به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۵ - ۱۹:۳۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۱/۳۱ ساعت ۱۳:۳۶
کد مطلب : ۳۸۷۷۹

خاورمیانه در آستانه روز جهانی زمین پاک

گروه جامعه: روز جهانی زمین پاک امسال به ویژه در کشورهای خاورمیانه و آفریقا نشانه‌هایی از موفقیت دارد و برخی کشورهای منطقه نیز همگام با سایر کشورها این رویداد جهانی را جشن می‌گیرند.
خاورمیانه در آستانه روز جهانی زمین پاک
کشورهای تونس، غنا، عمان و عراق و بسیاری از کشورهای خاورمیانه و آفریقا امسال همگام با کشورهای دیگر جهان روز جهانی «زمین پاک» را گرامی می‌دارند. در تونس یک سازمان غیردولتی به اسم «مایا» که از سوی انستیتو عالی علوم زیستی کاربردی تونس (ISSBAT) سازمان‌دهی می‌شود، نسبت به ترویج فرهنگ استفاده از فن‌آوری‌های پایدار و پاک و همچنین سازگاری با تغییرات جوی اقدام می‌کند.

این سازمان همچنین در دانشگاه‌های تونس اقدام به برگزاری مسابقاتی در این رابطه می‌کند که در آنها دانشجویان، پروژه‌های خلاقانه‌ای را برای کاهش، پالایش، بازیافت و استفاده مجدد از زباله‌ها ارائه می‌دهند. موفقیت چنین پروژه‌هایی منجر به کاهش تولید زباله در دانشگاه‌ها می‌شود. برنده بهترین طرح نیز در روز جهانی زمین پاک یعنی 22 آوریل معرفی و از وی تجلیل می‌شود.

در آستانه این روز در غنا نیز با اجرای پروژه‌ای با عنوان «Four-H Million tree» برنامه‌های ویژه‌ درختکاری در مدارس این کشور برگزار می‌شوند. در این رویداد نسبت به کاشت درختان انبه اقدام می‌شود. میوه‌های این درختان به فروشندگان محلی که آب انبه تولید می‌کنند، فروخته خواهد شد. بدین ترتیب درختان انبه که به واسطه اجرای این پروژه کاشته می‌شوند به درآمدزایی مردم محلی کمک می‌کنند.

در عمان نیز دانشجویان دانشگاه فنی آلمان در عمان (GUtech) در حال تدارک مراسم روز جهانی زمین پاک در پارک «السهوا» هستند. دانشجویان این دانشگاه با فروش محصولات تازه محلی و تشویق مردم به کاشت نهال به ترویج «زندگی سبز» می‌پردازند. در این رویداد همچنین برنامه‌های شاد و مفرح دیگری نیز برگزار می‌شود و این یک فرصت علمی خوب است تا کودکان یاد بگیرند چگونه با کاشت گل و گیاه، جهان پیرامون خود را دلپذیرتر کنند.

عراق نیز جزو کشورهایی است که روز جهانی زمین پاک را جشن می‌گیرد. سازمان صلح سبز عراق قصد دارد در مدارس ابتدایی این کشور باشگاه‌های زیست محیطی راه اندازی کند و به دانش‌آموزان نحوه محافظت از شهر و افزایش فضای سبز را آموزش دهد. پس از اجرای این طرح از دانش‌آموزان داوطلب دعوت می‌شود تا در فعالیت‌های مرتبط با جنگل‌زاییِ مدارس که با همکاری سازمان‌های محلی انجام می‌شوند، شرکت کنند.

به گزارش  پایگاه رسمی روز زمین پاک (ارث‌دی)، این رویدادها تنها نمونه‌های کوچکی از صدها برنامه و پروژه مختلف به مناسبت روز جهانی زمین پاک است که در آمریکای لاتین، خاورمیانه و سراسر جهان برگزار می‌شوند.
مرجع : ايسنا