به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۱/۲۷ ساعت ۱۳:۳۳
کد مطلب : ۳۸۳۲۵

کشف نشانه‌هایی از اسرار چرخش زحل

گروه علمي و فناوري: دانشمندان در مطالعه‌ای هیجان‌انگیز، موفق به تعیین طول دوره چرخش ساختار شش‌ضلعی در فوقانی‌ترین ابرهای زحل که قطب شمال این سیاره را احاطه کرده‌اند، شدند.
کشف نشانه‌هایی از اسرار چرخش زحل
محققان بر این باورند دوره چرخش این شش‌ضلعی می‌تواند دوره چرخشی خود سیاره باشد؛ زحل تنها سیاره منظومه شمسی است که طول دوره چرخش آن هنوز مشخص نیست. آگوستان سانچز-لاوگا، رئیس گروه علوم سیاره‌ای دانشگاه باسک اسپانیا، در این رابطه گفت: حرکت این شش‌ضلعی می‌تواند با اعماق زحل مرتبط باشد و مدت دوره چرخش این سازه 10 ساعت و 39 دقیقه و 23 ثانیه است که می‌تواند دوره چرخش خود سیاره زحل باشد.

این دانشمندان با همکاری منجمانی از کشورهای مختلف، ناحیه قطب شمال زحل را به صورت دقیق بررسی کردند. پس از اندازه‌گیری مکان‌های رئوس شش‌ضلعی با دقت فوق‌العاده، آن‌ها دریافتند حرکت شش‌ضلعی بی‌نهایت ثابت و این که بر اساس حرکات ابر، جریان جت درون آن بدون تغییر باقی می‌ماند. در این مطالعه، محققان از تصاویر گرفته‌شده از زمین بین سال‌های 2008 و 2014 استفاده کردند؛ آن‌ها همچنین از دوربین‌های نجومی PlanetCam و Astralux که در تلسکوپ‌های «رصدخانه کالار آلتو» در آلمریای اسپانیا جاسازی شده‌اند، بهره بردند. افزون بر این، آن‌ها از تصاویر با تفکیک‌پذیری بسیار بالای فضاپیمای کاسینی استفاده کردند که از سال 2004 حول زحل می‌چرخد.

دانشمندان حاضر در این پروژه بر این باورند، این شش‌ضلعی و جریان آن نمایش‌هایی از امواج Rossby شبیه به آنچه در ارتفاعات میانی زمین روی می‌دهد، هستند. به باور سانچز-لاوگا، بر روی زحل، حرکت موجی شش‌ضلعی جریان جت به صورت عمودی تولید می‌شود و لایه‌هایی از جو پنهان سیاره را آشکارسازی می‌کنند. فضاپیماهای وویجر 1 و 2 که برای نخستین بار در سال‌های 1980 و 1981 بر فراز زحل به پرواز در آمدند، ساختار شش‌ضلعی‌ را در فوقانی‌ترین ابرهای آن کشف کردند.
مرجع : ايسنا