به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۹:۳۹
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۱/۲۶ ساعت ۱۳:۳۰
کد مطلب : ۳۸۱۶۶

هشدار آل اسحاق به سيستم بانکی کشور

گروه اقتصادي: رییس اتاق بازرگانی تهران امروز به سیستم بانکی کشور در خصوص وضعیت فعلی آن‌ها در خصوص پشتیبانی از اقتصاد ایران هشدار داده و معتقد است بانک‌ها باید روند فعلی خود را تغییر دهند.
هشدار آل اسحاق به سيستم بانکی کشور
یحیی آل اسحاق در جلسه امروز هیات نمایندگان درباره پشتیبانی سیستم بانکی کشور از اقتصاد گفت:‌ این که بانک‌ها حیات خلوتی داشته باشند و خود را رقیب بخش خصوصی بدانند درست نیست و بانک‌ها باید این روند را تغییر دهند. وی با تاکید بر این‌که‌ شرایط فعلی بانک‌ها خطر بزرگی برای صاحبان سهام و مدیران بانک‌ها است، گفت: در حال حاضر بازار سرمایه خود را به نظام بانکی کشور متصل کرده و این موضوع هشداری برای سیستم بانکی است. چنانچه بانکها این روند را تغییر ندهند، قطعاً برای آنها فکری خواهد شد و این یک هشدار جدی است.

آل سحاق در ادامه با تاکید بر این‌که اقتصاد ایران دچار آسیب بزرگی به نام رکود تورمی شده است گفت:‌ دولت یازدهم ظرف مدت کوتاهی توانست مقوله روند افزایشی نرخ تورم را کنترل کند و مشکل کشور از رکود تورمی به رکود منتقل شود. وی ادامه داد: براساس گزارشات بانک مرکزی تورم نقطه به نقطه درحال حاضر به 19.2 درصد رسیده است.

آل اسحاق با اشاره به این‌که دولت توانسته با راه‌های غیر تعزیراتی، غیر سرکوبی و بدون روش‌های دستوری و فشار تورم را کنترل کند، بیان کرد: دولت از روش‌های اقتصادی یعنی راه‌های کنترل حجم نقدینگی، پایه پول، سیاست‌های پولی و مالی و ارز تورم را کنترل و به شرایط فعلی برساند. رییس اتاق بازرگانی تهران با بیان این‌که ما در تاریخ گذشته داشته‌ایم که تورم از راه‌های افزایش واردات، تعزیرات و سرکوب قیمت کنترل شده است، تصریح کرد:‌اما این روش در کوتاه مدت جوابگو بوده و پس از مدتی نرخ تورم مجددا جهش یافته است.

وی با بیان این‌که نتیجه روش‌های فعلی دولت یازدهم مثبت بوده و تمام سازمان‌های بین المللی نظیر بانک مرکزی نیز آن را تایید کرده‌اند بیان کرد: این موضوع نشان می‌دهد که کار علمی جواب می‌دهد. به گفته آل اسحاق، تورم باید روند کاهشی خود را حفظ کند تا پس از آن معضل رکود نیز برطرف شود. رییس اتاق بازرگانی تهران با تاکید بر این‌که به نظر می‌رسد که حفظ روند کاهشی تورم راهکار جدید می طلبد، اظهار کرد:‌ واقعیت این است که در زمینه رکود وضعیت خوبی نداریم و محرک‌های شاخه عرضه و شاخه تقاضا را باید پیدا کرده و براساس آن‌ها خود را از رکود خارج کنیم.

وی با اشاره به سه راهکار برای کاهش رکود گفت: اولین راهکار توجه به مساله مسکن و اعتبارات مسکن مهر است. همچنین صادرات غیر نفتی که افزایش آن از هر زاویه به اقتصاد کشور کمک می‌کند هم ارزآوری می کند و هم کشور را از رکود خارج می کند راهکار دوم است. آل‌اسحاق با تاکید بر این‌که راهکار سوم موضوع آزادسازی قیمت حامل‌های انرژی است، گفت: به اعتقاد مسوولین باید برنامه مشخص و بیان شده‌ای برای حامل‌های انرژی داشته باشیم. باید یک برنامه مشخص اعلام شود که به طور مثال ظرف مدت مشخص چه میزان به آزادسازی قیمت حامل‌های انرژی نزدیک می‌شویم تا فرصت برای سرمایه‌گذاری ایجاد شود.

رییس اتاق بازرگانی تهران با بیان این‌که این امید به اتفاقات مثبت باید در کشور حفظ شود، خاطرنشان کرد: نظام مدیریتی در کشور در حال حاضر درست است ولی نظام مهندسی مشکلاتی دارد. دولت فرصت همکاری می خواهد و معتقد است که اگر این فرصت به او داده شود قطعا نظام مهندسی را نیز اصلاح می‌کند. وی با تاکید بر این‌که باید اقتصاد ما مردم محور باشد گفت: بعد از کلی مطرح شدن این موضوعات و بحث بر سر آن بالاخره همه به مردم محور بودن اقتصاد اذعان کرده‌اند. ما باید در اقتصاد علاوه بر رویکرد درون زا بودن رویکرد بیرونی نیز داشته باشیم.

آل‌اسحاق با تاکید بر این‌که رویکرد متکی بودن اقتصاد به نفت باید از بین برود گفت: در اقتصاد مقاومتی مقاوم بودن در مقابل تحریم‌ها و آماده بودن برای رسیدن به اهداف الزاماتی دارد. به گفته رییس اتاق بازرگانی تهران، ما در حوزه اقتصاد هم تهدید داریم و هم فرصت که با پر رنگ شدن حضور مردم در عرصه اقتصاد تهدیدها را می‌توان به فرصت تبدیل کرد.

وی درباره نام گذاری سال جاری به اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی بیان کرد: در رابطه با اقتصاد و فرهنگ باید گفت یکی از مشکلات این است که فرهنگ ما متناسب با اقتصاد نیست. آل اسحاق ادامه داد:‌ما فکر می کنیم فرهنگ باید متناسب با بودجه دولت باشد اما اقتصاد فرهنگی الزاماتی دارد که باید فراهم شود. رییس اتاق بازرگانی تهران در پایان با اشاره به این‌که امیدواریم در سال جاری در حوزه روابط بین الملل هم پیشرفت داشته باشیم، گفت: امیدواریم در سال جاری همه مسائل به خوبی به نتیجه برسد.
مرجع : ايسنا