به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۴
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۱/۲۵ ساعت ۰۸:۱۰
کد مطلب : ۳۸۰۲۲

این نان‌ها شما را لاغر می‌کند

گروه سلامت: محمد تقی انوشه متخصص تغذیه و رژیم درمانی گفت: کالری آزاد شده در نان‌ها به دلیل وجود کربوهیدرات‌های موجود در آن است و این کربوهیدرات‌ها در نان سفید و نان سبوس دار فرق می‌کند.
این نان‌ها شما را لاغر می‌کند
انوشه اضافه کرد: کربوهیدرات‌های موجود در نان‌های سبوس دار هضم کندتری‌ دارند و انرژی را خیلی آرام و یکنواخت در اختیار بدن قرار می‌دهند و این به دلیل فیبر موجود در نان سبوس دار است. وی با اشاره به این که نان‌های سفید خیلی راحت هضم می‌شوند بیان داشت: این نان‌ها خیلی سریع می‌توانند سطح انسولین خون را بالا ببرند و بنابر این ذخایر چربی در بدن زیاد می‌شود زیرا همان لحظه که سطح انسولین بالا می‌رود باعث می‌شود مقداری از آن مصرف و بقیه به صورت ذخایر چربی در آید.

متخصص تغذیه و رژیم درمانی در ادامه اظهار داشت: به دلایلی که گفته می‌شود نان سفید برای "بیماران دیابتی" مضر است و به هیچ عنوان مصرف آن توصیه نمی‌شود. وی گفت: بیماران دیابتی باید از نان‌های سبوس دار استفاده کنند که نان سنگک، بربری و نان‌های سبوس دار صنعتی بسیار مناسب هستند. انوشه با بیان اینکه نان‌های صنعتی سبوس دار مناسب‌تر هستند گفت: این نان‌ها به دلیل پخت بهتر، عوارض گوارشی کمتری ایجاد می‌کنند و همچنین ضایعات و دورریزی کمتری دارند.

وی با اشاره به بیمارانی که مبتلا به "ناراحتی‌های گوارشی" هستند اظهار داشت: این بیماران که نمی‌توانند سبوس را به خوبی هضم کنند و دچار مشکلات گوارشی و نفخ زیاد می‌شوند بهتر است از نان سفید استفاده کنند. انوشه در ادامه گفت: بسیاری از ویتامین‌ها به خصوص "ویتامین‌های گروه B" و املاح در سبوس وجود دارند و توصیه می‌شود بیماران دیابتی و کسانی که مبتلا به اضافه وزن هستند حتما از نان‌های حاوی سبوس استفاده کنند.
مرجع : باشگاه خبرنگاران