به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۱/۲۷ ساعت ۱۷:۲۰
کد مطلب : ۳۸۳۹۳
کمیته اجرایی کنفدراسیون فوتبال آسیا تصويب كرد

ادغام مقدماتی جام جهانی با جام ملت‌ها

گروه ورزشي: نشست کمیته اجرایی کنفدراسیون فوتبال آسیا امروز (چهارشنبه) برگزار شد که مصوبات زیر را به همراه داشت:
1- مسابقات فوتبال جام ملت‌های آسیا از سال 2019 به بعد با شرکت 24 تیم به جای 16 تیم برگزار خواهد شد.
2- مسابقات چلنج کاپ حذف شده و مسابقات 19 تا 30 می 2014 در مالدیو آخرین دوره این رقابت‌هاست.
3- شیخ سلمان، رئیس بحرینی AFC در نشست کمیته اجرایی با تبریک قهرمانی تیم بانوان ژاپن در جام جهانی زیر 17 سال، برای ایران، ژاپن، کره جنوبی و استرالیا در جام جهانی 2014 برزیل آرزوی موفقیت کرد. همچنین او برای تیم‌های حاضر در مسابقات فوتسال قهرمانی آسیا در 2 بخش آقایان و بانوان و چلنج کاپ هم آرزوی مشابهی داشت.
4- به پیشنهاد کمیته مسابقات کنفدراسیون فوتبال آسیا ادغام مراحل مقدماتی جام ملت‌های آسیا و انتخابی جام جهانی از دوره آینده تصویب شد. بدین ترتیب تیم‌های حاضر در 8 گروه تقسیم‌بندی خواهند شد که 8 تیم نخست به همراه 4 تیم دوم برتر مرحله مقدماتی جواز حضور در دور نهایی مسابقات راهیابی به جام جهانی را کسب خواهند کرد تا تعداد تیم‌های آسیایی مرحله نهایی انتخابی جام جهانی از 10 به 12 تیم افزایش یابد.
همچنین سایر تیم‌ها در 6 گروه 4 تیمی برای انتخاب به عنوان 12 تیم دیگر دور نهایی جام ملت‌ها تلاش خواهند کرد. دور نهایی جام ملت‌ها و جام جهانی یکسان نبوده و جداگانه برگزار می‌شود.
5- طرح افزایش روزهای استراحت مسابقات یک چهارم، نیمه نهایی و فینال مسابقات زیر 16 - 19 و 22 سال AFC از یک به 2 روز هم مصوب شد.
6- کمیته اجرایی تاکید کرد از این پس امتیازدهی به فدراسیون‌های عضو کنفدراسیون فوتبال آسیا براساس عملکرد تیم‌های ملی و باشگاهی هر کشور خواهد بود که 30 درصد امتیاز براساس عملکرد تیم ملی و 70 درصد براساس عملکرد تیم‌های باشگاهی است.
7- براساس این امتیازدهی و رنکینگ فدراسیون‌ها نزد AFC، سهمیه و شانس حضور در لیگ قهرمانان آسیا براساس رده میان تیم‌های اول تا 24 رده بندی تقسیم خواهد شد. تیم‌های حاضر در لیگ قهرمانان آسیا باید معیارهای AFC از جمله سازماندهی لیگ حرفه‌ای و فراهم آوردن امکانات صوتی و تصویری را داشته باشند.
نمایندگان کشورهای رده 25 تا 33 این رنکینگ در مسابقات AFC کاپ شرکت خواهند کرد و نمایندگان کشورهای رده 33 تا 47 هم فرصت حضور در پلی‌آف AFC کاپ را خواهند داشت.
8- کمیته اجرایی کنفدراسیون فوتبال آسیا شکل برگزاری مسابقات لیگ قهرمانان آسیا و AFC کاپ را تایید کرده و طرح اصلاحات قوانین که در این جلسه ارائه شده در نشست فوق العاده کنفدراسیون فوتبال آسیا که 9 ژوئن در سائوپائولو برزیل برگزار خواهد شد، مورد بررسی قرار می‌گیرد.