد. یعنی اگر پایه پولی را رشد دهیم دوباره شاهد افزایش تورم خواهیم بود. لذا باید با حفظ سطح فعلی پایه پولی و حجم نقدینگی موجود در جامعه، چرخه معاملات و حجم خرید و فروش و سرعت گردش پول را بالا ببریم.»

خرازی تصریح کرد: «اگر بتوانیم با حفظ پایه پولی و حفظ نقدینگی موجود سرعت گردش پول و سرعت خرید فروش کالا و خدمات را بالا ببریم به راحتی اقتصاد ایران از رکود خارج می شود بدون آنکه تورم افزایش پیدا کند و بازار سرمایه بهترین نهاد برای این کار است.»
مرجع : فرارو