به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۵
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۱/۲۰ ساعت ۰۸:۱۵
کد مطلب : ۳۷۴۹۹

چه بخوریم تا خوش​اخلاق شویم؟

گروه سلامت: یک متخصص تغذیه گفت: در صورتی که افراد در مدت زمان طولانی فعالیت و کارهای روزانه، معده خود را خالی نگه دارند و به مصرف هله و هوله روی می‌آورند خود عاملی برای چاقی و بروز انواع بیماری می‌شود.
چه بخوریم تا خوش​اخلاق شویم؟
سید مرتضی صفوی با بیان اینکه استفاده از تمامی گروه‌های غذایی از جمله ویتامین‌ها، پروتئین‌ها، مواد معدنی و کلسیم از موارد مهم تغذیه در تامین نیازهای بدن است، اظهار کرد: مغز انسان به منظور برقراری ارتباط با سلول‌های مختلف بدن نیازمند تغذیه مناسب است. وی با بیان اینکه سیستم‌ عصبی بدن از اسید‌های آمینه تشکیل شده است، افزود: اسیدهای آمینه جزئی از پروتئین‌ها هستند که مواد غذایی و مورد نیاز بخش‌های مختلف بدن را تامین می‌کند.

این متخصص تغذیه با اشاره به اینکه دوپامین، سروتونین و استیل کولین از مهم‌ترین انتقال دهنده‌های عصبی هستند، خاطرنشان کرد: برای تامین مواد غذایی مورد نیاز انتقال دهنده‌های بدن نیاز به تغذیه مناسب است. صفوی به نقش انتقال دهنده عصبی سروتونین اشاره کرد و گفت: این عصب در صورتی که به خوبی تغذیه شود نقش مهمی در کاهش اضطراب و تنظیم خواب برعهده دارد و تقویت حافظه و افزایش درک انسان از موقعیت‌های مختلف و داشتن رفتار و برخورد مناسب با دیگران از دیگر نقش‌های عصب‌های انتقال دهنده دوپامین و استیل کولین است.

وی با بیان اینکه رژیم غذایی متنوع رژیمی است که بر سلامت روح و جسم تاثیرگذار است، تصریح کرد: توصیه می‌شود در برنامه غذایی خود از مواد غذایی استفاده کنیم که در رفتار ما نقش داشته باشند و رفتار مناسب را تنظیم کند. این متخصص تغذیه با اشاره به اینکه مصرف نوشیدنی‌های طبیعی و پرهیز از نوشیدنی‌های گازدار و کافئین‌دار که اثرات سویی بر سیستم عصبی دارند در رژیم غذایی توصیه می‌شود، ادامه داد: بدن انسان باید از دوران کودکی به استفاده از مواد غذایی مفید عادت کند؛ برای مثال مصرف کاکائو و قهوه می‌تواند بر بیش‌فعالی کودکان تاثیرگذار باشد.

صفوی با اشاره به اینکه نوشیدن آب مرکباتی مانند پرتقال، نارنگی و لیموشیرین بر استفاده از انواع نوشیدنی‌های گازدار ارجحیت دارند، افزود: در واقع مصرف این دسته از نوشیدنی‌ها نه تنها برای سلامت مفید نیست بلکه منجر به بروز انواع بیماری‌ها مانند چاقی و یا دیابت می‌شود.

نخوردن صبحانه قند خون را کاهش می‌دهد

وی تصریح کرد: برای نمونه مصرف روزانه چای سبز که فاقد کافئین است بهتر از افزودن نوشابه به وعده‌های غذایی است اما به دلیل اینکه مردم طعم چای سبز را نمی‌پسندند کمتر از این نوشیدنی استفاده می‌کنند در حالی که افراد با مصرف کم چای سبز می‌توانند آن را جایگزین نوشابه کنند. این متخصص تغذیه با بیان اینکه ماء‌الشعیر از دیگر نوشیدنی‌های مفید است، گفت: حتی مصرف ماء الشعیر بهتر از استفاده از چای غلیظ است و توصیه می‌شود این نوشیدنی را در رژیم غذایی خود بگنجانیم.

صفوی به اهمیت تغذیه در وعده صبگاهی اشاره کرد و ادامه داد: لازم است وعده صبحانه به صورت کامل مصرف شود چراکه نخوردن صبحانه تاثیرات سوئی بر سلامت اعضای مختلف بدن دارد. وی با بیان اینکه حذف صبحانه به دلیل اینکه از مدت زمان طولانی شب قبل انسان را ساعت‌ها گرسنه نگه می‌دارد، بر سلامت جسم اثرات منفی می‌گذارد، گفت: کاهش طبیعی قند خون، بروز اختلالات رفتاری و رفتارهای پرخاشگر گونه و هم‌چنین کم حوصله بودن از نتایج نخوردن وعده غذایی صبحانه است. این متخصص تغذیه به اهمیت خوردن صبحانه برای افراد در حال تحصیل اشاره کرد و افزود: بر اساس تحقیقات، نخوردن صبحانه قدرت یادگیری دانش آموزان را کاهش می‌دهد.

صفوی با بیان اینکه صبحانه کامل صبحانه‌ای است که در آن انواع میوه و مواد پروتینی وجود داشته باشد، خاطر نشان کرد: متاسفانه بیشتر مردم جامعه سنت‌های قدیمی خود را کنار گذاشته و خوردن صبحانه در میان افراد و حتی خانواده‌ها کاهش یافته است.

رژیم غذایی بر خلق و خوی افراد تاثیر دارد

این متخصص تغذیه با اشاره به اینکه باید غذاهای حاوی پروتنین مانند تخم مرغ، گوشت، غلات و لبنیات را جایگزین هله هوله‌های امروزی کنیم، اضافه کرد: برخی افراد، مصرف اقلامی مانند چیپس و پفک را در نتیجه عادت و حتی داشتن استرس مطرح می‌کنند در حالی که می‌توانند میوه‌ها، سبزیجات و انواع مغزها به ویژه تخم آفتابگردان خام را جایگزین مواد غذایی فاقد ارزش کنند.

صفوی با اشاره به اینکه رژیم غذایی بر خلق و خوی افراد تاثیر دارد، تصریح کرد: یکی از دلایل خوش اخلاقی، مصرف نکردن غذاهای آماده مانند غذاهای فست فود و رستورانی است، زیرا از نحوه پخت و ترکیبات این غذاها آگاهی نداریم و مصرف غذاهای خانگی باید در اولویت قرار گیرد. وی با تاکید بر اینکه میان وعده‌ها نباید در طول روز در برنامه غذایی قرار گیرد، افزود: دانش آموزان از میان وعده‌های مفید، استفاده و از خوردن تنقلات پرهیز کنند. این متخصص تغذیه ادامه داد: شیرینی‌هایی که با چربی‌های اشباع شده تهیه می‌شوند برای سلامتی، مضرر و بر رفتار افراد تاثیرگذار است بنابراین توصیه می‌شود این قبیل مواد را به طور کلی حذف و یا مصرف آن‌ها را به حداقل برسانیم. صفوی افزود: عسل یکی از مواد غذایی مفید برای بدن است که می‌تواند جایگزین شیرینی‌ها شود و نقش مهمی در افزایش حافظه، کاهش اضطراب، تنش و استرس دارد.

غذاهای افزایش دهنده هوش و زیرکی مصرف کنیم

وی بیان کرد: افراد در انتخاب ورزش‌ دقت کنند و ورزشی که با روحیه آنان سازگاری ندارد را انتخاب نکنند زیرا ورزش‌هایی که در آن‌ها درگیری و تنش وجود دارد تاثیر منفی بر رفتار می‌گذارد. این متخصص تغذیه با بیان اینکه مصرف ویتامین گروه B کمک کننده به عصب‌های سروتونین و دوپامین است، اضافه کرد: از جمله موادی که حاوی ویتامین‌های گروه B هستند غذاهای دریایی مانند میگو و ماهی است که مصرف این دسته مواد ضد استرس بوده و به عملکرد مناسب فعالیت‌های مغزی کمک بسیاری می‌کند.

صفوی با بیان اینکه شیر از دیگر نوشیدنی‌هایی است مفید که مصرف آن روزانه توصیه می‌شود، خاطرنشان کرد: جایگزین کردن کلم بروکلی، طالبی، انواع سبزیجات مانند کرفس و هویج به جای مواد غذایی آماده بر سلامت جسم، روح و روان افراد تاثیر مثبت دارد. وی افزود: به دلیل اینکه گوشت گاو از آهن و روی برخوردار است می‌تواند نقش مهمی در کاهش استرس داشته باشد. این متخصص تغذیه با بیان اینکه باید غذاهایی که موجب افزایش هوش و زیرکی می‌شوند در رژیم غذایی قرار گیرد، ادامه داد: تخم مرغ، جگر، گوشت قرمز، شیر سویا و مصرف امگا سه از غذاهای انرژی دهنده و نشاط آور است.
مرجع : ايسنا