به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۴۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۱/۱۷ ساعت ۱۲:۴۷
کد مطلب : ۳۷۱۶۱

معماي رهبري ارکستر سمفونیک تهران

گروه فرهنگ و هنر: بیش از 300 روز است که ارکستر سمفونیک تهران خواب خواب است و دولت تدبیر و امید هم مدت‌هاست احیای مهم‌ترین ارکستر ایران را وعده داده است اما چه کسی قرار است این ارکستر را هدایت کند؟
معماي رهبري ارکستر سمفونیک تهران
بر اساس وعده‌های پیروز ارجمند - مدیر کل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی - زمان زیادی تا به صدا در آمدن ارکستر سمفونیک باقی نمانده است. فرصتی که مسؤولان دولت تدبیر و امید برای بازسازی و بهبود شرایط طلب کرده بودند. ارکستر سمفونیک تهران که نزدیک یک قرن پیشینه دارد، تا امروز توسط رهبران ثابت و مهمان متعددی هدایت شده است.

این ارکستر تاکنون توسط رهبرهای سرشناس ایرانی و غیر ایرانی رهبری شده‌ است. پس از انقلاب اسلامی ایران، تا سال ۱۳۸۹ این ارکستر هرگز رهبر غیر ایرانی نداشت. در سال ۱۳۸۹ ماتیاس سباستین کروگر آلمانی، اولین رهبر غیر ایرانی این ارکستر پس از انقلاب شد. پرویز محمود، روبیک گریگوریان، مرتضی حنانه، حشمت سنجری، هایمو توبیر، فرهاد مشکات، نادر مرتضی‌پور، فریدون ناصری، ‌نصیر حیدریان، علی رهبری، نادر مشایخی، منوچهر صهبایی، ماتیاس کروگر، درک گلیسون و شهرداد روحانی هر کدام به عنوان مهمان و ثابت، چوب رهبری ارکستر سمفونیک تهران را به حرکت درآورده‌اند.

تا اینکه در فروردین ماه سال 1390 نادر مرتضی‌پور از سوی علی ترابی(سرپرست وقت دفتر موسیقی) حکم رهبری ثابت را برای ارکستر سمفونیک تهران را دریافت کرد. ارکستر در آن زمان اجراهایی را به روی صحنه برد اما از آنجا که شاید بخت با مرتضی‌پور یار نبود، اجراهای صحنه‌ای ارکستر سمفونیک دیری نپایید و ارکستر مدت زیادی است که - تا به امروز- تعطیل است.

هم‌اکنون مدیران دولت جدید در حال انجام اقداماتی برای بازسازی و گشایش ارکستر سمفونیک هستند و خبر می‌رسد که قرار است، رهبری ارکستر بار دیگر به یکی از محبوب‌ترین‌ها یعنی منوچهر صهبایی برسد. البته این خبر هنوز به صورت رسمی تایید نشده است اما شاید بتواند به زودی یکی از خبرهای خوش عرصه موسیقی باشد.

منوچهر صهبایی از دی ماه ۱۳۸۶ تا بهار ۱۳۸۸ رهبر دائمی و مدیر هنری ارکستر سمفونیک تهران بود. صهبایی برای معرفی و اجرای قطعات سمفونیک آهنگسازان ایرانی کوشش‌های زیادی کرده و تاکنون به همت وی آثاری از آنها با ارکستر فیلارمونیک تپلیس(چک)، ارکستر سمفونیک سنت گالن (سوئیس)، ارکستر زهی پراگ (چک)، ارکستر فیلارمونیک پلوودیو (بلغارستان)، ارکستر تون کونسلر (فورآرلبرگ اتریش) و... ضبط کرده است؛ آثاری از حسین دهلوی، ثمین باغچه‌بان، حسین ناصحی، محمدتقی مسعودیه، مصطفی کمال پورتراب، حشمت سنجری، مرتضی حنانه، حسین یوسف زمانی، علیرضا مشایخی و...
مرجع : ايسنا