به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۰۲:۲۷
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۲/۰۳ ساعت ۱۴:۲۴
کد مطلب : ۳۹۲۱۴

زندگی با بوی نفت در مسجدسليمان ادامه‌ دارد

گروه جامعه: با گذشت چند سال از طرح احداث خانه‌های جدید برای ساکنان مناطق آلوده به نفت در مسجدسلیمان و افتتاح تعداد زیادی از این واحدها، هنوز یک خانواده نیز در این منازل تازه ساخته شده ساکن نشده‌اند.
زندگی با بوی نفت در مسجدسليمان ادامه‌ دارد
علیرضا گرویی، فرماندار مسجدسلیمان گفت: این پروژه از چند سال‌گذشته کلید خورده و حتی چندین واحد آن در دولت قبلی به بهره‌برداری رسیده است. وی افزود: در حال حاضر 340 واحد آماده تحویل است و در ماه‌های آینده تعداد واحدهای آماده بهره‌برداری به 700 واحد خواهد رسید. گروئی تصریح‌کرد: در شهرستان مسجدسلیمان اخیرا کمیته ویژه‌ای برای رفع موانع طرح جابه‌جایی ساکنان منازل آلوده به نفت و واگذاری منازل جدید به مردم تشکیل شده است.

فرماندار مسجدسلیمان عنوان‌کرد: متاسفانه به دلیل یکسری پیچ وخم‌های بروکراسی ناقص، شرکت نفت توپ را در زمین بنیاد مسکن و بنیاد مسکن به زمین اداره راه و شهرسازی می‌اندازد و این مشکلات در سطح استانی است. وی ادامه‌داد: منازل جدید مشکل اداری دارند و سندشان باید منتقل شود، اما هنوز متاسفانه انتقال اسناد منازل اتفاق نیافتاده است و ما دنبال این هستیم که حتی اگر مساله انتقال سند منازل حل نشده باشد، مردم را در منازل جدید خود اسکان و تحویل دهیم.

گرویی بیان‌کرد: کارشناسان حقوقی، نفتی و اداره ثبت اسناد، فرمانداری و شهرداری در کمیته ویژه‌ای حضور دارند و تاکنون دو جلسه نیز برگزار شده است. وی افزود: درصد هستیم که در این کمیته شیوه واگذاری منازل جدید به مردم را تعیین کنیم. تلاش ما این است که با معاونت عمرانی استانداری جلسه‌ای در استان داشته باشیم تا بتوان ظرف مدت زمان محدودی عملیات واگذاری را آغاز کنیم. فرماندار مسجدسلیمان گفت: واقعا برای من قابل قبول نیست که منازلی ساخته شده و 2 بار هم افتتاح شده باشند، اما هنوز مردم در آن ساکن نشده‌اند و هنوز حتی یک نفر هم در این منازل اسکان نیافته است.

وی تصریح‌کرد: ساماندهی و حل مشکلات ساکنان مناطق به آلوده به نفت مسجدسلیمان نیازمند عزمی جمعی است. گرویی ادامه‌داد: حقیقتا باید بگویم هنوز جایگاه حقوقی ارگان‌های مرتبط و متولی طرح جابه‌جایی مناطق آلوده به نفت در مسجدسلیمان مشخص نیست؛ مثلا مشخص نیست که چه ارگانی مسئول تحویل و واگذاری منازل به مردم هستند و ما درصدد هستیم سازوکاری را برای تحویل خانه‌های قدیمی و خانه‌های جدید مشخص کنیم.

وی افزود: یکی از مشکلات دیگر، نرخ مابه‌تفاوت خانه‌های جدید و قدیمی ساکنان است که در برخی جاها مابه‌تفاوت قیمت منزل به نفع دولت و در برخی جاها به نفع مالک است. این‌که مابه‌تفاوت را چه کسی و چگونه بدهد، نیز هنوز مشخص نیست که در حال چاره‌اندیشی برای آن هستیم. فرماندار مسجدسلیمان بیان‌کرد: پیشنهاد این است که به مالکانی که موظفند مابه‌تفاوت خانه‌های جدید به دولت را بپردازند یکسال فرصت دهیم تا این هزینه را در این مدت پرداخت کنند.

گروئی گفت: تفاهم‌نامه اجرایی شدن طرح جابه‌جایی مناطق آلوده به نفت مسجدسلیمان در سطح ادارات استانی منعقد شده است و مناطق نفت‌خیز جنوب، بنیاد مسکن و راه و شهرسازی طرفین تفاهم‌نامه هستند. وی با اذعان به این‌که زندگی با وجود نفت و گاز در منزل مسکونی زندگی سختی است، خاطرنشان‌کرد: دولت بالاخره آمده و پولی برای این طرح خرج کرده است و هدفش این بوده که مردم از آن خانه‌ها خارج و به منازل جدید بروند. خانه‌های خیلی خوبی هم ساخته و افتتاح شده‌اند و ما نباید به خاطر بروکراسی اداری این طرح را متوقف نگه داریم.

گرویی اظهارکرد: در هر صورت فرمانداری مسجدسلیمان به صورت جدی درصدد است که این طرح را ساماندهی کند تا هرچه سریعتر مشکل مردم که اولویت کار ما است، حل شود. فرماندار مسجدسلیمان افزود: ما مصمم به حل مشکل مردم هستیم. من حتی دلم گرفت وقتی دیدم دولت این‌جا بابت ساخت منزل هزینه‌ کرده و چرا مردم نباید از این امکانات استفاده کنند؛ خانه‌هایی که خالی مانده‌اند و در حال تخریب هستند.

وی در پایان خطاب به مدیران مرتبط از جمله مناطق نفت‌خیز جنوب، بنیاد مسکن، راه و شهرسازی و سایر ادارات اظهارکرد: در هر صورت پول بیت‌المال اینجا هزینه شده است و بیش از یکسال این خانه‌ها خالی مانده‌اند و از سویی ما در حال حاضر هزینه نگهداری این منازل را نیز متحمل شده‌ایم. در هر صورت ادامه این روند نارضایتی مردم را درپی دارد و انتظار داریم مسئولان این شهرستان را درک کنند و در اسرع وقت این طرح را به نتیجه برسانند. مسجدسلیمان را همه می‌شناسند، همان شهر "اولین چاه نفت خاورمیانه" همان شهر اولین‌ها، شهری که همه چیزش حتی زندگی مردمش با نفت و گاز آمیخته شده و هنوز مردمش در کنار دیگر نواقص و تنگناهای شهری، با بوی همین نفت و گاز زندگی می‌کنند.

مسجدسلیمان همان شهری است که همه آن را با وجود نعمت بزرگ نفت، شهری محروم از هر نعمتی می‌خوانند، شهری که باید محرومیت‌هایش را فریاد کند، در حالی که همه بر این محرومیت‌ها و نداشته‌ها اذعان دارند. همان شهری است که به گفته مسئولان شهرستان از نظر نرخ بیکاری پس از خرمشهر دومین رتبه را دارد و شاید به همین دلیل است که وقتی پای صحبت‌های مردمش می‌نشینیم، می‌گویند "پول نفت در جیب دیگران و دودش در چشم ما رفته است".

مردمی که رفت و آمد خبرنگاران برایشان تکراری است. تا جایی که وقتی چشمشان به خبرنگاری می‌افتد، می‌گویند "سال‌هاست همه می‌آیند، می‌بینند و می‌نویسند و می‌روند اما دریغ از نتیجه‌ای". بحث جابه‌جایی ساکنان مناطق آلوده به نفت و گاز در مسجدسلیمان بحث تازه‌ای نیست و این موضوع تقریبا از 24 سال پیش و از اوایل دولت سازندگی مطرح شد و هنوز این قصه ادامه دارد و به سر منزل مقصود نرسیده است.
مرجع : ايسنا