کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

قاضی دادگاه منطقه منهتن نیویورک

ساختمان بنياد علوی در نيويورک مصادره شد

14 فروردين 1393 ساعت 10:01

گروه سياسي: قاضی دادگاه منطقه منهتن در شهر نیویورک آمریکا رأی به مصادره یک آسمان‌خراش در این شهر داد که بنیاد علوی که با دولت ايران در ارتباط است از مالکان اصلی آن به‌ شمار می‌آید.


 روزنامه‌های «نیویورک پست»، و «دیلی‌نیوز» نیویورک، با درج این خبر نوشتند که قاضی «کاترین فارست» با صدور این حکم گفته‌ است که خانواده‌های بازماندگان حملات تروریستی، ازجمله حملات یازدهم سپتامبر، در دریافت غرامت از طریق مصادره این ساختمان در اولویت قرار دارند. به گفته دادستانی نيويورک، بنياد علوی به همراه شرکت‌های «آسا» که از مالکان آسمان‌خراش خیابان پنجم منهتن هستند به عنوان «دفاتر بازرگانی صوری بانک ملی» عمل می‌کنند.

دادستانی نیویورک می‌گوید که این بنیاد به همراه این شرکت‌ها نزديک به ۴۰ ميليون دلار از درآمدهای اين آسمان‌خراش را به حساب بانک ملی و دولت ايران واريز کرده‌اند. قاضی «کاترین فارست» با صدور این حکم جدید با اشاره به شرکت‌های یادشده گفته‌ است: «آنها می‌دانستند که کسب‌وکارشان در ارتباط مستقیم با دولت ایران است و سرمایه‌های شناور از طریق بانک ملی هدایت می‌شد.»

وی افزود: «بر پایه این دلایل، مصادره کلیه ساختمان شماره ۶۵۰ در خیابان پنجم اقدامی افراطی نیست.» به گفته این قاضی، بنیاد علوی هرچند امور خیریه مختلفی نیز انجام داده‌ است، اما اقداماتی که به وکالت از شرکت‌های «آسا»، بانک ملی، و حکومت ایران انجام داده «گناهکار» بودن این بنیاد را مسجل می‌کند. بنياد علوی که از مالکان ساختمان یادشده است در دهه ۱۹۷۰ توسط دولت شاه و تحت عنوان «بنياد پهلوی» ايجاد شد، اما پس از انقلاب سال ۱۳۵۷ نام آن به بنیاد علوی تغيير يافت و به یکی از زیرمجموعه‌های بنیاد مستضعفان تبدیل شد.

به گفته قاضی کاترین فارست، پس از انقلاب ۵۷، حکومت جدید ایران کنترل این آسمان‌خراش را در دست گرفت و چند شرکت جدید صوری ایجاد کرد تا تملک خود بر این ساختمان را پشت صحنه نگاه دارد. شرکت‌های آسا ۴۰ درصد از سهام این ساختمان ۳۶ طبقه در نيويورک را در اختيار دارد و گفته می‌شود که ۶۰ درصد بقيه سهام اين آسمان‌خراش نیز متعلق به بنياد علوی است.

یکی از خانواده‌های آمریکایی که علیه ایران شکایت کرده و به دنبال دریافت غرامت از طریق این ساختمان و دیگر دارایی‌های ایران هستند خانواده «چارلز هگنا» است که در تهران به‌ دست یک فرد مسلح حزب‌الله کشته شد. در شکایت‌نامه این خانواده که حدود بیست سال است جریان دارد ۴۲ میلیون دلار غرامت و ۳۰۰ میلیون دلار جریمه تنبیهی به اضافه بهره بانکی این مبالغ درخواست شده‌ است. در عین حال مسئولان بنیاد علوی گفته‌اند که برای مقابله با این حکم دادگاه، فرجام‌خواهی خواهند کرد.


کد مطلب: 36902

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/36902/ساختمان-بنياد-علوی-نيويورک-مصادره

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir