مردم از گرانی لوازم خانگی تعجب نکنند!
گسترش نیوز , 26 بهمن 1401 ساعت 10:20
گروه اقتصادی:بالا پایین شدن قیمت ها داستانی تکراری در کشور ما شده است که دیگر کسی با افزایش قیمت تعجب نمیکند. در چند روز گذشته خبری مبنی برافزایش قیمت لوازم خانگی مطرح شد که اکبر پازوکی رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی ایران آن را تکذیب کرد و گفت: افزایش ۶۰ درصدی قیمت لوازم خانگی صحت ندارد.اما به نظر میرسد قیمت لوازم خانگی در نوسان است و چند وقت یک بار داد گرانی آن بلند می شود.پیرامون این موضوع با حبیبالله انصاری، کارشناس و مشاور حوزه صنعت و اقتصاد به گفتگو پرداخته ایم. با ما همراه باشید.
عوامل تاثیرگذار بر گرانی لوازم خانگی
حبیب الله انصاری، کارشناس و مشاور حوزه صنعت و اقتصاد پیرامون گرانیهای اخیر لوازم خانگی گفت: به طور کلی قیمت، متغیری، تابع عوامل تشکیل دهنده است. تولیدکنندگان محاسبه میکنند که قیمت مواد اولیه که در داخل کشور فراهم میشود و مواد واسطه ای، پتروشیمی و قطعات و هر آنچه که از خارج از کشور تأمین میشود چقدر برای آن ها هزینه دارد. به طور مثال موتور یخچال هنوز در کشور تولید نمیشود و از خارج از کشور وارد میشود پس دارای هزینه زیادی برای تولید کنندگان است. تولیدکننده با توجه به هزینه های انجام شده بررسی میکند که چقدر باید سود ببرد و به این صورت قیمتگذاری میکند.
وی در ادامه گفت: نکته مهمی که علاوه بر عوامل تشکیل دهنده قیمت در نرخگذاری مطرح میشود این است که کالا در بازار چه نقشی ایفا میکند؟ به طور مثال قیمتگذاری که برای یک لوازم خانگی انرژی بر صورت گرفته به چه صورت است. باید دید قدرت خرید در بازار وجود دارد که تولید کننده با خیال راحت به دنبال سود خود باشد. در بازار کنونی رکود شدید وجود دارد و قدرت خرید مردم کاهش چشمگیری داشته است. در سالهای پیش بحث کارت اعتباری برای خرید لوازم خانگی مطرح شد اما سرانجامی نداشت.
این کارشناس صنعت و اقتصاد در رابطه با گرانی مواد اولیه خاطرنشان کرد: قیمت مواد اولیه واسطهای از جمله آهن از دی ماه افزایش ۸۲ درصدی داشته است. همچنین قیمت مواد پتروشیمی هم افزایش ۴۰ درصدی را در سال جاری تجربه کرده است. قطعاً گرانی این مواد در پایان قیمتگذاری تاثیر گذار است. قیمت مواد اولیه در اول هر سال مشخص میشود اما ما در چند دوره افزایش قیمت را شاهد بودیم.
گران فروشی وجود ندارد
انصاری افزود: من معتقدم در حال حاضر گران فروشی وجود ندارد. گران فروشی یعنی کارخانه و یا مدیر واحد صنعتی خارج از استاندارد قیمتگذاری کند و افزایش چند برابری برای محصولات خود داشته باشند. گرانی ۶۰ درصد که رسانه ها اعلام کردند واقعی نیست و احتمالاً مخصوص یک جنس خاص باشد. از شروع سال ۱۴۰۱ تا همین زمان که ۱ ماه به انتهای سال مانده است روند افزایشی مواد اولیه زیاد بوده است که طبعاً باعث افزایش قیمتها هم خواهد شد. زمانی که مردم در جریان تأمین مواد اولیه و افزایش قیمت آن باشند دیگر از گران شدن محصولات تعجب نمیکنند.
وی تأثیر نوسان قیمت دلار بر بازار لوازم خانگی را اینگونه بیان کرد: ارز نیمایی در آغاز سال یک قیمتی داشت و در حال حاضر قیمت آن تغییر کرده است. نمیتوان انتظار داشت با کاهش قیمت دلار قیمت لوازم خانگی هم کاهش پیدا کند زیرا مسائل دیگر از قبیل مواد اولیه در آن دخالت دارد که با افزایش قیمت دیگر کاهش را تجربه نمیکند. باز هم تکرار میکنم قیمت پدیدهای اقتصادی است که تابع عوامل تشکیل قیمت است.انصاری در راستای کاهش قدرت خرید مردم گفت: وضعیت جیب مردم با سالهای گذشته قابل مقایسه نیست. به طور مثال اگر خانوادهای تصمیم به خرید یخچال میکنند به سادگی نمیتوانند یخچال خود را نو کند. وضعیت اقتصادی مردم وضعیتی نامناسبی است.
مشکل اساسی واحدهای صنعتی
وی در رابطه با مشکلات تولیدکنندگان اظهار داشت: یکی از مشکلات اساسی واحدهای صنعتی تأمین نقدینگی آنها است. لوازم خانگی از لحاظ کیفیت در جایگاه بسیار خوبی است. به طور مثال شاهد افزایش کیفیت لوازم خانگی حوزه انرژی هستیم. تولیدکنندگان برای توسعه بازار خود در تلاش هستند تا به استانداردهای جهانی نزدیکتر شوند تا محصولاتش مشتری محور باشد.این کارشناس صنعت و اقتصاد در پایان گفت: متأسفانه تولیدکننده با توجه به نوسان قیمتی که وجود دارد نمی تواند یک قیمت ثابت ارائه کند و برای آن برنامه ریزی کند. زمانی قیمت ها ثابت می ماند که نوسان قیمت وجود نداشته باشد. وضعیت به طوری شده که تولیدکننده تکلیف خود را تا پایان سال برای قیمت نمی داند.
کد مطلب: 387453