به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۲:۲۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۱/۲۵ ساعت ۱۱:۲۳
کد مطلب : ۳۸۰۴۸

هند سر دو راهی گاز ایران و گاز شیل آمریکا

گروه اقتصادي: شرکت نفت و گاز طبیعی هند (ONGC) هند بر سر دو راهی فعالیت در بخش گاز شیل آمریکا یا توسعه ذخایر گازی عظیم و سودآور ایران قرار گرفته است.
هند سر دو راهی گاز ایران و گاز شیل آمریکا
روزنامه بیزنس لاین گزارش داد: شرکت نفتی ONGC هند احتمالا از لیست سیاه شرکتهایی که در ایران فعالیت‌های تجاری دارند خارج خواهد شد اما همچنان رویای این شرکت مبنی بر حضور در پروژه‌های گاز شیل آمریکا محقق نخواهد شد. شرکت ONGC برای دستیابی به فرصت‌های موجود در غرب، باید درباره کنار‌ گذاشتن یا دنبال کردن اکتشافات عظیم گازی در میدان فراساحلی "فارسی"(بینالود) در ایران تصمیم‌ بگیرد. اداره حسابرسی دولت آمریکا در گزارش ماه ژانویه خود شرکت ONGC ویدش(بخش سرمایه‌گذاری خارجی ONGC) را از لیست سیاه شرکت‌های فعال در بخش انرژی ایران خارج کرده است.

منابع آگاه به بیزنس لاین گفتند که این معافیت باید به دقت نگریسته شود، زیرا مشروط بوده و بستگی به تصمیم شرکت هندی دارد. در یک سو فرصت‌های موجود در آمریکا وجود دارد و از سوی دیگر این فرصتها باعث محدود شدن فعالیت‌ این شرکت در ایران خواهد شد. این معافیت پس از آن انجام شد که آمریکا متقاعد شد شرکت هندی فعالیت‌های تجاری در ایران ندارد. اگرچه شرکت هندی ONGC معتقد است فعالیت‌هایش در ایران تصمیم استراتژیکی است که باید از سوی دولت هند اتخاذ شود، افراد آگاه به پروژه فارسی معتقدند که حجم این اکتشافات آنقدر زیاد است که این شرکت نمی‌تواند آن را کنار بگذارد. این قضیه زمانی اهمیت بیشتری پیدا می‌کند که بدانیم هند به گاز احتیاج دارد و تولید داخلی این کشور جوابگوی تقاضای آن نیست.

شرکت OVL مایل به توسعه اکتشافات گازی فرزاد ب در ایران است. این ذخایر توسط OVL و شرکای هندی آن کشف شده است. برآورد می‌شود این میدان گازی ذخایری در سطح 21 تریلیون و 680 میلیارد فوت مکعب داشته باشد که از این مقدار 12.8 تریلیون فوت مکعب گاز و 212 میلیون بشکه میعانات گازی قابل استخراج باشد. از اینرو کنار ‌گذاشتن میدانی با این حجم ذخایر برای هیچ شرکتی آسان نیست. در همین حال ایران که شاهد تردید هند است خواسته‌هایی نظیر قرار‌دادهای جدید را برای بلوک فارسی(در صورت تمایل هند به داشتن سهم) مطرح کرده است.

تاکنون شرکت OVL دلیل منافع‌اش در کشور‌هایی نظیر ایران نتوانسته به بخش گاز شیل آمریکا دسترسی پیدا کند. گاز شیل آمریکا دنیای ذخایر گازی را تغییر داده و شرکت OVL همانند دیگر رقبا خواهان مشارکت در این فعالیت‌ها است. در حال حاضر گاز شیل بیش از یک سوم تولید گاز آمریکا را تشکیل می‌دهد و یک منبع بسیار خوب برای مصرف‌کنندگان آسیایی است. براساس تحریم‌ها صادرات و واردات نفت خام، بنزین و فرآورده‌های پتروشیمی به ایران ممنوع است. تحریمها همچنین سرمایه‌گذاری برای تامین کالا و خدمات پشتیبانی از توسعه منابع نفتی ایران را منع می‌کند. گروه ONGC با این حال به دریافت نفت از ایران از طریق پالایشگاه مانگلور ادامه می‌دهد.
مرجع : ايسنا