کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

انتقاد جهاني از حکم اعدام 529 نفر در مصر

ايسنا , 5 فروردين 1393 ساعت 14:08

گروه بين​الملل: در پی صدور حکم دادگاه مصر برای اعدام 529 تن از اعضای اخوان‌المسلمین، محافل بین‌المللی نسبت به اتخاذ این تصمیم به شدت ابراز نگرانی کرده و این اقدام را به هیچ‌ وجه قابل توجیه ندانستند.


به گزارش سایت عربی پرس، ماری هارف، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا از حکم دادگاه مصر برای اعدام 529 تن از حامیان محمد مرسی، رئیس‌جمهوری برکنار شده مصر انتقاد کرد و گفت: ما به شدت از این امر نگران هستیم و می‌توانم بگویم که ما به دلیل صدور این حکم ضربه خوردیم.

آمریکا
ماری هارف افزود: به سادگی می‌توان گفت که از نظر من ممکن نیست که ظرف دو روز محاکمه به صورت عادلانه، شواهد و شهادت‌ها برای 529 متهم صورت گرفته باشد و به نظر می‌رسد که این محاکمه با استانداردهای بین‌المللی هم‌خوانی ندارد. هارف با تأکید بر اینکه این حکم‌های صادر شده از سوی دادگاه مصر «چالشی علیه منطق است» افزود: ما همچنان از دولت مصر می‌خواهیم تا ضامن اجرای محاکمه‌های عادلانه باشد و به آزادی همه بازداشت‌شدگان در مصر احترام بگذارد.

این مقام آمریکایی افزود: ما چندین بار گفته‌ایم که بازداشت‌ها و محکومیت‌ها به دلایل سیاسی به کاهش شدید دموکراسی در مصر می‌انجامد و این اقدام به جای این است که مصر آن‌ طور که ما می‌خواهیم به سمت جلو حرکت کند.

اتحادیه اروپا
در همین راستا کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای اعلام کرد: پس از صدور حکم اعدام 529 تن از اعضای اخوان‌المسلمین از سوی دادگاهی در المنیا در جنوب قاهره، من به شدت احساس نگرانی کردم. این مسئول اتحادیه اروپا خاطر نشان کرد: شدت جرم‌هایی که این افراد به دلیل آن محاکمه شده‌اند به هر حدی هم که باشد، صدور حکم اعدام به هیچ وجه قابل توجیه نخواهد بود.

کاترین اشتون گفت: اتحادیه اروپا تحت هر شرایطی با مجازات اعدام مخالف است، چرا که این اقدام ظالمانه است و انسانی نیست و مانع کارآمدی به شمار نمی‌آید و کرامت انسان از طریق آن زیر سوال می‌رود.

ترکیه
در همین حال احمد داوود اوغلو، وزیر خارجه ترکیه در واکنش به تصمیم دستگاه قضایی مصر برای اعدام 529 تن از مخالفان نظام جدید مصر تصریح کرد: این تصمیم کاملا نشان می‌دهد که اوضاع در مصر پس از کودتا و موضع خصمانه مسئولان نظام کودتا در مصر علیه دموکراسی به کجا رسیده است.

وی در سخنانی عنوان داشت: اگر در این کشور 529 تن وجود داشته باشند که حکم اعدام علیه آن‌ها صادر شده است، پس ما باید این سوال را مطرح کنیم که چه کسی حق شهیدانی که در میدان رابعة العدویة کشته شدند، خواهد گرفت؟ و این تناقضی است که به رخدادی تأسف‌بار منتهی می‌شود.

عفو بین‌الملل
در همین راستا سازمان عفو بین‌الملل نیز از صدور حکم اعدام علیه حامیان اخوان‌المسلمین انتقاد و اعلام کرد: این اقدام نمونه‌ای است که نشانگر اهمال‌کاری در نظام عدالت‌خواهی در مصر است. حسیبه حاج صحراوی، معاون مدیر عفو بین‌الملل در خاورمیانه و شمال آفریقا تصریح کرد: صدور حکم اعدام برای این تعداد افراد و در یک مورد باعث می‌شود که مصر از تمام کشورهای دیگر که در یک سال به این مجازات‌ها متوسل شده‌اند، پا فراتر بگذارد و این تعداد بیشترین حکم اعدام ظرف سال‌های اخیر در جهان بوده است. وی خاطر نشان کرد: دادگاه مصر به سرعت حامیان محمد مرسی را مجازات می‌کند اما نقص‌های آشکار حقوق بشر که از سوی نیروهای امنیتی این کشور صورت می‌گیرد، نادیده می‌گیرد.

فرانسه و انگلیس
وزارت امور خارجه فرانسه و انگلیس نیز با صدور بیانیه‌ای نسبت به احکام صادره از سوی دادگاه المنیا در مصر اظهار نگرانی عمیق کرده‌اند.

آلمان
حزب چپ‌گرای مخالف آلمان نیز به شدت حکم‌های صادره برای اعدام حامیان اخوان‌المسلمین را محکوم و اعلام کرد که این دادگاه‌ها «مضحک» هستند. اشتفان لیبیش، نماینده حزب چپ‌گرا در کمیسیون روبط خارجه در پارلمان آلمان، خواهان لغو این حکم‌ها شده و اعلام کرد که این حکم‌ها نشان می‌دهد که این کشور ناآرام در چه مسیر اشتباهی قدم گذاشته است.

لیبیش با بیان این که این حکم‌ها به سرعت صادر شده است، تصریح کرد: بر کسی پوشیده نیست که این اعدام‌ها نشانگر خودکامگی غیرقابل تصور مسئولان مصری در روش تعاملشان با مخالفان سیاسی است. وی تصریح کرد: هر اندازه انتقادهایی علیه سیاست مرسی وجود داشته باشد اما وی رئیس‌جمهوری منتخب مصر خواهد ماند و وی از طریق کودتای نامشروعی از منصبش برکنار شد که این کودتا از لحاظ قانونی محکوم است.

لیبیش با تأکید بر اینکه اعضای اخوان‌المسلمین همچون سایر شهروندان مصری حق برگزاری محاکمه‌های عادلانه برای آن‌ها را دارند، عنوان داشت: من امیدوار هستم که مفتی مصر که موافقت با حکم اعدام به وی موکول شده است با این تصمیم دادگاه مخالفت کند.

اخوان‌المسلمین مصر
اخوان‌المسلمین مصر نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد: این حکم بی‌سابقه که بدون پیگیری تدابیر قانونی معمول صادر شده است، حکمی غیرانسانی است که نقص آشکار تمام اصول انسانی و قانونی به شمار می‌آید. در این بیانیه آمده است: این حکم نشان می‌دهد که دستگاه قضایی فاسد در مصر از سوی رهبران کودتاچی برای از بین بردن انقلاب مصر به کار گرفته می‌شود. اخوان‌المسلمین تأکید کرد: این حکم‌ها تنها بر اصرار اعضای اخوان‌المسلمین برای گام نهادن در مسیر براندازی نظام کودتا و محاکمه جنایات‌کاران این نظام می‌افزاید.

ائتلاف ملی حمایت از مشروعیت که از حامیان محمد مرسی است، خواهان حمله به میدان‌های التحریر، رابعة العدویة و النهضة شد. در اولین واکنش دانشجویان مصری به این حکم دادگاه مصر، دانشجویان راهپیمایی گسترده‌ای در دانشگاه المنیا بر پا کرده و شعارهایی در محکوم کردن حکم دادگاه و اقدامات مسئولان نظام کودتاچی و وزارت کشور مصر سر دادند.

فراخوان تظاهرات
حامیان اخوان‌المسلمین به دلیل این محاکمه و حکم‌های صادره برای اعدام اعضای این گروه از جمله حکم اعدام محمد البدیع، رهبر اخوان‌المسلمین و سعد الکتاتنی، رئیس حزب آزادی و عدالت (شاخه سیاسی اخوان‌المسلمین) خواهان برگزاری تظاهرات گسترده‌ای در روز چهارشنبه شدند.


کد مطلب: 36406

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/36406/انتقاد-جهاني-حکم-اعدام-529-نفر-مصر

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir