به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۱ - ۱۵:۳۰
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۱/۲۴ ساعت ۲۱:۰۰
کد مطلب : ۳۸۰۱۴

نیم میلیون نفر در سال 2012 به قتل رسیدند

گروه جامعه: سازمان ملل در گزارشی اعلام کرد که حدود نیم میلیون نفر در سال 2012 در سراسر دنیا به قتل رسیدند که بیشترین میزان آن در آمریکا بوده است.
نیم میلیون نفر در سال 2012 به قتل رسیدند
به گزارش پایگاه خبری سازمان ملل، دفتر امور جرم و مواد مخدر در سازمان ملل (UNODC) در گزارشی جدید اعلام کرد که بیش از 437 هزار نفر در سال 2012 در دنیا در نتیجه جرائم منجر به قتل کشته شده‌اند که بیشترین میزان آن ابتدا در آمریکا، سپس در آفریقا و کمترین میزان نیز در اروپا و آسیا و اقیانوسیه بوده است. سرپرست بخش پژوهش سیاسی و جرائم در دفتر امور جرم و مواد مخدر در سازمان ملل، گفت: اینکه افراد بی‌شماری سالانه به طرزی تاسف برانگیز از بین می‌روند، جوامع و خانواده‌های زیادی نیز آسیب دیده و داغدار می‌شوند؛ از این‌رو بسیار حائز اهمیت است که بفهمیم جرائم خشن تا چه میزان به کشورهای سراسر دنیا سرایت کرده که به ویژه مردان جوان و زنان را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

به طور کلی مردان 80 درصد قربانیان جرائم منجر به قتل و 95 درصد عاملان این جرائم را تشکیل می‌دهند. تقریبا 15 درصد این قتل‌ها مربوط به خشونت‌های خانوادگی است که بیش از دو سوم قربانیان آنها را زنان تشکیل می‌دهند. این کارشناس همچنین ابراز تاسف کرد که خانه‌ها تا چه میزان می‌توانند برای زنان خطرناک باشند و گفت: بسیار ناراحت کننده است افرادی که باید از عزیزانشان محافظت کنند خود کسانی هستند که دست به خشونت و قتل می‌زنند.

بیش از نیمی از قربانیان جرائم منجر به قتل افراد زیر 30 سال هستند که 8 درصد از آنها را کودکان زیر 15 سال تشکیل می‌دهند. تقریبا 50 میلیون انسان در دنیا در کشورهایی زندگی می‌کنند که از بیشترین آمار قتل برخوردارند. این کشورها اغلب در آمریکا و آفریقا قرار دارند که نشان می‌دهد حدود نیمی از قتل‌ها در کشورهایی اتفاق می‌افتد که تنها 11 درصد از جمعیت جهان را در خود جای داده‌اند.

مردان بیش از زنان مرتکب قتل می‌شوند؛ با این حال مردان اغلب توسط کسانی کشته می‌شوند که آنها را نمی‌شناسند اما نزدیک به نیمی از زنان قربانی اینگونه جرائم توسط کسانی به قتل می‌رسند که آنها را می‌شناسند و حتی از نزدیکانشان هستند. این مساله به ویژه در آسیا، اروپا و اقیانوسیه صدق می‌کند. استفاده از مشروبات الکی و مواد مخدر خطر وقوع جرائم منجر به قتل را افزایش می‌دهند که موید این حقیقت است که در برخی کشورها بیش از نیمی از قاتلان در شرایطی که تحت تاثیر الکل قرار داشته‌اند اقدام به قتل کرده‌اند. این در حالی است که تاثیرات مواد مخدر در این جرائم کمتر به ثبت رسیده است.

دفتر امور جرم و مواد مخدر در سازمان ملل در پایان گزارش خود آورده است: به طور میانگین از هر صد قتل عمد در دنیا 43 مورد آن منجر به محکومیت عاملان آن می‌شود که میزان این محکومیت‌ها در قاره‌های مختلف متفاوت است.
مرجع : ايسنا