به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۵ - ۱۹:۳۲
 
۷
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۲/۰۱ ساعت ۱۹:۲۲
کد مطلب : ۳۸۹۷۵

نماینده مجلس: ظریف آبرویش را گذاشته

گروه سياسي: مثلث آنلاین در این گفت و گو با ایرج ندیمی درباره انتقادات برخی نمایندگان در مورد محمد جواد ظریف صحبت کرده است.
نماینده مجلس: ظریف آبرویش را گذاشته
ایرج ندیمی عضو شورای مرکزی فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت ابعاد و دلایل انتقادات تند و صریح برخی نمایندگان مجلس همسو با جبهه پایداری در مقابل دولت روحانی را تشریح کرد.

آقای رسایی در نطق میان دستور هفته گذشته خودش اعلام کرد که توافق ژنو به بن بست رسید، استیضاح به نفع ظریف است که انجام شود، واقعا چنین فضایی برای استیضاح وزیر امورخارجه در مجلس وجود دارد؟
امیدواریم تا ماه اکتبر میلادی همه مسائل حل شود.

واقعا شرایط برای استیضاح ظریف فراهم است؟
آخر به چه دلیل ظریف را باید استیضاح کنیم. او چه جرمی کرده، جز این است که آبروی خودش را گذاشته تا مشکل کشور را حل کند. اگر موفق شود چه بهتر، اگر موفق نشود یا فتح یا شهادت. دولت روحانی که نمی خواهد جرمی مرتکب شود فقط می گوید آبروی خودم را می گذارم تا بخشی از گره های این مملکت باز شود، اگر این اتفاق افتاد دست شان درد نکند اما اگر گرهی باز نشد حداقل گره جدیدی ایجاد نشده است بنابراین نگاهی که به مذاکرات هسته ای می شود باید مطابق نظر رهبر معظم انقلاب باشد. رهبری معظم اجازه مذاکرات را دادند، اخیراً هم بر ادامه مذاکرات تأکید کردند، نرمش قهرمانانه اصطلاحی است که رهبر معظم انقلاب به کار برد نه دولت روحانی؛ پس برخی باید توجه کنند که جلوتر از مقام ولایت یا حتی هم سطح ایشان موضع گرفتن پذیرفته نیست. آقای ظریف و مجموعه همکاران او در دنیا گفت و گویی را آغاز کردند که حداقل فایده اش آن است که دنیا می فهمد ما حق داریم و طرف غربی حرف باطل می زند.

بیشترین فایده مذاکرات می تواند متأثر از رفت و آمدهای دیپلماتیک حاصل شود یعنی برخی طرف های اروپایی که منافع مشترکی با ایران دارند و با ما دشمنی ندارند آنها تحرک بیشتری انجام می دهند تا آمریکا را مجاب به حل موضوع کنند، دنیا امروز متوجه شده که ایران بالاخره قادر است که مشکلات خود را حل کند؛ ما نمی گوییم که آمریکا رژیمش حق است و تحت تأثیر رژیم صهیونیستی نیست ولی ما قبل از آغاز تحریم ها مشکلمان فقط با آمریکا بود اما به دلایلی مشکلاتمان جهانی شد؛ اگر کسی بیاید دشمنی جهانی را آمریکایی کند یا اروپا را از آمریکا جدا کند به نظر من اقدام مثبتی انجام داده است. عده ای امروز از همفکران آقای رسایی مدعی این مسئله هستند که تحریم ها شکسته نمی شود، توافق ژنو شکست خورد و سر دولت روحانی کلاه رفت و قس علی هذا، به نظر شما اینکه به فرض تحریم های ضدایرانی برگشت ناپذیر باشد مسئله ای است که باید به آن افتخار کرد؟

جنگ و تحریم به نفع یک عده از اشخاص است، عده ای از تحریم و جنگ خوششان می آید چون به لحاظ اقتصادی، قاچاق کالا و حذف رقیب سیاسی نفع می برند اما امروز هیچ کس در نظام جمهوری اسلامی ایران به ویژه یک نفر در داخل مجلس نیست که از جنگ و تحریم خوشش بیاید. اگر اظهاراتی هم می شود از باب ارشاد و نصحیت است. آیا کسی است که مدعی باشد ملت ایران تحریم را دوست دارد؟ تحریم به معنی 100میلیارد دلار درآمد کمتر و هزینه کشور 2برابر است. هزینه 2برابری و درآمد یک چندمی چه فایده ای دارد؟ با این تفاسیر همه نمایندگان مجلس از تحریم بدشان می آید.

شما که می گویید کسی در مجلس از تحریم خوشش نمی آید، چرا عده ای دائم موضع می گیرند که مذاکرات هسته ای شکست خورد و پالس ها و پیام های منفی برای جامعه می فرستند؟

سیاسیون مملکت ما از جنس آرمان با هم دعوا ندارند بلکه دعوای آنها از جنس جابه جایی قدرت است. بعضی کارها را یک سلیقه سیاسی انجام دهد خوب است اما سلیقه دیگر سیاسی انجام دهد بد است. همه باید قبول کنند وقتی مراجع ذی صلاح به ویژه رهبر معظم انقلاب با تنفیذ حکم رئیس جمهور منتخب مردم نتیجه انتخابات ریاست جمهوری را تأیید کردند دیگر فصل رقابت تمام شده و همگان باید کمک کنند تا مشکلات کشور رفع شود. دیگر نمی شود پس از سوت داور عده ای دبه کنند. معتقدم این حرف ها از جنس رقابت است منتها در دوره های گذشته سال آخر ریاست جمهوری رقبا شروع به نقدهای تند و صریح می کردند اما براساس تجربه این دوستان به این تحلیل رسیدند که اگر کار به سال آخر واگذار شود از دور رقابت جا می مانند بنابراین از ابتدای دوره استارت زدند که بعد از چهار سال کارشان نتیجه دهد، حال آنکه به نظر من تحلیل یادشده درست نیست مردم به موفقیت دولت و صداقت مجریان توجه می کنند اگر مسئولان اجرایی با مردم صادق باشند حتی اگر موفق هم نشوند مردم قبول می کنند.