به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۲:۲۵
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۱/۰۷ ساعت ۱۵:۵۴
کد مطلب : ۳۶۵۴۲

بزرگ‌ترین جایزه‌ ادبیات کودک دنیا اهدا شد

گروه فرهنگ و ادب: بزرگ‌ترین جایزه ادبیات کودک جهان به «باربرو لیندگرن» که هم‌نام «آسترید لیندگرن» نویسنده مشهور سوئدی است تعلق گرفت.
بزرگ‌ترین جایزه‌ ادبیات کودک دنیا اهدا شد
جایزه 470 هزار پوندی یادبود «آسترید لیندگرن» که معتبرترین جایزه ادبیات کودک در سطح بین‌المللی شناخته می‌شود، امسال به نویسنده‌ای تعلق گرفت که هم‌نام و هم‌وطن خالق «پی‌پی جوراب‌بلند» است. باربرو لیندگرن 77 ساله چهاردهمین دریافت‌کننده‌ این مدال افتخار خواهد بود. آثار لیندگرن سوئدی که روز دوم ژوئن جایزه پنج میلیون کرونی (470 هزار پوندی) خود را طی مراسمی دریافت می‌کند، تاکنون به بیش از 30 زبان دنیا ترجمه شده‌اند.

به گزارش بی.بی.سی، اعضای هیات داوران جایزه «آسترید لیندگرن» وی را این‌گونه توصیف کردند: باربرو لیندگرن یک پیشگام ادبی است که نه‌تنها کتاب‌های گرافیکی را برای کودکان خردسال دوباره زنده کرد، بلکه به داستان‌های ابزورد، اشعار اگزیستانسیالیست کودکانه و ادبیات داستانی واقع‌گرایانه جان دوباره‌ای بخشیده است. بیش از 230 نویسنده کودک از 68 کشور جهان در رقابت «آسترید لیندگرن» 2014 شرکت داشتند.

آسترید لیندگرن، نویسنده بنام سوئدی و صاحب کتاب‌هایی چون «پی‌پی جوراب‌بلند» و «کارلوس روی پشت‌بام» بود. او سال 2002 در سن 94 سالگی دیده از جهان فروبست. دولت سوئد برای گرامی‌داشت یاد او مسابقه‌ای جهانی با نام او پایه‌گذاری کرد، که هر ساله در این کشور برگزار می‌شود. هدف از اهدای این جایزه، تقویت و بالا بردن کیفیت ادبیات کودک و نوجوان و ارتقای حقوق کودکان در جهان عنوان شده است.
مرجع : ايسنا