به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۴ - ۱۸:۳۹
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۲/۰۹ ساعت ۱۲:۳۸
کد مطلب : ۳۹۹۴۷

واكنش‌ جهاني نسبت به احکام اعدام درمصر

گروه بين الملل: آمریکا درباره احکام اعدامی که دادگاه مصری در مورد 682 تن از طرفداران گروه اخوان‌المسلمین صادر کرده است، ابراز نگرانی کرد.
واكنش‌ جهاني نسبت به احکام اعدام درمصر
سخنگوی رئیس‌جمهوری آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد: این حکم همانند حکم ماه گذشته چالشی برابر ساده‌ترین قوانین عدالت بین‌المللی به شمار می‌آید. کاخ سفید اعلام کرد، درباره محاکمه‌های گروهی و احکام اعدام به شدت احساس نگرانی می‌کند و هشدار داد سرکوب مخالفان تندروی و بی‌ثباتی را در مصر تشدید خواهد کرد.

سخنگوی رئیس‌جمهوری آمریکا اعلام کرد: با وجود این که استقلال دستگاه قضایی بخشی مهم از دموکراسی است، اما این حکم نمی‌تواند با تعهدات مصر بر اساس حقوق بین الملل حقوق بشر هماهنگی داشته باشد. از دولت مصر می‌خواهیم به محاکمه‌های گروهی پایان دهد و احکام گروهی کنونی و گذشته را لغو کند. همچنین سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا از صدور حکم دسته جمعی اعدام برای اعضای اخوان‌السملین انتقاد کرد.

بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل متحد نیز در خصوص گزارش‌های منتشر شده درباره حکم اعدام صادره از سوی یک دادگاه مصر برای رهبر اخوان‌المسلمین و 682 حامی این گروه ابراز نگرانی کرد. در بیانیه دبیرکل سازمان ملل متحد در این باره آمده است: انتشار اخبار مبنی بر این که یک حکم اولیه اعدام جمعی در مصر صادر شده است، نگرانی دبیرکل را برانگیخت. نخستین مورد صدور چنین احکامی مربوط به تاریخ 24 ماه مارس بود.

در ادامه این بیانیه آمده است: این حکم ها که به وضوح حاکی از رعایت نشدن معیارهای اولیه دادرسی عادلانه است، احتمالا باعث تضعیف دورنمای ثبات طولانی مدت در مصر خواهد شد. این موضوع به ویژه در خصوص احکام اعدام مصداق دارد. جنبش اخوان المسلمین مصر طی بیانیه ای که از لندن صادر شد، این حکم را هولناک توصیف و اعلام کرد این جنبش از تمام ابزارهای صلح آمیز به منظور پایان دادن به حکومت نظامیان در مصر استفاده خواهد کرد.

پرونده 683 تن از رهبران و اعضای اخوان المسلمین از جمله محمد بدیع، رهبر این گروه برای تعیین تکلیف برای مفتی مصر ارسال شده‌ است. ارسال پرونده متهمان مصری برای مفتی این کشور به این معناست که برای آنها حکم اعدام صادر شده است و به این ترتیب در جلسه امروز اولین حکم دادگاه مصر علیه بدیع صادر شده است.

احکام صادر شده در ارتباط با حوادث استان المنیا پس از برچیدن تظاهرات اخوان المسلمین در قاهره است که به کشته شدن ده‌ها تن از جمله چندین پلیس انجامید. تاکنون دادگاه‌های زیادی علیه رهبران و اعضای اخوان المسلمین برگزار شده اما این شدیدترین حکمی است که تاکنون علیه اعضای این گروه از سوی دستگاه قضایی مصر صادر می‌شود.
مرجع : ايسنا