به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۱ - ۰۹:۵۸
 
۹
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۱/۰۹ ساعت ۱۱:۰۷
کد مطلب : ۳۶۶۴۳

توافق ما با ایران به ضرر هیچ کشوری نيست

گروه سياسي:​ برخی از صاحب نظران می‌گویند دلیل سفر اوباما به عربستان برای این است که شخصا به این کشور اطمینان بدهد توافق با ایران به ضرر شما نیست.
توافق ما با ایران به ضرر هیچ کشوری نيست
خبرگزاری رویترز نوشت: باراک اوباما و پادشاه عربستان درباره اختلاف نظرهای تاکتیکی خود نسبت به مسئله ایران و سوریه با هم صحبت کردند و در نهایت متعهد شدند که در استراتژی های امنیتی و طولانی مدت همچنان متحد همدیگر باقی بمانند. از لحاظ استراتژی های امنیتی، غرب و شورای همکاری خلیج فارس نمی خواهند ایران قدرت ساخت تسلیحات هسته ای را داشته باشد اما از لحاظ تاکتیکی غرب قائل به این مسئله است که ایران با حق غنی سازی به سمت بمب هسته ای نمی رود اما عربستان و اسرائیل این نظر را خوش بینانه می دانند و می گویند ایران در صورتی بمب هسته ای نخواهد داشت که تمام نیروگاه های هسته ای این کشور تعطیل شود.

به همین دلیل در مورد موضوع هسته ای ایران، اوباما به عربستان قول داد که با وجود اختلاف های تاکتیکی بین ما و شما، توافق با ایران به شکلی نخواهد بود که ایران بتواند بمب هسته ای بسازد و ما با ایران به توافقی نخواهیم رسید که به ضرر ما و شما باشد. اما نسبت به کشور سوریه، اوباما به عربستان قول داد که از مخالفین میانه رو بشار اسد حمایت می کند ولی از این که عربستان و دیگر مخالفین بشار اسد به شورشیان تسلیحات پیشرفته داده اند مخصوصا موشک های ضد هوایی، ابراز نگرانی کرد. در پایان این گزارش آمده است: برخی از مقامات مسئول می گویند دلیل سفر اوباما به عربستان برای این است که به این کشور اطمینان بدهد آمریکا متحدین منطقه ای خود در خلیج فارس را رها نکرده و همچنان پشتیبان این کشورها باقی خواهد ماند.