به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۰۳:۵۲
 
۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۱/۰۳ ساعت ۱۷:۰۲
کد مطلب : ۳۶۲۸۹
اعتراض جالب بازیکنان گالاتاسرای

گل: ممنوعیت تويیتر "بزودی" رفع مي‌شود

گروه بين‌الملل: در پي فيلتر توييتر در تركيه كه باعث انتقادهای بسیاری در داخل و در خارج ترکیه شده، رییس‌جمهور ترکیه گفت: دولت بزودی ممنوعیت دسترسی به اين سایت را رفع مي‌کند.
گل: ممنوعیت تويیتر "بزودی" رفع مي‌شود
عبدالله گل، پیش از ترک این کشور به مقصد هلند، به خبرنگاران گفت: "بستن اینترنت و سایتهایی مانند "تويیتر" از نظر قانونی امکان پذیر نیست. به باور من این مشکل بزودی حل مي‌شود. این وضعیتی ناخوشایند برای کشوری پیشرفته مانند ترکیه است. ترکیه وزنه ای در منطقه بحساب مي‌آید و هم اکنون مشغول مذاکره با اتحادیه اروپاست. به همین دلیل این موضوع بزودی برطرف خواهد شد."

رییس جمهور ترکیه گفت که شرکت آمریکایی تويیتر وکیل گرفته تا با مقامات ترک وارد مذاکره شود. او گفت: "تويیتر نماینده ای در ترکیه ندارد. باید ما با این شرکتهای بزرگ روابط خوبی داشته باشد. آنها اکنون یک وکیل دارند که از طرف آنها عمل مي‌کند."

گل که خود در سایتهای اجتماعی فعال است، روز جمعه حکم ممنوعیت دولتی را نادیده گرفت و وارد تويیتر شد. او به همراه چند تن از وزیران ترک، بلند پایه ترین مقامات این کشور هستند که ممنوعیت تويیتر را دور زده اند. به گزارش خبرگزاری فرانسه، ممنوعیت تويیتر روز پنجشنبه بعد از آن برقرار شد که رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه تهدید کرد این سایت اجتماعی را "نابود" خواهد کرد.

عبدالله گل، که عضو حزب "عدالت و توسعه" اردوغان است، در مقایسه با او گرایشات ملایم تری دارد. اردوغان از سال 2003 نخست وزیری ترکیه را عهده دار است. گل ماه گذشته هم از دولت ترکیه بخاطر وضع قانون کنترل شدیدتر اینترنت انتقاد کرده بود. مقامات دولتی ترکیه مي‌گویند ممنوعیت تويیتر بخاطر نادیده گرفتن درخواستهای آنها برای بستن به گفته آنها چندین حساب غیرقانونی در این سایت اجتماعی بوده است.

اما منتقدان بر این باورند که ممنوعیت تويیتر بخاطر جنجالها بر سر اتهامات فسادی است که دولت اردوغان را در آستانه انتخابات 30 مارس آینده هدف قرار داده است. سایتهای اجتماعی، و از جمله سایت تويیتر هر روز شاهد کلیپهای صوتی بود که اردوغان را به دست داشتن در فساد بزرگ مالی ترکیه متهم مي‌کرد. اردوغان مفاد این فایلهای صوتی را تکذیب کرده و آنها را "ساخته و پرداخته" رقیبان سیاسی خود مي‌داند. رییس جمهور ترکیه گفت که تلفن او نیز ممکن است شنود شود، اما او چیزی ندارد که "از آن بترسد."

اعتراض جالب بازیکنان گالاتاسرای

از شامگاه پنجشنبه كه دولت ترکیه تويیتر را پس از گذشت چند ساعت از تهدیدات اردوغان در این خصوص، فیلتر کرد که اعتراض‌های گسترده ای را در پی داشت. آخرین نمونه اعتراض‌ها به واکنش بازیکنان تیم گالاتاسرای ترکیه مربوط مي‌شود که با پوشیدن پیراهنی با لوگوی توییتر به این مسئله اعتراض کردند.