به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۱۷:۳۱
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۱/۰۸ ساعت ۰۹:۰۴
کد مطلب : ۳۶۵۶۸

جانشین ولیعهد عربستان معرفی شد

گروه بين​الملل:​ « عبدالله بن عبدالعزیز» پادشاه عربستان سعودی عصر پنجشنبه با صدور فرمانی ، شاهزاده مقرن را با حفظ سمت معاون دوم رئیس هیات وزیران (پادشاه)، به عنوان معاون ولیعهد منصوب کرد.
جانشین ولیعهد عربستان معرفی شد
معرفی شاهزاده مقرن به عنوان معاون ولیعهد به معنی تعیین جانشین ولیعهد است.  این تصمیم پادشاه ( 90 ساله) سعودی در آستانه سفر« باراک اوباما» رییس جمهوری آمریکا به عربستان صورت گرفته است. اوباما قرار است امروز ( جمعه) برای گفت وگو با مک عبدالله وارد ریاض شود. پیشتر گفته شده بود که آمریکا تمایل شدیدی دارد تا شاهزاده محمد بن نایف وزیر کشور کنونی به عنوان پادشاه آینده عربستان منصوب شود. در بیانیه دفتر پادشاهی سعودی آمده است که شاهزاده مقرن به عنوان معاون ولیعهد تعیین می شود و در آینده چنانچه در هر یک از دو منصب پادشاهی و ولیعهدی خلاء ایجاد شود، وی در این دو جایگاه قرار می گیرد.

در این بیانیه تاکید شده است، زمانی که شاهزاده مقرن پادشاه شد، ولیعهد باید با او بیعت کند. شاهزاده مقرن ( 68 ساله) کوچکترین پسر عبدالعزیز موسس پادشاهی سعودی و برادر ناتنی ملک عبدالله است. درصورتی که شاهزاده سلمان بن عبدالعزیز( 79 ساله) به سفر برود و یا به علت بیماری نتواند وظایف خود را به عنوان ولیعهد انجام دهد، شاهزاده مقرن عهده دار وظایف او خواهد بود. براساس این بیانیه انتصاب شاهزاده مقرن با کسب موافقت یک سوم اعضای هیات بیعت صورت گرفته و براین اساس ملک عبدالله تاکید کرده است که هچکس و تحت هر شرایطی حق ندارد در این تصمیم تعدیل و یا تغییری در آن ایجاد کند.

34 شاهزاده متشکل از فرزندان و نوادگان عبدالعزیز عضو هیات بیعت در خاندان سعودی هستند که شاهزاده « مشعل بن عبدالعزیز» برادر ناتنی ملک عبدالله در راس آن قرار دارد. منابع خبری احتمال داده اند که شاهزاده متعب پسر ملک عبدالله جایگزین شاهزاده مقرن و عهده دار مقام معاون دوم نخست وزیر عربستان سعودی شود. پادشاه سعودی یک یا چند شاهزاده را برای تصدی منصب ولیعهدی به هیات بیعت معرفی می کند و این هیات می تواند با انتصاب یکی از این شاهزاده ها به عنوان ولیعهد موافقت و یا شاهزاده دیگری را به پادشاه معرفی کند.

اگر نامزد مورد نظر هیات بیعت با موافقت پادشاه مواجه نشود، هیات بیعت با حضور نامزدهای این هیات و پادشاه تشکیل و با رای گیری ولیعهد جدید را انتخاب می کنند. از نسل دوم خاندان سعودی سه شاهزاده در مناصب حساس قرار دارند که شامل « سعود الفیصل» وزیر خارجه، « محمد بن نایف» وزیر کشور و « متعب بن عبدالله» وزیر گارد ملی هستند. سعود الفیصل حدود 40 سال است که وزیر خارجه عربستان سعودی می باشد و محمد بن نایف هم اخیرا با عزل « بندر بن سلطان» از پرونده سوریه ، مسئولیت این پرونده را هم برعهده گرفته و روابط بسیار نزدیکی با کاخ سفید دارد.
مرجع : ايرنا