به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۱/۲۷ ساعت ۱۲:۴۲
کد مطلب : ۳۸۲۹۷
اشتباهات قبض‌ها اصلاح می‌شود

برق 533 ریال فروخته می‌شود

گروه اقتصادي: معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی در مورد چگونگی محاسبه افزایش 24 درصدی تعرفه برق با وجود افزایش تعرفه تا 90 درصد به صورت پلکانی با اشاره به امکان وجود اشتباه در قبوض، اظهار کرد: مصوبه دولت ناظر به افزایش متوسط قیمت برق به 533.2 ریال بوده است و بر این اساس قیمت برق از 430 ریال باید به 533.2 ریال برسد و همین امر در تعرفه‌های اعلام شده رعایت شده است.
برق 533 ریال فروخته می‌شود
هوشنگ فلاحتیان با اشاره به این‌که از بخش‌های گوناگون مشترکین در حوزه کشاورزی، صنعتی، تجاری، خانگی گرمسیری و خانگی عادی تعرفه‌های گوناگون دریافت می‌شود و به عنوان مثال از کشاورزان به ازای هر کیلووات برق مصرفی 10 تومان می‌گیریم، گفت: بنابراین با احتساب این موارد باید تعرفه برق در بخش‌های مختلف به گونه‌ای مشخص می شد که به رقم 533.2 ریال برسیم. وی در مورد رقم اعلام شده 24 درصد از جانب وزارت نیرو و افزایش تعرفه تا 90.7 درصد در قبوض مشترکین خانگی عادی گفت: افزایش تعرفه در کلیه سطوح مختلف باید به گونه‌ای باشد که متوسط برق دریافتی به رقم 533.2 ریال برسد که متاسفانه در خبرهای منتشر شده به این موضوع توجهی نشده است.

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی تصریح کرد:‌حدود 83 درصد از مصرف‌کنندگان برق در سه پله اول قرار دارند و در صورتی که 20 درصد در سال 93 مشترکین در مصرف برق صرفه جویی داشته باشند هزینه قبوض برق مانند قبوض 92 می‌شود و یا حتی ممکن است قیمت برق مصرفی مشترکین از هزینه پرداختی در سال 92 با وجود افزایش تعرفه کمتر شود. فلاحتیان با اشاره به این‌که 83 درصد از مشترکین تا 300 کیلووات در ماه برق مصرف می‌کنند گفت: کمتر از یک درصد از مشترکین مصرف‌کنندگان قرار گرفته در پله‌های بالا هستند و حتی با رعایت الگوی مصرف تا 15 درصد ممکن است قیمت قبوض برق تغییر نکند.

احتمال بروز اشتباه در قبوض صادر شده/وزارت نیرو شرایط را اصلاح کند
وی با اشاره به امکان بروز اشتباه در قبوض برق و اصلاح موارد مورد نیاز گفت: یادآوری می‌شود که وزارت نیرو قبوض صادر شده برق و هزینه‌های برق مصرفی را در دست بررسی دارد و براساس اطلاعیه، اصلاحات مورد نیاز به زودی صورت خواهد گرفت. ممکن است در قبض برق اشتباه رخ داده باشد که با مراجعه مشترکین در اسرع وقت اشتباه صورت گرفته اصلاح می‌شود.

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی با اشاره به این‌که تعریف تعرفه در هفت پله مختلف مشترکین خانگی و در بخش‌های دیگر به گونه‌ای است مشترکین پرمصرف با اجرای طرح هدفمندی‌ یارانه‌ها ترغیب شوند مصرف را کاهش دهند گفت: در حوزه مشترکین خانگی گرمسیر تعرفه فقط 20 درصد افزایش یافته اما افزایش تعرفه در بخش خانگی عادی غیر گرمسیر کمی بیشتر بوده است. تعرفه‌ها باید به گونه‌ای تعریف می‌شد که متوسط درآمد مصرف برق به قیمت 533.2 ریال برسد. در حال حاضر مشغول بررسی میدانی از قبوض صادر شده هستیم و اگر اشتباهی رخ داده باشد در اسرع وقت اصلاح می شود.

فلاحتیان در پاسخ به این پرسش که چرا با وجود مجوز افزایش قیمت برق تا سقف 38 درصد از جانب قانون گذار شاهد افزایش تعرفه در پله‌های مختلف تا بیش از 90 درصد هستیم گفت: دولت برای حمایت از مردم و مدیریت تورم از مجوز افزایش قیمت 38 درصدی هم استفاده نکرد و فقط قیمت برق را از 430 ریال به 533.2 ریال رساند وشاهدیم که در تعرفه‌های مختلف بهای برق متفاوت است. به عنوان مثال 16 درصد از برق مصرفی کشور مربوط به بخش کشاورزی است که تنها 12 تومان به ازای هر کیلووات ساعت دریافت می کنیم. همچنین مراکز فرهنگی، آموزشی و خدمات عمومی از تعرفه تخفیف‌دار استفاده می‌کنند؛ در حوزه گرمسیری نیز همین امر حاکم است. بنابراین در سایر بخش‌ها باید تعرفه به گونه‌ای تعریف می‌شد که متوسط فروش برق در کشور به رقم 533.2 ریال برسد.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر مطلوبیت تعرفه‌های تعریف شده برای مشترکین گفت: دولت این موضوع را ابلاغ کرده و ملزم به اجرا هستیم. اما بررسی می کنیم که در صورت وجود مشکل، اصلاحات لازم را انجام دهیم.

از کولر گازی در تهران استفاده نشود
معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی در واکنش به این موضوع که گفته می‌شود از طریق استفاده از یک کولر گازی در تابستان مشترک به پله هفتم می‌رسد گفت: با وجود اسپیلت‌ها و کولر آبی مشترکین در بخش خانگی عادی براساس استاندارد نباید از کولر گازی استفاده کنند. در حال حاضر 83 درصد مشترکین برق در بخش خانگی کمتر از 300 کیلووات در ماه برق مصرف می‌کنند و میزان متوسط مصرف برق در تابستان 197 کیلووات در ساعت است. تاکید می کنم که اگر مردم تا 20 درصد صرفه جویی داشته باشند هزینه قبوض سال جاری کمتر از قبوض سال 92 می‌شود.

فلاحتیان در پاسخ به این پرسش که آیا وزارت نیرو علاوه بر افزایش تعرفه و در خواست مدیریت درصدی مصرف برق از مشترکین اقدامات فرهنگی لازم را برای آگاه سازی مردم نسبت به چگونگی کاهش 20 درصد از مصرف برق را انجام می‌دهد یا خیر؟ گفت: در تلویزیون به صورت زیر نویس تاثیر خاموش شدن یک لامپ به مشترکین گفته می‌شود و در صورت مراجعه مشترکین به سازمان بهره وری انرژی، توانیر و شرکت‌های برق منطقه‌ای بروشور موجود در این حوزه در اختیار مشترکین قرار می گیرد.

مسوولین وزارت نیرو بارها از صدا و سیما به خاطر عدم همکاری در زمینه تبلیغات و بالا بودن هزینه آگاه سازی مردم برای رعایت الگوی مصرف گلایه کرده‌اند. و این بار هم گفته می شود اگر مشترکین اطلاعات لازم از تلویزیون به دست نمی‌آورند می توانند به شرکت ها مراجعه کنند تا از طریق بروشور دریافتی آگاهی لازم را دریافت کنند.

وزارت نیرو تعرفه‌های برق را در بخش‌های مختلف تا 90 درصد افزایش داده و براساس مطالب بیان شده از طریق مطالعات میدانی بازتاب این امر دریافت می‌شود و محاسبات افزایش تعرفه به گونه‌ای صورت گرفته که با وجود پرداخت سوبسیدهای بالا در سطوح مختلف از بخش روستایی و کشاورزی تا بخش‌های تولیدی متوسط فروش هر کیلووات برق در کشور به رقم 533.2 ریال برسد و این محاسبه تنها 24 درصد قیمت برق افزایش یافته در حالی که وزارت نیرو این حق را برای خود محفوظ می دارد تا می‌توانست تا 38 درصد قیمت را بالا ببرد که در این صورت افزایش تعرفه در بخش خانگی عادی احتمالا به بیش از صد درصد می‌رسید.
مرجع : ايسنا