به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۱۴:۰۳
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۲/۰۲ ساعت ۰۹:۵۶
کد مطلب : ۳۹۰۰۷

کم‌توجهی مسئولان به روزهاي عطار و خیام

گروه فرهنگ و ادب:​ در تقویم رسمی کشور پنج روز به عنوان روزهای ملی شاعران وجود دارد که از این پنج روز سه روز متعلق به استان خراسان و دو روز ملی عطار و خیام سهم شهرستان نیشابور است، اما متاسفانه این مناسبت‌ها و روزهای ملی در نیشابور چونان که باید در سطح ملی و حتا استانی برگزار نمی‌شود.
کم‌توجهی مسئولان به روزهاي عطار و خیام
هرساله این همایش‌ها با حدود یک ساعت تاخیر و همراه با نقص فنی برگزار می‌شود و برای سخنرانی مسئولان در همایش علمی پژوهشی طبق روال هر سال وقت آزاد است، اما به استادان سخنران که می‌رسد وقت کوتاه می‌شود؛ استادانی که ماه‌ها برای ارائه مقاله تلاش کرده‌اند. در سال جاری نیز بزرگداشت عطار در دو روز پیاپی 25 و 26 فروردین برگزار شد اما باز هم استقبال مردم فرهنگ‌دوست نیشابور بی‌نظیر بود و کم‌توجهی مسئولان بسیار ...

برگزاری همایش درخور نیازمند کمک تمام دستگاه‌هاست

رضا اشرف‌زاده، پژوهشگر، در توضیحاتی گفت: در سال 74 کنگره جهانی عطار نیشابوری برگزار شد و بسیاری از مسئولان کشوری، نماینده رییس‌جمهور و استاندار و... به این مراسم آمدند و در آن سال همایش آبرومندی برای شهرستان نیشابور و عطار برگزار شد. او اظهار کرد: از آن سال به بعد این مراسم به اداره ارشاد اسلامی خراسان رضوی و انجمن آثار و مفاخر منحصر شد و این نهاد نیز هرچه در توان داشت، انجام داد اما برای برگزاری بی‌‎نقص این مراسم باید تمام قسمت‌ها در سطح کشور کمک کنند چرا که این جشن، یک جشن ملی است.

او عنوان کرد: اگر تصور کنیم به‌جای خواندن پیام وزیر در مراسم، خود آقای وزیر در این روز ملی حضور پیدا کند و یا همانند روز فردوسی از چندین نفر از اعضای فرهنگستان به این مراسم دعوت می‌شدند، طبیعتا شکوه مراسم و بار علمی آن بیشتر می‌شد. اشرف‌زاده که در مراسم عطار از یکی از آثارش رونمایی شده است عنوان کرد: با اینکه انجمن آثار و مفاخر و ارشاد خراسان و دستگاه‌های شهرستان تمام تلاش خود را کردند ولی برگزاری یک یادبود نیازمند همکاری بیشتر در سطح ملی است و یک دست صدا ندارد. او ادامه داد: حتی در همین مراسم نیز بزرگانی مانند دکتر رواقی و محبتی آمدند، ولی به اندازه کافی برای ارائه مقاله وقت نداشتند.

داشتن مراسم ایده‌آل تجدیدنظر می‌خواهد

همچنین محمدحسن زرندی، شهردار نیشابور، با بیان اینکه امسال این مراسم بهتر از سالهای قبل برگزار شد، اظهار کرد: برای برگزاری بهتر مراسم باید به لحاظ محتوایی روی بزرگداشت‌ها کار شود و ما با شهرهای دیگر مراوداتی داشته باشیم. او گفت: سازمان فرهنگی راه‌اندازی شده و امیدواریم که از این پس با مشکلات مالی و کمبود بودجه روبه‌رو نباشیم.

او همچنین درباره مکان برگزاری مراسم عطار که هر ساله در فرهنگسرای سیمرغ برگزار می‌شد و امسال در سالن عطار دانشگاه آزاد برگزار شد و در ابتدای همایش نیز مردم بیرون سالن به طور غیرمستقیم این مراسم را دنبال می‌کردند، گفت: به دلیل تعمیرات، امکان برگزاری مراسم در فرهنگسرای سیمرغ نبود، گرچه ما تمام تلاش خود را کردیم تا سالن به مراسم بزرگداشت عطار برسد ولی میسر نشد، اما همان‌طور که شاهد بودیم برنامه عصر بسیار عالی و با استقبال همشهریان برگزار شد.

عصر روز بزرگداشت عطار برنامه فرهنگی در باغ مصفای آرامگاه شیخ عطار برگزار شد. در این مراسم و البته در همایش علمی شاهد برگزاری برنامه موسیقی بودیم؛ مردم هنردوست نیشابور که استادان بزرگ موسیقی در گذشته و حال در این شهر پرورش یافته‌اند همیشه استقبال بی‌نظیری از این برنامه‌ها دارند و این در حالی است که پیش از این فرماندار نیشابور در گفت‌وگویی با ایسنا تاکید کرده بود: «در گذشته شورای تامین نیشابور مصوب کرده برخی کنسرت‌ها در شهرستان اجرا نشود و در حال حاضر نیز از زمان بنده هیچ نوع کنسرتی در نیشابور اجرا نمی‌شود زیرا عملکرد کنسرت‌ها فقط در جهت استفاده مالی است»

جای سوال است که در مراسم بزرگداشت سعدی گروه ارکستر ملی با 60 نوازنده می‌نوازند و ما باید از برگزاری یک برنامه کوتاه و مختصر موسیقی در این روز ملی شاد باشیم، چرا که قرار هم نبوده کنسرتی در نیشابور برگزار شود و نیشابوری‌ها در سال 92 شاهد توقیف کنسرت‌ها بودند، اما باز هم از این مراسم حدود دوهزار نفر استقبال می‌کنند. هنوز نمی‌دانیم سعدی و حافظ شیراز چه فرقی با عطار و خیام نیشابور دارند …
مرجع : ايسنا