به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۲۸ - ۱۲:۵۹
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۱/۱۶ ساعت ۱۲:۳۵
کد مطلب : ۳۷۰۳۳

آغاز اجرای برنامه راهبردی وزارت اقتصاد

گروه اقتصادي: وزیر امور اقتصادی و دارایی از آغاز اجرای برنامه راهبردی وزارت اقتصاد در بهار سال 93 خبر داد.
آغاز اجرای برنامه راهبردی وزارت اقتصاد
وزارت اقتصاد فعالیت‌های خود در سال جدید را بر اساس برنامه راهبردی آغاز کرده است، برنامه ای که به گفته طیب نیا کار تدوین آن از نخستین روز تصدی وی در این وزارتخانه کلید خورده است. از جمله ویژگی های مهم این برنامه، وجود هفت اولویت راهبردی وزارت اقتصاد که دارای برنامه های جداگانه برای هریک از 14 معاونت و سازمان زیرمجموعه این وزارتخانه است، هم اکنون تمام این 14 مرکز مسوولیت دارای سند اهداف کمی و اقدامات کلیدی هستند. بر این اساس وزیر اقتصاد در گفت وگویی به تشریح جزییات و نحوه اجرای برنامه راهبردی وزارت اقتصاد در سال 1393 و سال‌های آتی پرداخت که در ادامه آمده است.

فکر تهیه اسناد راهبردی وزارت اقتصاد از چه زمانی آغاز شد؟
از نخستین روز استقرار در وزارت، فرآیند مدیریت راهبردی وزارت اقتصاد آغاز شده است و تا روز آخر هم ادامه خواهد داشت. در همان روز اول استقرار، نامه ای به معاونت ها و سازمان های مختلف زیرمجموعه وزارت اقتصاد ارسال کردیم تا موضوعات، اقدامات و چالش های راهبردی خود را بیان کنند. سپس طی 100 روز، در یک کار کارشناسی-مدیریتی فشرده و تعاملی، بر اساس اسناد بالادستی مانند "چشم انداز بیست ساله نظام" و "خط مشی و برنامه دولت تدبیر و امید" و "سند سیاست‌های کلی نظام" و دیگر اسناد سیاستی و تحلیلی، اولویت‌های راهبردی وزارت اقتصاد در هفت محور تنظیم شد.

این هفت محور راهبردی چه مواردی هستند؟
هفت محور مذکور عبارت از "افزایش توان ثروت آفرینی کشور (تقویت توان تولید ملی)"، "تامین مالی پایدار دولت و کاهش اتکا به درآمدهای نفتی"، "ایجاد و یکپارچه سازی سامانه های اطلاعات مدیریتی و عملیاتی"، "افزایش مشارکت موثر در سیاست گذاری و قانون گذاری"، "افزایش شفافیت، سلامت و انضباط مالی و اداری"، "توسعه هدفمند سرمایه انسانی و سازمانی" و "افزایش هم افزایی درون سازمانی و همکاری فراسازمانی" هستند که البته دو اولویت اول، نقش کلیدی‌تری دارند.

اقدامات انجام شده بعد از پایان 100 روز اول و تهیه و تدوین این اولویت‌ها، چه بود؟
در 100 روز دوم، تمام 14 مرکز مسوولیت وزارت اقتصاد موظف شدند که این هفت اولویت راهبردی را به اهداف کمی قابل اندازه گیری چهارساله تا افق 1396 و اقدامات عملی یکساله قابل پیگیری برای سال 1393 تبدیل کنند. هم اکنون هفت اولویت راهبردی وزارت خانه به 330 هدف کمی و قابل اندازه گیری تبدیل شده است و برای هر هدفی برای سال‌های 93 تا 96 هدف‌گذاری مطلوب صورت گرفته است. همچنین هفت اولویت راهبردی وزارت خانه به 820 اقدام برای سال 93 شکسته شده و وزارت اقتصاد به طور رسمی، بهار را با برنامه راهبردی شروع کرده است.

آیا اهداف و اقدامات راهبردی وزارت اقتصاد همسو با بندهای اقتصاد مقاومتی ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری تدوین شده است؟
قطعاً پاسخ این سوال مثبت است. چون در تهیه پیش نویس این سند مشارکت داشتیم و در جریان تنظیم و تدوین آن بودیم، اصول کلی اقتصاد مقاومتی در برنامه راهبردی وزارت جاری و ساری بود. اسناد تهیه شده برای وزارت با سند سیاست های اقتصاد مقاومتی کاملاً همخوانی دارد. به عنوان مثال در سند سیاست های اقتصاد مقاومتی به اصلاح نظام درآمدی دولت با افزایش سهم درآمدهای مالیاتی اشاره شده که مشخصاً یکی از اولویت های راهبردی وزارت اقتصاد به این موضوع اختصاص دارد. همچنین برای این بند بیش از 10 هدف کمی و اقدام راهبردی تدارک دیده ایم؛ یا مثلاً، یکی دیگر از بندهای اقتصاد مقاومتی "شفاف‌سازی اقتصاد و سالم‌سازی آن و جلوگیری از زمینه‌های فسادزا در حوزه‌های پولی، تجاری، ارزی" است که این بند، هم در اولویت‌های راهبردی وزارت دیده شده و هم در تمام اسناد مراکز مسوولیت برای آن اهداف کمی و اقدام کلیدی پیشنهاد شده است.

آیا محتوای این اسناد برای اطلاع عموم نیز منتشر خواهند شد؟

قطعاً. هنگام تصویب اسناد، تمام مراکز مسئولیت مکلف شده‌اند محتوای سند راهبردی را در معرض عموم مردم و از جمله متخصصان آن حوزه قرار دهند تا از نقد و نظر آنان برای ویرایش های بعدی استفاده شود. بر اساس نظامنامه سامانه مدیریت استراتژیک وزارت اقتصاد، این سند هر شش ماه باید بر اساس سیاست های جدید، شرایط جدید و بازخوردها روزآمد شود. علاقه مندان می توانند اینفوگراف راهبردی وزارت اقتصاد را به عنوان خلاصه ای از اهداف و اقدامات آن، از سامانه رسمی وزارتخانه دریافت کنند.

آیا سازوکاری هم برای پیگیری و اجرای این اسناد دیده شده است؟
ما مصمم به عملیاتی شدن راهبردها هستیم. تمام مراکز مسئول موظف شده اند که ضمن اجرای قدرتمندانه این اسناد، به صورت سه ماهه گزارش تحقق اهداف و گزارش پیشرفت اقدامات را ارایه کنند. بنده شخصا برای عملی کردن راهبردهای وزارت اقتصاد، دست تمام همکاران خودم را در خانواده بزرگ وزارت امور اقتصادی و دارایی می¬فشارم. وزارت اقتصاد باید در میان ارگان¬های دولتی پیشرو و الهام بخش مدیریت راهبردی و اقدامات هدفمند باشد.
مرجع : ايسنا