به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۷۸
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۱/۲۶ ساعت ۰۵:۰۱
کد مطلب : ۳۸۱۴۸
فاز اول اين طرح چه حاصلي براي مردم داشت كه فاز دومش داشته باشد؟

اجراي فاز دوم، وضع معيشتي و اقتصادي مردم را نابود مي‌كند

گروه اقتصادي: مهدی تقوی، استاد باسابقه دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی تهران معتقد است که اجرای هدفمندی یارانه‌ها از ابتدا اشتباه بوده و در حال حاضر بهترین کار این است که دولت از اجرای مرحله دوم آن جلوگیری کند. اظهارات اين اقتصاددانان منتقد اجرای هدفمندی یارانه‌ها در مصاحبه با سايت تدبير را در زير بخوانيد:
اجراي فاز دوم، وضع معيشتي و اقتصادي مردم را نابود مي‌كند
...ای کاش پرونده هدفمندی یارانه‌ها در زمان آقای احمدی‌نژاد اصلا باز نمی شد. با آغاز به کار هدفمندی یارانه‌ها به طور کل مفهوم یارانه تغییر کرد. یارانه معمولا به این شکل است که در کشورهای مختلف دنیا، دولت از ثروتمندان مالیات‌های بالا مي‌گیرد و در کنار آن به خانواده‌هاي کم درآمد کمک مي‌کند. افراد کم درآمد کالاها و خدمات اساسی را ارزان دریافت مي‌کنند و حداقل‌هاي لازم را برای زندگی به دست مي‌آورند.

در ایران این سیستم را ایرانیزه کردند، گاز و نهاده‌هاي تولید را گران کردند. در واقع تولید نابود شد، بسیاری از واحد های تولید بسته شده‌اند و نرخ بیکاری به میزان بسیار زیادی افزایش پیدا کرده است. بعد از هدفمندی نرخ رشد اقتصادی در سال 90- 91 در کشور هم منفی شد. این هنر احمدی‌نژاد بود که سیستم هدفمندی را به وجود آورد، وضع مردمی که قرار بود یارانه بگیرند را خراب تر کرد و وضع اقتصاد کشور را به هم ریخت. تورم، بیکاری و ... را به وجود آورد. اقتصاددان هایی که این سیستم را پیشنهاد کردند، حالا باید جوابگو باشند. گران کردن گاز رکود تورمی ایجاد کرد یعنی هم رکود و هم تورم را افزایش داد.

سال آخر ریاست جمهوری آقای رفسنجانی هم یک مدل به این شکل را ارائه دادند به نام "سیاست تعدیل اقتصادی" که در همان سال اقتصاد ایران 49.5 درصد تورم داشت. همان گروه اقتصاددان‌ها سیاست هدفمندی یارانه‌ها را به آقای احمدی‌نژاد قالب کردند و نرخ‌هاي تورم همه به بالای 40 درصد رسید و نرخ بیکاری هم افزایش پیدا کرد.

...در اقتصاد یک ضریب جینی داریم که نشانه برابری یا نابرابری درآمد در اقتصاد است. وقتی صفر باشد یعنی درآمدها برابر است. یعنی هیچ کسی از دیگری در اقتصاد بیشتر در آمد به دست نمی آورد. اگر ثروت نابرابر باشد این عدد ضریب جینی بزرگتر مي‌شود، در اندازه گیری‌ها بین صفر و یک اندازه گیری مي‌کنند و در این دوران به سمت یک رفت. در دوره آقای رفسنجانی و آقای احمدی‌نژاد ضریب جینی در اقتصاد ایران افزایش یافت. با این سیاست هدفمندی که در پیش گرفته شده است طبقه متوسط در ایران در حال از بین رفتن است و اعضای این طبقه به اقشار فقیر و کم درآمد نزدیک می‌شوند.

...این طرح را باید در همین جا متوقف کنند. هر چه با این طرح جلوتر بروند وضع مردم خراب‌تر مي‌شود. موضوع اینجاست که کسی مشکلات خود را قبول نمی کند، مطمئنا آقای احمدی‌نژاد نمی گوید که در دوران ریاست جمهوری من نرخ رشد منفی شد، نرخ بیکاری بالا رفت. دولت یازدهم هم اگر از دولت قبلی عبرت گرفته بود این وضعیت را ادامه نمی داد و به گرانی‌ها دامن نمی‌زد. این طرح به مردم واقعا صدمه زده است. فردی که در سال 1350 استخدام شده است اگر مقایسه کنید مي‌بینید که در آن زمان با درآمد کم تر زندگی راحت تری را داشته و در حال حاضر با وجود بالا بودن حقوق به نظر مي‌آید که این میزان هم کفاف یک زندگی را نمی‌دهد.

...شما ابتدا یک نقطه قوت از اجرای این طرح نام ببرید. همه اجناس گران شده، تورم به 40 درصد رسیده، نرخ بیکاری افزایش یافته، هیچ نقطه قوتی وجود ندارد. آیا در مصرف گاز و بنزین صرفه جویی صورت گرفته است؟ خیر این اتفاق رخ نداده است. مردم مگر با گاز چه کاری را انجام مي‌دهند؟ این همان مصرف روزانه مردم است. هر کسی هر مقداری که قبلا مصرف داشته در حال حاضر هم همان میزان مصرف را دارد.

(یعنی معتقد هستید که دولت نباید قبول مي‌کرد که فاز دوم هدفمندی را به اجرا درآورد؟)

صد درصد. معنای یارانه را خراب کرده‌اند و این همان سوبسید است که معکوس شده است. طرح هدفمندی یارانه‌ها باعث شد تا نان از سفره مردم پرکشد در صورتی که باید نان اضافه مي‌آورد. به این شکل اجرای این طرح یک پدیده ایرانی است. من از ابتدا با کلیت این طرح مخالف بودم، به نظر من این طرح مانند یک عروس کور و کچل است که آن را به زور بزک به داماد قالب کرده‌اند.

-الان که دولت اجبار به اجرای مرحله دوم دارد باید چه کاری انجام دهد؟

اجباری وجود ندارد. به نظر من بهترین کار توقف این طرح است.

-حالا که به هر شکلی قرار بر ادامه این طرح است با توجه به اجرای فاز اول چه کارهایی برای اصلاح در فاز دوم وجود دارد؟

دولت به دنبال این موضوع نیست که اصلاحاتی صورت بگیرد. اول تصمیم گرفته شده که به بعضی این یارانه نقدی تعلق داده نشود در حالی که 500هزارتومان بودجه هر خانوار را در ماه اضافه مي‌کند و به یک خانواده 4 نفره 182 هزار تومان مي‌دهد یعنی هر نفر 45 هزار تومان. دوم بار دیگر به این بهانه قیمت بنزین، آب، گاز و ... گران مي‌شود و بار دیگر رکود تورمی را افزایش مي‌دهد.

-اینها مواردی است که دولت سوبسیدهایی برای آن قائل شده بوده و حالا به مرور در حال برداشتن آن است؟
نه به این شکل که شما مي‌گویید نیست. گاز و نفت از زیر زمین بیرون مي‌آید و هزینه استخراج آن هم از فروش آن به دست مي‌آید. مطرح مي‌کنند که در امریکا بنزین لیتری x دلار است و یا در فرانسه x قیمت دارد، خوب آنها که منابع گازی ندارند. اگر اینها ثروت ملی است که نباید برای آن به این میزان از مردم پول گرفته شود.

...به نظر من با این روش هایی که اعلام مي‌شود اتفاقات مرحله اول تشدید مي‌شود و تداوم پیدا مي‌کند. در واقع بهترین راهکاری که دولت مي‌تواند در پیش گیرد این است که هدفمندی یارانه‌ها را رها کند و مانند دولت‌هاي کارگری انگلیستان از ثروتمندان مالیات دریافت کند و به اقشار پایین جامعه تسهیلات بدهد. ببینید مالیات ما قبل از اینکه حقوقمان به دست ما برسد از آن کاسته مي‌شود اما یک شخص دلار فروش مالیاتی پرداخت نمی کند و در مواردی 10 برابر من ماهیانه درآمد دارد.

-مطرح مي‌کنید که این طرح را متوقف کنند. چگونه این کار را انجام دهند؟ یعنی وضعیت را به چند سال قبل باز گردانند؟ این امکان پذیر است؟

با توقف این طرح حداقل صدمات تا همین جا وارد مي‌شود. آسیب‌هایی که به من و شما از افزایش حامل‌هاي انرژی و اجناس دیگر وارد شده است در همین نقطه مي‌ماند و بیشتر نمی‌شود.

-یعنی اوضاع را با همین وضعیت رها کنند؟

بله انسان با شهامت انسانی است که اگر اشتباهی از او سر زد به راحتی مطرح کند که اشتباه کرده است. بگویند تا اینجای کار آمده‌ایم اما حالا به این دلایل دیگر این طرح را ادامه نمی‌دهیم. با ادامه این طرح و وجود این اوضاع، تنها قدرت خرید مردم روز به روز پایین مي‌آید.

شاید یکی از دلایلی که دولت از توقف هدفمندی یارانه‌ها امتناع مي‌ورزد این باشد که نگران کاهش محبوبیت خود است. چون برخی از این افراد هنوز هم مطرح مي‌کنند که احمدی‌نژاد ماهی 45 هزار تومان به مردم پول داد.

شما مطمئن باشید که عوام مردم هم راضی هستند که اجناس گران نشود، پول گاز، برق، بنزین و ... افزایش پیدا نکند و آن 45 هزار تومان را هم دریافت نکنند. چون متوجه این شده‌اند که با دریافت این 45 هزار تومان در ماه چندین برابر از دست خواهند داد. این ماجرا 45 هزار تومان و محبوبیت را هم کسانی مطرح مي‌کنند که تا دیروز به نان شب گرفتار بودند اما حالا با دلار و ارز فروشی در خیابان استانبول و مانند این، ماشین بنز سوار مي‌شوند. احمدی‌نژاد برای آن‌ها جذاب‌تر بود.

گوگول
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۶ ۰۶:۵۱
من یکی که به عنوان یک ایرانی کمرم زیر بار تورم شکست
خدا باعث و بانی این طرح را نیامرزد. آن قدر در این دو سال گذشته خجالت زن و بچه ام را کشیده ام که مپرس!!!!!!!!!!! (218401)
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۶ ۱۵:۳۵
دوست عریر خانه از پای بست ویران است.
گرانی وتورم حاصل همه سیاست های غلط آقایان است که یکی از آنها یارانه است.
باید از نوساخت این ویرانه را منتهی نه با این روش ها که هر روز در مقابل زیاده خواهی گرو.ه فشار عقب نشینی کرد.باید جلوی این طیف ایستادوهمه حقایق را به مردم گفت.وتکلیف را یک سره کرد. (218550)
کوروش
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۶ ۲۳:۴۴
جناب آقای تقوی انتقاد کردن راحت است ولی شما هیچ طرح و پیشنهادی برای این مشکل که به علت ارزانتر بودن بنزین از آبمعدنی در ایران ، ترافیک و اتلاف وقت مردم، آلوده گی و بیماریهای فراوان حاصله و تصادفات رانندگی بیداد میکنند ولی همین مردم که اینگونه بنزین خود را تلف می کنند برای درمان بسباری از بیماریهای حاصله پولی ندارند و به زیر خط فقر میروند، کار ندارند و .هزاران مشکل حل نشده دیگر ، آیا شما به عنوان یک اقتصاد دان نمی دانید که بسیاری از کشورهای اروپایی به بنزین وارداتی حتی مالیات می بندند (218681)
ارش
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۷ ۰۷:۴۶
دوست گرامی توجه داشته باشید که در مقام مقایسه بایستی تمامی وجوه مورد بررسی قرار گیرد تا نتیجه درستی به دست بیاید. اگر سطح درآمد، خدمات و حمایتهای آموزشی و اجتماعی و ... را که شهروندان کشورهای توسعه یافته دریافت می کنند با کشور خودمان مقایسه بفرمائید می بینید که نه تنها بنزین ایران از آنها ارزانتر نیست بلکه آب معدنی ما هم از آنها گرانتر می باشد. (218708)
بنفش
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۷ ۰۱:۴۸
با این حساب فقط اگه کل تحریم هارو وردارن و به ایران کمک مالی کنن شاید شاید شاید اقدامات ان مردی که هاله ای از نور داشت و شهید زنده بود رو بشه پاک کرد (218698)
نجفی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۶ ۱۶:۰۳
خب چرا اقتصاددانان خبره این مملکت حرفشون رو به دولتمردان عزیز نمیزنند؟ (218559)
عبدالله
United Kingdom
۱۳۹۳/۰۱/۲۶ ۲۰:۴۵
این بحث خودی و غیرخودی کشور رو از خیلی از نظرات مترقی محروم کرده ... (218630)
۱۳۹۳/۰۱/۲۶ ۲۲:۲۸
نجفی عزیز آخر این اقتصادانان به قول شما خبره خودشان دولتمردند!!!! (218664)
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۶ ۱۸:۴۰
البته اگه کمرت زیر این بار شکسته بود خیلی وقت وبگردی نداشتی و تا شب بدنبال یک لقمه نان بودی (218600)
عبدالله
United Kingdom
۱۳۹۳/۰۱/۲۶ ۲۰:۵۳
این حقیر هم همیشه هشتش در گرو نهش است، اگر هم سری به اینترنت می زنم، برای درددل کردن و رساندن صدا به گوش مسئولان ( البته اگر گوش شنوایی باشد) و البته قدری دور شدن از مصائب روزانه است، این منافاتی یا تصادی با بدبختی حقیر ندارد. ضمن اینکه جای تأسف است که ما چشم دیدن همین سرگرمی شاید سازنده همدیگر را هم نداریم. (218633)
عبدالله
United Kingdom
۱۳۹۳/۰۱/۲۶ ۲۱:۰۵
دویست سال قبل یک از معروفترین نظریه پردازان نظامی دنیا معتقد بود که کشورها حتی در زمان صلح نیز باید نظامیان خود را برای کسب تجربه و آمادگی به کشورهای درگیر در جنگ بفرستند یا برای بروز ماندن از دیگر کشورها مستشار استخدام کند. چه می شد اگر ما هم در مسائل اقتصادی مستقیماً از ابرقدرت های اقتصادی مثل آلمان متخصصانی استخدام می کردیم. این اصلاً به معنی توهین به متخصصان داخلی نمی بود. بلکه کمک می کرد ضعف ها را سریعتر شناساسی و برطرف کنیم ... (218636)
غلی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۷ ۰۰:۰۴
چرا مانند فوتبال برای بهبود اقتصاد مربی (کارشناس)از خارج ....... (218687)
بلوط
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۶ ۰۷:۲۱
بالاخره باید یه راهی وجودداشته باشه برای خروج ازاین بحران (218404)
بینوا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۶ ۰۷:۳۰
خدایا آخر مگر آنانکه با یکه تصمیم تمامی زندگی مردم را تحت تاثیر قرار می دهند و از یک زندگی ساده روزمره را به گدایی می کشانند مگر برایشان تفاوتی دارد که مرغ کیلویی هزار تومان باشد یا صد هزار تومان......................... (218405)
9090
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۶ ۰۷:۴۴
از وقتی این قصه سری دوم یارانه ها داغ شده با حاشیه هاش و مجموعه عملکرد دولت و بقیه داستاناش، یه چیزی هی بهم میگه این اتفاق می افته:
روحانی و دولتش از پس اداره راضی کننده این وضعیت اقتصادی بر نمیان، مذاکرات اتمی هم به نتیجه چشمگیری نمیرسه و دولت غیر از اینکه به شدت دربرابر جریان محافظه کار ضعیف میشه و زیر فشار قرار می گیره از چشم مردم هم می افته، طبقه فرودست و اهالی شهرستانها و روستاهای کوچک اول از همه و به مرور ساکنان شهرهای بزرگ میشن مخالف روحانی و ظریف و بقیه دولت، طبقه متوسط شهری و گروه های م (218406)
چالش
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۶ ۰۷:۴۹
نقل قول: "شما مطمئن باشید که عوام مردم هم راضی هستند که اجناس گران نشود، پول گاز، برق، بنزین و ... افزایش پیدا نکند و آن 45 هزار تومان را هم دریافت نکنند. چون متوجه این شده‌اند که با دریافت این 45 هزار تومان در ماه چندین برابر از دست خواهند داد."

نه والا آقای دکتر. هنوز متوجه نشده اند و نخواهند شد. "عوام" میگن همون 45 هزار تومن رو بدید و چیزی رو هم گرون نکنید D: (218407)
احسان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۶ ۱۳:۰۳
کاملا موافقم
متاسفانه خیلی از مردم ما طرز فکرشون اینجوریه انگار این وضعیتی که داخلش گیر افتادیم رو درک نمیکنن یا اینکه چه کسی و چه زمانی و به چه دلیل این بلا رو سر مردم آورد (218501)
مانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۶ ۰۷:۵۰
واقعامابایدازاین اقتصاددانهااستفاده میکردیم من خودم ازیارانه انصراف ندادم ولی حاضرم که هیچ یارانه نگیرم یک چیزی ماهیانه بدم به قبل ازاقای احمدی...مغزمتفکراقتصادجهانی برگردیم (218408)
هادی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۶ ۰۸:۰۲
ای کاش حرف آقای دکتر را آنهایی که باید بفهمند، می شنیدند. (218410)
علی از قم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۶ ۰۸:۲۶
هدف اینها نابودی قشر متوسط است تا کسی دم برنیاورد . هیچ کس به جز خاتمی مردمی نبوده ، میست و نخواهد بود. (218412)
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۶ ۱۴:۵۵
بله طبقه متوسط با فرهنگ روزنامه خوان همچون خاری در چشم اینان فرو رفته بود و با این طرح ها خواستند ان ها را به زیر خط فقر بفرستند و در عوض نو کیسه های بی سواد را پورشه سوار کنند. (218538)
سعید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۶ ۰۸:۲۹
همون فاز اول میگفتن دولت تورم رو مهار میکنه همه چی 3 برابر شد. وای به حال فاز دوم خدا کمکمون کنه فقط همین . (218414)
شهروز
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۶ ۱۶:۱۲
اصلا شدنی نیس هر که میخواد بگه. مگه میشه حاملهای انرژی گرون بشه ولی قیمت اجناس تکون نخوره اخه حساب دو دوتا چهار تاست خاله بازی که نیس (218562)
سعید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۶ ۲۲:۰۹
اون ینفر که منفی داده غیر از خدا کس دیگه ای رو برای کمک قبول داره ؟ شاید معبود بهتری داره (218656)
[lجمشید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۶ ۰۸:۲۹
درسته جلوی ضرر راهر وقت بگیری منفعته دولت باید با شهامت قانون عدم اجرای یارانه ها و اصلاح قیمت ها را پیگیری کند (218415)
فرامرز علیپور
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۶ ۰۸:۵۱
دکتر تقوی عزیز
هر آنچه گفتید و بهار نوشت صحیح است،اما آنچه در مورد افزایش مالیات نوشتید در ایران تا وزارت دارائی اصلاح نگردد امکان پذیر نیست.بعنوان مثال یک تعاونی کارمندان با 2500 عضو که دارای مجمع و حسابرس و نظارت خاص وزارت تعاون است و بهیچوجه نمیتواند هیئت مدیره منتخب تراز مالی دروغ ارائه نماید یا رشوه دهد 25% در آمد را مالیات داده(برای یک میلیارد تومان سرمایه ودرآمد2500 نفر -250 میلیون تومان مالیات داده)اما یک شرکت سه نفره با همان سود یا در آمد سالانه با پرداخت 5 سکه رشوه به ممیز مالیاتی .. (218418)
سارا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۶ ۰۸:۵۲
سلام.واقعا همیننطوره ما راضی هستیم که یارانه نگیریم ولی در عوضش قیمت حامل های انرژی هم نره بالا.من 2ساله که عقد هستم و میخوایم تازه زندگیمون را شروع کنیم و شوهرمم هنوز بیکاره واقعا وحشت دارم که با این اوضاعی که همه چز میخواد گرون بشه چطور زندگی کنیم (218419)
سیب خان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۶ ۰۸:۵۴
درود بر استاد گرامی جناب تقوی
فکر نمیکردم دیگه دیدگاه واقع گرایانه ای وجود داشته باشه
خداروشکر . جانا سخن از زبان ما میگویی . (218420)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۶ ۰۹:۰۱
استاد عزیز مهم اینجاس که دولتمردان چه اصلاحطلب چه اصولگرا همیشه بفکر جیب خودشون بودن نه مردم بیچاره (218421)
پيمان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۶ ۰۹:۰۷
كاملا درست است.وقتي پفك 200 توماني شده 800 تومان ديگر افزايش قيمت بنزين معنا ندارد.متاسفانه دولتمردان ما خارج را ميبينند بعد ميايند طرح ميدهند در ميان مردم هم نيستند كه بدانند مردم چگونه هستند در سال گذشته ثروت ثروتمنداندها برابر شد.اصلا در ايم مملكت كار كردن معنا ندارد فقط دلالي كني حقوق ده سال كارمندي را در چند روز بدست مياوري انقدر خراب هست كه نميشود اصلا در موردش صحبت كرد .خدا به دادمان برسد خدا كند امام زمان زودتر ظهور كند (218422)
ن آشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۶ ۰۹:۱۰
احسنت به تو استاد گرامي. در بلاد كفر از انديشه دانشمنداني همچون دكتر تقوي براي بهبود اوضاع استفاده مي كنند ولي در كشور ما كار مشاوره را سپرده اند دست افرادي كه با معدل 11.99 كارشناسي معادل از دانشگاه آ.... شهرستان.... گرفته اند. (218423)
سید رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۶ ۰۹:۲۲
خدا پدرتو بیامرزه . والا مردم زبونشون مو در اورد از بس گفتند ما یارانه نمیخواهیم . اما چه سود دولت ورشکسته است و دارد غرق میشود لاجرم کف روی اب را خشکی فرض میکند . تدبیر روحانی هم شد مواضع پوپولیستی احمدی نژاد .
بقیه اقایان هم که کماکان به طبل رانت خواری خودشان میکوبند . (218424)
يك ايراني
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۶ ۰۹:۲۹
كو گوش شنوا !!!؟؟؟ (218425)
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۶ ۰۹:۳۰
كاملا" درسته و تمام گفته هاي ايشان موافقم. كاش آقاي روحاني متوجه اين موضوع مي شد. (218426)
بهاری
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۶ ۱۰:۱۱
ایشان کاملا" درست می گویند (218434)
علیرضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۶ ۱۰:۵۳
به نظرم اگه مسیر اشتباهی که دولت قبل در پیش گرفته رو این دولت در پیش نگیره مردم راضی تر هستند.و حرف این استادکاملا درست. (218443)
کارشناسی!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۶ ۱۱:۰۲
به تظر من مشکل اساسی مملکت ما به اصطلاح "کارشناس ها" هستند،اصلا معلوم نیست کجا کارشناس شدن،من به این باور رسیدم که هر کاری رو که اقایان میفرمایند کارشناسی شده منظورشون اینه که یک خرابکاری یا بهتر بگم گندکاری دیگه در راه است.بعضی وقتا فکر میکنم بعضیها اگه هیچ کاری نکنن خیلی بهتره حداقل اگه سودی ندارن ضرر هم نمیزنن.با این وضعیت بهتره نهضت توقف در کشور راه اندازی بشه تا جلوی طرحهای مثلا کارشناسی رو بگیره.
فاز دوم هدفمندی یارانه ها را متوقف کنید...
طرح انتقال اب "بهشت اباد" را متوقف کنید و ... (218447)
بیزن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۶ ۱۱:۱۹
یعنی اگر هدفمندی متوقف شود دیگر بنزین گران نمیشود دلار بالا نمیرود مسکن ثابت می ماند قند و شکر تغییر قیمت نخواهد داشت پس چرا قبل از این 4 سال و حتی در زمان شاه تورم وجود داشت تورم جاصل انبساط جامعه از لحاظ جمعیت ، علم ، فن آوری ، تکنولوژی است در کشورهای خارجی هم تورم در جنگ و شلوغی جوامع آنها خود را نشان می دهد . بحران اقتصادی 5 - 6 سال پیش اروپا و آمریکا موید آن است . (218450)
ن آشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۶ ۱۳:۳۴
بيزن جان كشورهاي خارجي هم تورم دارد اما نه 45% بلكه 4% يا %5 حداكثر 8% آنهم در مواقع بحران تورم همين تركيه همسايه كه نفت وگاز ازما ميخرد سال قبل 8%بود اما مال ما به گفته دولت35% نه تجربه ملت 45%بود حتي افغانستان هم تورمش كمتراز ما بود (218522)
سایه
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۶ ۱۱:۲۳
من موندم چرا کسی به حرف اقتصاد دان ها گوش نمیده؟! هر روز وضع مابدتر از دیروز میشه هیچ کس هم فکر نیست جایی نداریم فرار کنیم از این همه مشکلات........... (218452)
ممد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۶ ۱۲:۲۰
به خدا ایشان راست می گن. اولا که قیمت نفت و ... رو با اروپا و آمریکا مقایسه می کنن. بعد هم که صنعت و ... نابود شده. چرا باید ادامه داشته باشه؟
دولت مثل یک شرکت خیلی بزرگ فقط به سود خودش کار می کنه. دلش هم به حال مردم نمی سوزه. فرقی نمی کنه که مدیرعامل احمدینژاد باشه یا روحانی.
اینا فکر می کنن مردم برده و بنده ی اینها هستن. هر بلایی که سر ما بیاد براشون مهم نیست. فقط به فکر سود شرکتشون(دولت) هستن. شما مخابرات رو ببینید داره چطور از مردم باج می گیره ، برق رو ببینید و ...
من با نظر ایشان کاملا م (218478)
سایه
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۶ ۲۲:۵۴
شما کاملا درست میگید درد مردم اینه که هیچ کدوم از این کارها برای مردم نیست بلکه برا منافع خودشونه (218670)
ارسلان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۶ ۱۲:۲۵
باسلام، این یارانه مثل این میماند، که چشمه ای که آب ازخودنداردتوهی آب باسطل بریز توش، وقتی تولید درانحصاریک عده برادرحاجی سیدهست باقی مردم هم تکلیفشان. مشخص هست تاخصوصی سازی نشود رقابت بازی اقتصادمااینجوریه.وقتی شرکت شخصی باخارجی قراردادمیبندن مورداختلاص قرارنمی گیره چون صاحب داره. (218482)
مهدی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۶ ۱۲:۳۴
آقای بیژن که میگی زمان شاه هم تورم بود . چرا خودت رو به خواب میزنی؟ شما حقوق اون زمان رو به دلار حساب کن حقوق الان رو هم به دلار حساب کن ببین چه وضعی داری الان . احمدی نژاد فقط می خواست فشار کاهش ارزش پول ملی رو از رو دولتش برداره بزاره رو دوش مردم . که این کار رو کرد . ادامه این رون حماقت محضه ... (218484)
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۶ ۱۲:۳۵
اقاي روحاني نظر أقاي تقوي كاملا درست است جرا به نظر أنان توجه نمي كنيد قبول كنيد كه أين طرح يارانه دولت احمدي نزاد كشور و مردم را به فلاكت بدبختي كشاند ه است تا دير نشده أين طرح را متوقف كنيد وحقيقت ها را با مردم در ميان بكذاريد يقينا مردم إز شما حمايت خواهند كرد أين طرح اشتباه است اشتباه اقاي روحاني أين طرح را أجرا نكنيد (218485)
پردیس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۶ ۱۲:۳۷
اگر کلیات ایده آقای تقوی را قبول کنیم,اجرای برداشتن سوسید و یا همان هدفمندی طبق استاندارد جهانی 10فاکتور برای اجرا لازم دارد که متأسفانه ایران هیچ کدام از آن فاکتورها را ندارد و سازمان اقتصاد و بانک جهانی پول به دولت احمدی نژاد هشدار داد که اجرای این کار در آن زمان بصلاح نبوده و کشور را دچار رکود تورمی میکند که بدطوری هم شد. حال با این تفاصیل تنها کاری که دولت آقای روحانی میتواند انجام دهد اینست که کلا" یارانه ها را قطع و از نپرداختن آن بفکر باسازی اقتصاد مملکت باشد. (218486)
نرگس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۶ ۱۲:۴۴
در پاسخ به جناب آقای بیژن
صحبت شما کاملاً صحیح و مورد قبول. منتها با نگاهی به واقعیات جامعه امروز و فشارهای وحشتناک اقتصادی بر جامعه و فقری که کاملا هویدا شده، درمی یابیم که سخنان استاد تقوی عزیز حتی از روشنایی روز نیز واضح تر و صحیح تر است.
متاسفانه روز به روز بر اثر اتخاذ تصمیمات اقتصادی نادرست و پافشاری بر آنها فقیرتر میشویم و این وسط تنها افرادی که یودی برده اند منکر حقایق شده و عنوان میکنند که اروپایی ها و آمریکایی ها بحران زده اند نه ما! همه چی آرومه! آروم آروم!!! (218490)
نخود همه آش
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۶ ۱۲:۵۴
آقاي دكتر عزيز! دستور بانك جهاني به دوستان است. مگر مي‌توان متوقفش كرد؟ (218495)
مهدی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۶ ۱۵:۰۶
همه ی طرح ها تون رو متوقف کنید. بذارید مردم زندگی شون رو بکنند. دستتون درد نکنه راضی به زحمت نیستیم. (218543)
دهاتي ساده
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۶ ۱۶:۳۱
من به عنوان يك شهروندو يك هموطن از رهبر عزيز خواهش ميكنم ايشان ورود كنند ودستور تحقيق توسط يك تيم اقتصادي قوي و بدون جناح را صادر نمايند تا در صورت اشتباه بودن طرح ،حداقل ايشان بزرگواري نموده و جلوگيري بعمل اورند.اگر اشتباه ميكنم لطفا راهنمايي فرماييد. (218564)
sam
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۶ ۱۸:۲۳
تا مردم کاسه گدایی دستشون نگیرن این اقایون ول کن مردم نیستن خب از کجا بیاریم ؟این دولت میاد یه چیزی میگه یه دولت دیگه یه چیزی دیگه (218592)
حاضر به برگشت 4 سال قبل
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۶ ۱۸:۵۸
اکثریت مردم ایران یعنی طبقه متوسط جامعه زیر بار تورم و گرانی خورد و خمیر شده اند. بهتر بود به جای ثبت نام مجدد دریافت یارانه ها نظر سنجی می شد (((( آیا حاضرید از دریافت یارانه انصراف دهید ولی گرانی و تورم نداشته باشید )))) (218605)
آرمان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۶ ۱۹:۴۳
باید از نهادهای بزرگ و پولدار مانند بنیادها و ارگانهایی که مالیات نمیدهند مالیات گرفت نه از مردم بدبخت. (218618)
ارش
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۶ ۲۰:۵۲
اای کاش از نظرات و راهکارهای دلسوزان واقعی کشور بهره می جستیم!
به امیدی فردایی روشن! (218632)
سهیل
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۶ ۲۳:۲۳
با احترام فراوان
اما اصلا علمی بحث نکردند ایشون و اصولا سطح مخاطبانشون رو خیلی پائین در نظر گرفتند. هیچ چیز علمی ای من بین صحبت های ایشون ندیدم (218678)
ماموت
United States
۱۳۹۳/۰۱/۲۶ ۲۳:۴۸
یارانه یک مسکن موضعی است تا ورود درد را حس نکنیم درد تورم درد فقر . و یک بازی فکری (218684)
سرباز
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۷ ۰۱:۱۰
جناب استاد قرارنیست وضعیت اقتصادی خوب شودقرارنیست معیشت مردم خوب شود قرارنیست برای جوانان ایران کارایجادشود قرارنیست کارمندان درمعیشت بهترباشند قرارنیست ازدواج بیشتری صورت گیرد.اماقراراست ملت ایران مستاصل .فقیرونابود شود (218696)