به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۹:۳۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۱/۲۳ ساعت ۱۲:۴۷
کد مطلب : ۳۷۸۳۶

مصرف انرژی در ایران، 7 برابر ژاپن است

گروه اقتصادي: معاون عملیات شرکت ملی گاز ایران با بیان اینکه، مصرف انرژی در ایران هفت برابر کشورهایی مثل ژاپن و کره جنوبی است، گفت: در زمستان سال گذشته، گاز صنایع را برای جبران مصرف بی رویه در بخش خانگی قطع کردیم که این مساله، باعث وارد آمدن لطمات زیاد به بخش تولید و اقتصاد کشور شد.
مصرف انرژی در ایران، 7 برابر ژاپن است
به گزارش روابط عمومی شرکت ملی گاز، عبدالحسین ثمری اظهار داشت: کشورهایی مانند ژاپن و کره جنوبی منابع انرژی در اختیار ندارند، اما برای نیازهای روزمره مردم به درستی از انرژی استفاده می کنند و در تولید و اقتصاد نیز سهم چشمگیری دارند. وی با بیان این که، در زمستان سال گذشته از ٥٦٠ میلیون متر مکعب گازی که وارد شبکه شد، ٥٢٠ میلیون متر مکعب در بخش خانگی و تجاری جزء استفاده شده است افزود: در فاز دوم هدفمندی یارانه ها باید به تکنولوژی و ارتقای فناوری در بخش مصرف گاز توجه شود تا میزان مصرف کاهش یابد.

معاون عملیات شرکت ملی گاز ایران، مهمترین هدف قانون هدفمندی یارانه ها را برقرای عدالت اجتماعی دانست و گفت: ایران از منابع نفت و گاز ارزشمندی برخوردار است و از نظر اقتصادی در مقایسه با کشورهایی که منابع انرژی ندارند، وضعیت مناسبی ندارد. وی اضافه کرد: ٥٠ درصد درآمدهای حاصل از افزایش قیمت حامل های انرژی با اجرای فاز دوم هدفمندی در بخش تولید و برای ارتقای اقتصاد کشور هزینه می شود.

معاون عملیات شرکت ملی گاز ایران گفت: برای هدفمندسازی یارانه ها به عنوان قانونی که مرحله نخست آن اجرا و هم اکنون وارد فاز دوم شده، ابعاد مختلفی پیش بینی شده است که اگر همه جوانب آن با هم پیش نرود، به اهداف مورد نظر این طرح دست نمی یابیم. وی با بیان این که، در حوزه انرژی برخورداری بیش از حد از امکانات انرژی، جامعه را از مسیر اصلی برای بهره مندی از انرژی منحرف کرده است یادآور شد: زمانی که بحث هدفمندی یارانه ها مطرح می شود، این معنا را می دهد که انرژی تبدیل به کار و تولید شود و متاسفانه تا به امروز در این مسیر قرار نگرفته است.

وی گفت: آنچه مسلم است درآمدهایی که قرار است از محل افزایش قیمت حامل های انرژی به دست بیاید بر اساس قانون تقسیم می شود. ثمری با بیان اینکه، ٥٠ درصد درآمدهای حاصل از افزایش قیمت حامل های انرژی نیز برای جبران هزینه خانواده ها تعریف شده است، افزود: خیلی مهم است که دولت بتواند اقشاری که به درستی شرایط دریافت یارانه را دارند، شناسایی کند. معاون مدیر عامل شرکت ملی گاز ایران در باره نقش و جایگاه انرژی در مرحله دوم هدفمندی یارانه ها گفت: زمانی که از مدیریت انرژی صحبت می کنیم یعنی از حامل های انرژی بیشترین درآمد را برای کشور کسب کنیم.