به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۴ - ۱۹:۲۷
 
۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۲/۰۲ ساعت ۰۹:۴۷
کد مطلب : ۳۹۰۰۵
انتخابات ریاست​جمهوری سوریه راهکار سیاسی را به شکست می‌کشاند

انتقاد بان​کی​مون از برگزاری انتخابات​در سوریه

گروه بين​الملل:​به دنبال اعلام زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در سوریه و آغاز نام نویسی نامزدها، سازمان ملل، آمریکا و انگلیس با انتقاد از اقدام دمشق در برگزاری انتخابات ریاست جمهوری مدعی شدند که این انتخابات فاقد اعتبار است.
انتقاد بان​کی​مون از برگزاری انتخابات​در سوریه
به گزارش شبکه خبری اسکای نیوز عربی، بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل در واکنش به اعلام زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در سوریه گفت: برگزاری انتخابات ریاست جمهوری سوریه تلاش‌ها برای رسیدن به راهکار سیاسی جهت حل بحران موجود در این کشور را به شکست می‌کشاند. سخنگوی بان کی مون در این خصوص در کنفرانسی مطبوعاتی با نقل از وی اعلام کرد: برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در شرایط کنونی سوریه و با توجه به شدت گرفتن درگیری‌ها روند سیاسی در سوریه را به چالش کشانده و حل سیاسی بحران این کشور را غیرممکن می‌کند.

وی ادامه داد: برگزاری انتخابات ریاست جمهوری بدین شکل با ماهیت و متن بیانیه ژنو در خصوص انتقال دموکراتیک قدرت در سوریه تناقض دارد. سخگوی بان کی مون همچنین اعلام کرد که بان کی مون و اخضر الابراهیمی، نماینده سازمان ملل و اتحادیه عرب در سوریه نسبت به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در سوریه بارها هشدار داده‌اند.

در همین حال اتحادیه اروپا نیز با تاکید بر موضع خود در قبال انتخابات ریاست جمهوری سوریه اعلام کرد: برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در شرایط کنونی سوریه و در حالی که میلیون‌ها سوری به خاطر درگیری‌ها از شهر و دیار خود آواره شده‌اند در حقیقت مسخ کردن دموکراسی است و به هیچ وجه اعتباری ندارد. اتحادیه اروپا همچنین اعلام کرد که برگزاری انتخابات در سوریه تلاش‌ها برای رسیدن به راهکار سیاسی را به شکست می‌کشاند.

دولت انگلیس نیز در اظهاراتی مداخله جویانه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در سوریه را طرح بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه برای "تحکیم دیکتاتوری" در این کشور توصیف کرده و مدعی شد که نتیجه این انتخابات بی‌ارزش و بی‌اعتبار است. جن ساکی، ‌سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز در بیانیه‌ای مطبوعاتی اعلام کرد: نظام سوریه تحت حکومت اسد به هیچ وجه نمی‌تواند انتخاباتی شفاف و آزاد را برگزار کند. بلکه نظام دمشق تنها مجموعه‌ای از اقدامات قانونی و اداری را برای تضمین عدم شفافیت این انتخابات اتخاذ کرده است.

ساکی ادامه داد: دعوت به همه پرسی در حقیقت یک دعوت توخالی است به ویژه در شرایطی که نظام سوریه همچنان مرتکب جنایت می‌شود. سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در ادامه اعلام کرد: برگزاری انتخابات در شرایط کنونی و با توجه به اینکه میلیون‌ها سوری از حقوق خود محروم هستند به هیچ وجه خواسته‌های مردم سوریه را برآورده نکرده و کشور را به راهکار سیاسی نزدیک نمی‌کند.

احمد عاصی الجربا، رئیس ائتلاف مخالفان سوریه نیز در اظهاراتی مشابه مدعی شد اعلام برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در سوریه در حقیقت طنزی برای جامعه جهانی است و جهان با آن مخالفت خواهد کرد. روز دوشنبه محمد جهاد اللحام، رئیس پارلمان سوریه اعلام کرد که انتخابات ریاست جمهوری این کشور سوم ماه ژوئن (13 خرداد) برگزار می‌شود و نامزدهای انتخابات می‌توانند از امروز (سه شنبه) به مدت 10 روز نام نویسی کنند.
مرجع : ايسنا