به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۰۱:۲۴
 
۸
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۲/۰۸ ساعت ۱۷:۳۴
کد مطلب : ۳۹۸۷۲
اگر کارمان را درست انجام داده​بوديم، تعداد انصراف​دهندگان به مراتب بيشتر بود

عارف: امروز تورم و بیکاری دغدغه‌ مسئولان و دردمندان است

گروه سياسي: عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر لزوم ایفای نقش اساتید، معلمان و نخبگان در جامعه، گفت: اگر ما دانشگاهیان وظیفه خود را انجام داده بودیم، تعداد انصراف‌دهندگان از دریافت یارانه نقدی به مراتب بیشتر از امروز می‌بود.
عارف: امروز تورم و بیکاری دغدغه‌ مسئولان و دردمندان است
محمدرضا عارف طی سخنانی در مراسمی که به مناسبت بزرگداشت هفته معلم در دانشکده برق دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی برگزار شد، با تاکید بر اینکه انقلاب ما انقلاب فرهنگی بوده است، گفت: طبیعی است در کشور ما نگاه انقلاب به علم و فرهنگ، نگاه ویژه‌ای باشد و به همین دلیل معلمان در انقلاب و نظام ما از جایگاه ویژه‌ای برخوردار هستند. وی با اشاره به جایگاه معلمان در میان 20 گروه مرجع در کشور، اظهار کرد: طی گذر از سال‌های متمادی بسیاری از گروه‌ها در این مرجع جایشان تغییر می‌کند اما همواره شاهد بوده‌ایم که معلمان همیشه در رتبه‌های نخست میان این گروه‌های مرجع قرار داشته‌اند.

عارف با اشاره به افزایش دو برابری نرخ باسوادی در کشور نسبت به دوران قبل از انقلاب اسلامی، تصریح کرد: مشاهده می‌کنیم که معلمان و نتیجه زحمات آنها تنها علت رشد نرخ سواد نسبت به سال‌های قبل از انقلاب بوده است. ما امیدواریم در مسیری که معلمان در تعلیم و تربیت و باسواد کردن جوانان و نوجوانان طی کرده‌اند، بتوانیم در آینده نزدیک برگزاری جشنی برای ریشه‌کن شدن بی‌سوادی در همه استان‌های کشور را شاهد باشیم.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به نقش تأثیرگذار معلمان در تعلیم و تربیت نوجوانان و جوانان، خاطرنشان کرد: یکی از بارزترین ویژگی‌های معلمان، همراهی انقلاب اسلامی در همه صحنه‌ها بوده است. معلمان همواره در همه صحنه‌ها حضور داشته‌اند و هیچ‌گاه اهمیت شغل آنها که شغل انبیاء الهی است، فراموش نمی‌شود. عارف با اشاره به جمع‌بندی صورت گرفته از عملکرد بیست ساله انقلاب در اوایل سال 80، یادآور شد: در آن زمان پس از انجام یک جمع‌بندی، صحبتی مطرح شد مبنی بر اینکه باید در آموزش و پرورش تغییر و تحویلی جدی صورت بگیرد. سپس برای اعمال این تغییرات، پروژه‌ای سنگین طی هفت الی هشت سال انجام شد که این پروژه به دو طرح راهبردی مهم فلسفه تعلیم و تربیت در اسلام و تحول بنیادین در نظام آموزش و پرورش ختم شد.

وی با اشاره به ابلاغ این دو سند راهبردی آموزش و پرورش، تصریح کرد: این دو سند مهم باید حتماً عملیاتی شود و علمیاتی شدن آن نیز در گرو تلاش معلمان و اساتید کشور است. برای اجرایی شدن این دو سند، معلمان باید در فضایی بدون دغدغه بتوانند دانش خود را در اختیار جوانان و نوجوانان قرار دهند. این شورا هالی انقلاب فرهنگی با تاکید بر اینکه "اساتید و معلمان سهم بالایی در پیشرفت‌های کشور طی سال‌های پس از انقلاب داشتند"، گفت: مهمترین فعالیتی که معلمان و اساتید در سال‌های پس از انقلاب داشتند، تربیت نیروی انسانی مورد نیاز کشور بوده است. با تلاش اساتید، ما از کشوری که در زمینه‌های کارشناسی به کارشناسان خارجی وابسته بود، امروز به وضعیت خودکفایی رسیده‌ایم و مدعی هستیم که می‌توانیم در خیلی از عرصه‌ها صادرات نیروی انسانی داشته باشیم.

وی به دستاوردهای کشور در سال‌های پس از انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: تولید علم، ارتقای شاخص‌های توسعه و همچنین خودکفایی کشور در عرصه‌های مختلف از جمله بخش‌های صنعتی و دفاعی از جمله دستاوردهایی است که مرهون زحمان اساتید کشور است. عارف با بیان اینکه "امروزه جوانان و دانشجویان ما در حرکت نیاز به الگوگیری دارند"، اظهار کرد: انتظار ما از اساتید جوانان و دانشجویان این است که در حرکت خود از اساتید منتخب و باتجربه که بهترین الگوها هستند استفاده کنند.

رئیس بنیاد امید ایرانیان در بخش دیگری از صحبت‌هایش با اشاره به سند چشم‌انداز 1404 و تاکید بر اینکه "این سند به عنوان میثاق ملی ما به حساب می‌آید"، تصریح کرد: قبل از اینکه مسئولیت‌های این سند متوجه مسئولان کشور شود، باید این مسئولیت‌ها متوجه اساتید شود. عارف به شاخص نسبت تعداد دانشجو به استاد در کشور اشاره و اظهار کرد: امروز در کشور ما شاخص تعداد دانشجو به استاد یک به 63 است. این در شرایطی است که شاخص کمّی نسبت استاد به دانشجو در دنیا، یک به 15 یا یک به 20 است. با توجه به این شاخص ما می‌توانیم بگوییم که هر استاد در کشور ما به طور متوسط سه برابر وظیفه خود کار می‌کند که این یک افتخار برای کشور به حساب می‌آید.

وی در ادامه با اشاره به تعداد اعضای هیأت علمی در کشور و همچنین تعداد اساتید‌، مربیان و آموزش‌یاران، خاطرنشان کرد: امروز چنانچه به شاخص‌های کیفی اعضای هیأت علمی توجه کنیم، درمی‌یابیم که برای رسیدن جایگاه نخست در منطقه قطعاً اصلاح هرم هیأت علمی باید در دستور کار آموزش عالی کشور قرار بگیرد. این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به شاخص‌های دیگر مرتبط با علم در کشور، تصریح کرد: رتبه‌های ایران در این شاخص‌ها رتبه‌های نگران‌کننده‌ای است. این رتبه‌ها ما را به چشم‌انداز 1404 نمی‌رساند.

عارف با بیان اینکه "امروز تورم، وضعیت اقتصادی مردم و همچنین نرخ بیکاری جوانان از دغدغه‌های مسئولان و دردمندان جامعه است"، تاکید کرد: اگر ما بپذیریم که این موارد مهمترین دغدغه‌های کشور است، قطعاً دلیل نامگذاری امسال روشن می‌شود. وی با بیان اینکه "برای برطرف کردن این دغدغه‌ها نمی‌توان همه مسئولان را بر دوش دولت گذاشت"، افزود: برای برطرف کردن این مشکلات و دغدغه‌ها نمی‌توان همه مسئولیت‌ها را متوجه دولت بدانیم یا اینکه با برخورد سیاسی منتظر باشیم تا دولت گاف کوچکی بدهد و عده‌ای با تحلیل‌های خود سوءاستفاده کنند و میان مردم فاصله ایجاد کنند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: در سال جاری مشکلات اقتصادی باید با عزم ملی برطرف شود یعنی همه مسئولان و در رأس همه آنها همه اساتید وارد عمل شده و در این راستا فعالیت کنند. عارف با بیان اینکه "متأسفانه اساتید دانشگاه در دهه‌ اخیر کمتر به وظایف غیرعلمی خود از جمله نقد عملکردها، نقد برنامه‌های دولت و کمک به اجرایی شدن برنامه‌های دولت پرداخته‌اند"، خاطرنشان کرد: دانشگاه محل طرح چنین مباحث و جدل‌هایی است. باید پذیرفت که اتاق فکر اصلی نظام همین دانشگاه‌ها هستند. امروز انتظاری که از دانشگاه‌، اساتید و دانشجویان می‌رود، این است که در فضای جدید، گذشته را جبران کنند و با مسئولیت‌پذیری حداکثر و نگاه خوشبینانه عملکردهای دولت را نقد و اصلاح کنند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب ادامه داد: اگر ما دانشگاهیان در اجرای شدن مرحله دوم قانون هدفمندی یارانه‌ها وظیفه خود را انجام داده بودیم، درصد تعداد انصراف‌دهندگان به مراتب بیشتر از درصدی می‌بود که امروز مشاهده می‌کنیم. در آن صورت دولت نیز می‌توانست از منابع آزاد شده استفاده بهتری داشته باشد. وی با تاکید بر اینکه "امروز اساتید دانشگاه باید بیشتر از گذشته به مسئولیت‌های اجتماعی و فراعلمی خود بپردازند"، اظهار کرد: امروز مسئولان موظف هستند که شرایط لازم برای فعالیت علمی و فراعلمی اساتید را فراهم کنند. امروز اساتید باید بتوانند با آرامش وظایف خود را انجام دهند.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه "اساتید تا هنگامی که می‌توانند علم تولید کنند، باید در خدمت جامعه باشند"، به بازنشستگی زودهنگام اساتید در سال‌های اخیر اشاره کرد و گفت: در مورد مسائل مربوط به اساتید دانشگاهی باید از برخوردهای غیرمنطقی و غیرمعقول جلوگیری شود. عارف در بخش دیگری از صحبت‌هایش با تاکید بر اینکه "اساتید دانشگاهی باید به عنوان الگوهای اخلاقی، توجه به اخلاق پژوهشی را به دانشجویان بیاموزد"، اظهار کرد: اساتید باید دقت کنند که اصول فعالیت‌های علمی و رعایت اخلاق حرفه‌ای را به دانشجویان خود آموزش دهند.

وی با بیان اینکه "برای نهادینه شدن اخلاق پژوهشی در کشور، دانشجویان راهی جز فعالیت در تشکل‌های که در چارچوب قانون تشکیل می‌شوند، ندارند"، اظهار کرد: باید به دانشجویان اجازه دهیم که در تشکل‌هایی که در چارچوب‌های قانون کشور تعریف شده‌اند، فعالیت داشته باشند. ما باید به جای معرفی آنها به کمیته انضباطی با نقش پدرانه به آنها کمک کنیم که فعالیت در تشکل‌ها را امتحان کنند. رئیس بنیاد امید ایرانیان در پایان خاطرنشان کرد: اساتید نیز برای اینکه بتوانند مطالبات خود را پیگیری کنند و در راستای پیشرفت کشور گام بردارند، باید در کنار فعالیت‌های علمی با حضور در تشکل‌های اساتید تلاش کنند تا به دولت کمک برسانند. در پایان این مراسم از تعدادی از اعضای هیأت علمی نمونه دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی با حضور رئیس دانشگاه تقدیر به عمل آمد.
مرجع : ايسنا

ههههه
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۰۸ ۱۷:۴۴
دست این دلسوزان درد نکنه (222569)
یاسین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۰۸ ۱۹:۱۸
ریاست مجلس برازنده شما هست دکتر عارف... (222601)
دوست
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۰۸ ۱۸:۱۷
دکتر جان قربون دهنت. وقتی میگی "امروز" یعنی تا دیروز مسئولان دغدغه ی مردم را نداشتند. می ترسم بیست سال بعد باز هم یکی بیاد بگه : امروز تورم و بیکاری.... (222576)
pd
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۰۸ ۱۸:۲۲
از الان یه بهانه تریپ جور کردید واسه عدم موفقیت احتمالی !!! (222580)
مسلم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۰۸ ۱۸:۲۸
آقای عارف با آنکه عزیز هستی سعی کن بخاطر دفاع نابجا از دولت در برابر مردم جانب انصاف را از دست ندهی و بجای نصیحت دولت به مدارا با مردم وعمل به وظایف قانونی خود طلبی از مردم نداشته باشید که مردم وظیفه خود را بخوبی انجام دادند ولی دولت در عمل به تعهدات خود در نطقهای انتخاباتی بسیار ضعیف عمل نمود ودر حال حاضر نیز نا امیدانه مشکلات را دنبال میکنند و تاب تحمل مشکلات بیشتر را ندارند . (222584)
حااااااامد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۰۸ ۱۸:۵۹
عدم انصراف یشتر ناشی از دولت قبل است (222597)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۰۸ ۲۲:۱۵
دکتر شما هم خوب می زنی ولی وقتی قدرت گرفتید ملت کیلویی چند؟ (222649)
اصلاح طلب محافظه کار
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۰۹ ۰۰:۱۸
وقتی حسن تونست با جند جمله و یک تیکه پارچه بنفش و یک کلید کاغذی 18 میلیون رو بپزه ! چرا عارف نتونه؟

رگ خواب جونها تو دستشونه (222674)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۰۸ ۲۳:۵۲
همه مشکلات از دولت قبل بود حتی ناتوانی شاه (222670)
۱۳۹۳/۰۲/۰۹ ۰۰:۲۵
من دانشکده مکانیک بودم...دریغ از یه بنر و یا اطلاع رسانی از طرف کسایی که اگه شخص مورد علاقشون میومد گوش فلکو کر می کردن تا آمفی تئاترمون خالی نباشه آبروشون نره..

حیف شد از نزدیک نشد ببینیمتون دکتر عارف.. (222676)
دانشجو
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۰۹ ۰۱:۱۵
من دانشجو برقم. اینجاهم دوسه تا پوستر بیشترنبود. بعدش به خاطر اینکه زیاد شلوغ نشده معاونت جهاد دانشگاهی یکی از فیلمهای روی پرده "شیار143" رو تو مکانیک اکران کردند.ولی بازم به عشق دکتر جمع کثیری اومدند.ان شالله زودتر مهندس بیاد سخنرانی کنه. (222679)