به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۱۲:۲۹
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۱/۰۹ ساعت ۲۰:۰۷
کد مطلب : ۳۶۶۷۳

وزیر علوم: استاد پاریزی از جنس دانشگاه بود

گروه جامعه: وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: استاد فقید محمد ابراهیم باستانی پاریزی برای منزلت و جایگاه دانشگاه ارزش ویژه ای قائل بود و در واقع او مردی از جنس دانشگاه به شمار می رفت.
وزیر علوم: استاد پاریزی از جنس دانشگاه بود
رضا فرجی دانا به ابعاد و ویژگی های شخصیتی استاد فقید محمد ابراهیم باستانی پاریزی اشاره کرد و گفت: استاد باستانی پاریزی دانشمندی تلاشگر در عرصه کسب علم و فعال در زمینه تاریخ ایران و جهان بود که بیشتر عمر گرانمایه خود را صرف اعتلای تاریخ و فرهنگ این مرز و بوم و شناساندن آن به ایرانیان وجهانیان کرد. به گفته وی، استاد پاریزی همچنین برای منزلت و جایگاه دانشگاه ارزش و اهتمام ویژه ای قائل بود از این رو به حضور خودش در دانشگاه بسیار اهمیت می داد.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری خاطرنشان کرد که شاید در سالهای اخیر تنها افسوسی که از او شنیدیم افسوس از بازنشستگی و جدا شدن از دانشگاه بود که نمی تواند در دفتر کار خودش در دانشگاه مانند قبل حاضر شود و در خدمت دانشگاه، دانشجویان، پزوهشگران و محققان و اقشار دانشگاهی باشد. فرجی دانا اظهار داشت: استاد باستانی پاریزی مردی از جنس دانشگاه بود و لذا ضایعه درگذشت آن مرحوم برای دانشگاه جبران ناپذیر است. وزیر علوم در ادامه ابراز امیدواری کرد که دانشجویان و شاگردان وی جای پای این دانشمند فقید گذاشته و همواره راه او را ادامه دهند.

فرجی دانا به اساتید دانشگاهها نیز توصیه کرد که راه او را ادامه داده و کارهای مانده احتمالی وی را ادامه داده و به پایان برسانند. وی به آثار و کتب مختلف استاد پاریزی هم اشاره کرد و افزود: مرحوم باستانی پاریزی عمر خویش را بر سر معرفی و شناخت هر چه بیشتر سرزمین کرمان و تاریخ ایران و جهان گذاشت. فرجی دانا افزود: استاد عاشق کرمان و مردم آن است و عشقش مجازی نیست که از او جدا شود. او تنها عاشق کرمان و منطقه ی آن نیست، ایران و مردم آن را نیز به همان اندازه دوست دارد. وزیر علوم،تحقیقات و فناوری اظهار داشت: تاریخ در نظر باستانی پاریزی امری طولی و زمانی نیست که حوادث در آن به دنبال هم و در توالی یکدیگر قرار گرفته باشد.

محمد ابراهیم باستانی پاریزی در سوم دی ماه 1304 خورشیدی در پاریز، از توابع شهرستان سیرجان در استان کرمان متولد شد. وی تا پایان تحصیلات ششم ابتدایی در پاریز تحصیل کرد و در عین حال از محضر پدر خود مرحوم حاج آخوند پاریزی هم بهره می برد. پس از پایان تحصیلات ابتدایی و دو سال ترک تحصیل اجباری، در سال 1320 تحصیلات خود را در دانشسرای مقدماتی کرمان ادامه داد و پس از اخذ دیپلم در سال 1325 برای ادامه تحصیل به تهران آمد و در سال 1326 در دانشگاه تهران در رشته تاریخ تحصیلات خود را پی گرفت.

باستانی پاریزی دوره دکترای تاریخ را در دانشگاه تهران گذراند و با ارائه پایان نامه ای درباره ابن اثیر دانشنامه دکترای خود را دریافت کرد. باستانی پاریزی صبح روز سه شنبه پنجم فروردین 1393 پس از یک ماه بیماری کبد در بیمارستان مهر تهران دیده از جهان فرو بست. تاریخ کرمان، پیامبر دزدان، از پاریز تا پاریس و تاریخ ایران و جهان از جمله آثار وی به شمار می رود. پیکر استاد محمد ابراهیم باستانی باریزی روز پنجشنبه هفتم فروردین 93پس از انجام آیین تشییع با حضور اهالی فرهنگ و ادب ایران اسلامی و اقشار مختلف مردم در قطعه 250 بهشت زهرا (س) آرام گرفت. مراسم سومین روز درگذشت استاد فقید محمد ابراهیم باستانی پاریزی عصر امروز (شنبه) با حضور جمعی از مسئولان کشور و اهالی فرهنگ و هنر و رسانه و مردم در مسجد جامع شهرک غرب برگزارشد.