به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۲:۰۰
 
۶
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۱/۰۹ ساعت ۲۱:۳۱
کد مطلب : ۳۶۶۸۰

رویترز: فاز2 هدفمندی، آزمون سخت‌روحانی

گروه اقتصادي: خبرگزاري رویترزنوشت : به زودی قرار است با اجرای مرحله دوم هدفمندی، قیمت سوخت و انرژی در ایران افزایش یابد.
رویترز: فاز2 هدفمندی، آزمون سخت‌روحانی
خبرگزاری رویترز با انتشار گزارشی در این باره نوشت: این موضوع می تواند آزمایش سختی برای حفظ حمایت های مردمی دولت حسن روحانی رئیس جمهور ایران به شمار آید. گزارش های اقتصادی نشان می دهد قرار است به زودی قیمت سوخت و انرژی در ایران افزایش یابد. این موضوع نخستین آزمایش واقعی قدرت رئیس جمهور حسن روحانی برای حفظ حمایت های مردمی در مقابله با رقبای تندروی داخلی است.

روحانی قبل از این افزایش آزادی های اجتماعی را وعده داده بود. او برخی از آسیب ها به اقتصاد ایران به دلیل تحریم ها را ترمیم کرد قیمت دلار و دیگر ارزهای خارجی با ثبات شده و روند تورم کُند شده است. با این حال اگر دولت روحانی در افزایش قیمت انرژی و سوخت، عملکرد خوبی نداشته باشد همه این موفقیت ها در معرض خطر قرار می گیرند.

دولت روحانی قصد دارد قیمت سوخت و انرژی را واقعی و مرحله دوم هدفمندی یارانه را اجرا کند. این اقدامات بخش مهمی از فعالیت ها برای اصلاحات اقتصادی است. این در حالی است که سال های اخیر شاهد سوء رفتار دولت احمدی نژاد در بخش هدفمندی یارانه بودیم.

با این حال اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه برای بسیاری از ایرانی ها سخت خواهد بود و بر جایگاه سیاسی روحانی تاثیر خواهد گذاشت. همه این اتفاقات در حالی روی می دهد که روحانی در شرایط کنونی برای غلبه بر مقاومت های داخلی و امضای توافق هسته ای به حمایت و تایید مردمی نیاز دارد. کریم سجادپور کارشناس مسائل ایران در مرکز عالی تحقیقات کارنگی در آمریکا می گوید: مردم به روحانی رای دادند به امید اینکه هزینه زندگی آنها کاهش یابد. نه افزایش.

یک دیپلمات ارشد غربی در تهران هم گفت: اعلام برنامه روحانی برای کاهش یارانه ها و افزایش قیمت انرژی و سوخت، برخی نگرانی ها را در جامعه ایرانی از کارمندان دولت تا بازرگانان و فعالان اقتصادی و حتی روحانیون ایجاد کرده است. این دیپلمات اضافه کرد: کاهش یارانه ها باعث افزایش تورم و قیمت کالاها می شود. این موضوع آزمایش جدی برای قدرت سیاسی روحانی و دائره حمایت های مردمی از وی است.

دولت روحانی تلاش می کند با کاهش یارانه های بخش سوخت و انرژی، بخش بیشتری از منابع مالی را برای سرمایه گذاری های اقتصادی در زیرساخت ها اختصاص دهد و استقراض دولت از بانک ها را کاهش دهد. جذب سرمایه گذاری های بخش خصوصی نیز یکی از راه های دولت روحانی برای بهبود وضعیت اقتصادی ایران است.

محمود احمدی نژاد رئیس جمهور وقت ایران برای نخستین بار در سال 2010 به کاهش یارانه اختصاصی برای سوخت و انرژی دست زد و این اقدام باعث افزایش قیمت این کالاها شد. این اقدامات باعث افزایش شدید تورم شد. پارلمان ایران هم در سال 2012 مانع از اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه ها شد. با این حال پارلمان ایران هم اکنون از روحانی حمایت بیشتری دارد زیرا با اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه ها توسط دولت روحانی موافقت کرده است اما مردم همچنان نگرانی هایی در این باره دارند.

ایران
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۰۹ ۲۱:۴۲
آخه یکی نیست به این علمای اقتصاد بگه چرا از آذر 89 که مرحله اول(به ظاهر)هدفمندی اجرا شد مبلغ پرداختی 45500 تومن ثابت بوده اما قیمت سایر کالاها همینجوری رفت بالا . اگه در کنار افزایش قیمت ها مبلغ یارانه هم زیاد میشد شاید وضع زندگی مردم بهتر بود. (214345)
عبدالله
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۰۹ ۲۳:۳۲
روحانی نباید درچاهی که اصولگرایان مجلس برای دولت او کنده اند بیافتد اول باید جلوی ولخرجی های مدیرانش و رانت ها را بگیرد و به مردم اعتماد بدهد چون تنها مردم هستند که له میشوند و الا سرمایه داران و مدیران سیستم دولتی هیچ مشکلی ندارند در ضمن چرا روحانی یارانه های مدیران خود از سطح مدیر کل به بالا را ابتدا قطع نمیکند من کارمند مگر چقدر دریافت میکنم که ..... (214367)
محمد ابراهیم
Germany
۱۳۹۳/۰۱/۰۹ ۲۳:۴۷
بهتر همزمان با اجرای فاز دوم قیمت ارز کاهش پیدا کنه. اینطوری شاید افزایش قیمت حامل های انرژی تأثیر کمتری در تورم داشته باشه! (214375)
محسن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۱۰ ۰۰:۲۵
من نمی فهمم و یکی منو قانع کنه که هم یارانه رو نگیریم ، هم قیمت بنزین افزایش پیدا کنه ، هم قیمت خودرو داخلی افزایش پیدا کنه ، هم خورو پر مصرف داخلی تولید و خریدار مجبور به خرید بشه و هم عوارض گمرکی واردات خودرو کاهش پیدا نکنه . این واقعا" خالی کردن جیب مردم نیست ؟ (214392)
بختيار
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۱۰ ۰۱:۳۶
از دست اين علماي اقتصاد (214407)
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۱۰ ۰۲:۰۳
"دولت روحانی تلاش می کند با کاهش یارانه .... بخش بیشتری از منابع مالی را برای سرمایه گذاری های اقتصادی در زیرساخت ها اختصاص دهد" می خواهند با حذف یارانه 45500 تومانی بسیاری را حتی از نان خالی خوردن هم محروم کنند ومثلا صرف سرمایه گذاری کنند یک نمونه از این سرمایه گذاری ها شرکت مپنا است که برای ساخت یک نیروگاه چندین برابر از دولت می گیرد مثلا برای ساخت یک ساختمان نگهبانی برای هر متر ساخت قیمت 2 میلیون تومان زده اند که اگر آن را تماما با فولاد و سیمان هم بسازند متری پانصد هزار تومان هم نمیشود. (214410)