کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

در اجراي فاز دوم هدفمندي به هوش باشيد؛

«تورم» بلای خانمان‌سوز جامعه ايران شده است

30 فروردين 1393 ساعت 9:33

گروه اقتصادي: جان مینارد کینز (یکی از اقتصاددانان برجسته قرن بیستم) مي‌گوید: اگر می‌خواهید ملتی را نابود کنید، کم هزینه‌ترین، راحت‌ترین و پنهان‌ترین ابزار، تورم است. یک تورم بلند مدت ایجاد کنید زیرا آرام آرام تمام بنیان‌های اخلاقی و اقتصادی آن ملت نابود می‌شود.


عطا افشاریان


تورم در اقتصاد ایران سابقه ای پنجاه ساله پیدا کرده است. اگر چه تورم با نرخی کم برای رشد اقتصادی،خصوصا برای کشورهای در حال توسعه، همواره در اقتصاد مطرح بوده است ولی رکورد تورم دو رقمی در دنیا برای کشور ما آفتی برای اقتصاد خانوار و زندگی مردم شده است. جامعه ای که همواره دچار تورم و کاهش ارزش پول خود بوده و هست، به ناچار دغدغه اصلی آن حفظ وضعیت اقتصادی فعلی‌اش خواهد شد.

تورم بیش از آنچه زیرساخت‌های تولیدی و اقتصادی کشور را نابود سازد منجر به تخریب روان جامعه مي‌گردد. مردم کشور ما برنامه مشخصی برای کار، تفریح، زندگی، مطالعه و یادگیری طی چندین دهه اخیر نداشته اند و همواره فکر نان بوده اند و این همان معضلی است که مانع توسعه همه جانبه یک کشور و گسست اخلاق و بنیان جامعه مي‌گردد.

در سلسله مراتب نیازهای مزلو، نیازهای اولیه انسانی بعنوان نیازهای پست یا حیوانی در پایین‌ترین مرتبه قرار گرفته است و به اذعان بسیاری از اندیشمندان علم مدیریت و روانشناسی مادامیکه این نیازها به کمال خود نرسد، انسان به نیاز مرتبه بعد خود توجه جدی نخواهد داشت. تنش‌های اجتماعی، پرخاشگری، دعواهای خیابانی و حتی جرح و قتل بر اساس آمار پلیس کشور، همواره رشد داشته است، این در حالی است که حجم بیکاری در کشور در حال حاضر بی سابقه است و بیکاران جدیدی نیز به این خیل عظیم افزوده خواهند شد.

تورم افسار گسیخته، جامعه را در التهاب اقتصادی فرو خواهد برد و دغدغه مردم، چنانچه در گوشه و کنار همه با آن روبرو هستیم، دغدغه چه بخرم خواهد شد، چه بخرم تا سود کنم و در واقع چه بخرم تا ارزش پس انداز من پایین نیاید. این دغدغه پس از فراز و فرودهای ممتد بازار بورس، طلا و دلار و شکست بسیاری از افراد و پیروزی یک شبه برخی دیگر، منجر به سرخوردگی‌های اجتماعی و تنشهای روانی مي‌گردد که حاصل آن فساد اقتصادی گسترده خواهد شد.

زیرا این فراز و نشیب‌ها و فقیر شدن قشر عظیمی از طبقه متوسط جامعه، که هم اکنون در بازار سرمایه اتفاق افتاده است، و رونمایی پرونده‌هایی چون پرونده بابک زنجانی، جوانان جویای کار و نام را به این وادار مي‌کند که به هر دری بزنند تا آنها نیز در سن و سال بابکها به ثروتهای نجومی دست یابند و البته نظیر بابکها زیادند که کشف نشده‌اند و شاید روزگاری کشف شوند و یا هرگز کشف نشوند.

مشاهده زندگی‌های لوکس در صدا و سیما که تنها ده درصد مردم از آن بهره مندند و وجود امکانات گسترده تفریحی در کلان‌شهرها که شهرهای کوچک و روستاها از آن بی بهره‌اند، با نرخ تورم و بیکاری افسار گسیخته، مهاجرت به شهرها را در پی خواهد داشت و بنیان جامعه ایرانی را سست نموده است. کاهش جمعیت روستایی خود از عوامل کاهش تولید است که خود اثری بر افزایش مجدد تورم خواهد بود.

جامعه‌ای که فکر و دغدغه اصلی آن رفع نیازهای پایه و اساسی خود باشد، دچار تزلزل اخلاقی شده و هنر و علم در آن رشد چندانی نخواهد داشت. ایران همواره در طول تاریخ در سالهایی موفق به هنرپروری و تولید علم و اندیشه شده است که جامعه از ثبات و قدرت و رفاه نسبی برخوردار بوده است. نمونه آن زمامداری حکومت‌هایی چون صفویه، افشاریه و سلاجقه مي‌باشد. اگر سیاست‌مداران، رهبران مذهبی، نظامی و اقتصاددانان کشور هم گام و هماهنگ با یکدیگر فکری به حال این درد جامعه نکنند يقننا فردا دیر خواهد بود.


کد مطلب: 38596

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/38596/تورم-بلای-خانمان-سوز-جامعه-ايران-شده

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir