به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۱:۳۵
 
۲۷
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۱/۱۴ ساعت ۰۹:۵۶
کد مطلب : ۳۶۹۰۱
به عنوان سفیر ایران در سازمان ملل

«نگرانی» آمریکا از احتمال معرفی ابوطالبی

گروه بين‌الملل: وزارت امور خارجه ایالات متحده آمریکا اعلام کرد به ایران اطلاع داده است که از معرفی احتمالی حمید ابوطالبی به عنوان سفیر دائم ایران در سازمان ملل «عمیقا نگران» است.
«نگرانی» آمریکا از احتمال معرفی ابوطالبی
ماری هرف، معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، اظهار داشت: «به نظر ما معرفی این فرد شدیدا دردسرآفرین است. ما در حال بررسی این پرونده هستیم و درباره احتمال معرفی وی نگرانی عمیق خود را به دولت ایران منتقل کرده‌ایم». با این حال وی نگفت که آیا آمریکا برای حمید ابوطالبی ویزا صادر خواهد کرد یا نه.

مقر سازمان ملل در نیویورک است و از آنجایی که آمریکا میزبان این سازمان است، به گفته هرف، آمریکا در کل متعهد است که با نماینده معرفی شده از سوی کشور‌ها موافقت کند اما وی اشاره کرد که پاره‌ای از استثنائات در این زمینه وجود دارد. به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا نگفت که آیا مورد ابوطالبی نیز شامل آن می‌شود یا نه.

واکنش آمریکا به گزارش برخی از رسانه‌ها است که از حمید ابوطالبی به عنوان گزینه نهایی دولت حسن روحانی برای تصدی نمایندگی دائم ایران در سازمان ملل متحد نام می‌برند. این در حالی است که حمید ابوطالبی به عنوان یکی از گروگانگیران (دانشجويان خط امام) دیپلمات‌های آمریکایی در سفارت این کشور در تهران در ۱۳ آبان ۱۳۵۸ معرفی شده است.

ماجرای دست داشتن ابوطالبی در این گروگان‌گیری ۴۴۴ روزه را نخستین بار خبرگزاری بلومبرگ مطرح کرد و با اشاره به عکسی که در وب‌سایت «تسخیر» منتشر شده است او را منتسب به «دانشجویان پیرو خط امام» دانست، گروهی که در سال ۱۳۵۸ با هجوم به سفارت آمریکا در تهران آن را به تصرف خود در آوردند. ابوطالبی این اتهام را تکذیب کرده و می‌گوید که تنها مدتی پس از وقوع گروگان‌گیری همراه با نماینده پاپ به سفارتخانه آمریکا رفته و نقش مترجم را داشته است.

وی گفت: «من نزدیک ۱۵ سال است که در کشورهای غربی بسیار نزدیک به آمریکا از اروپا گرفته تا استرالیا سفیر بوده‌ام و همیشه هم با غرب سر و کار داشته‌ام. حتی در سال ۱۳۷۳ هم که به آمریکا رفتم و مدتی عضو هیات نمایندگی کشورمان در مجمع عمومی سازمان ملل بودم، هیچ وقت این گونه سوالات نبوده است».
طی روزهای اخیر و پس از بر سر زبان افتادن نام ابوطالبی به عنوان نماینده جدید ایران در سازمان ملل، برخی از دیپلمات‌های به گروگان گرفته شده آمریکا به این اقدام اعتراض کرده و از جمله بری روزن گفته که هرگونه صدور روادید برای حضور حمید ابوطالبی در خاک آمریکا، نشانه «شرمساری» و «بی‌آبرویی» است. جان لیمبرت نیز گفته است که چنین انتخابی «خیلی عجیب» است و ممکن است باعث شود «زخم‌های قدیمی دوباره سرباز کنند».

برخی از سناتورهای آمریکایی نیز به موج مخالفت با معرفی ابوطالبی پیوسته و از جمله تد کروز پیش‌نویس قانونی را به کنگره ارائه کرده که در صورت تصویب به دولت اجازه می‌دهد مانع ورود هر شخصی به خاک آمریکا شود که «اقدامات خصمانه‌ آشکاری علیه ایالات متحده» انجام داده باشد. کروز گفته است: «این انتخاب تعمدی است. یک توهین و حرکت تحقیرآمیز و حساب شده است».

جان مک کین، دیگر سناتور جمهوریخواه و رقیب باراک اوباما در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۰۸ نیز گفته است: «ما نباید او [ابوطالبی] را قبول کنیم. ما اگر مجبور بشویم حتی باید قواعد و قوانین‌مان را تغییر بدهیم تا اجازه ندهیم کسی که دست به چنین رفتار مجرمانه‌ای [گروگان‌گیری] زده است به ایالات متحده بیاید». در حال حاضر حمید خزائی، نماینده دائم ایران در سازمان ملل است که با روی کار آمدن دولت حسن روحانی به خدمت وی خاتمه داده شد.