کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

فاز اول هم اشتباه و غیرقانونی بوده است

تحلیل توکلی از اجرای فاز دوم هدفمندسازي

ايسنا , 9 ارديبهشت 1393 ساعت 11:59

گروه سياسي: یک عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با انتقاد از نحوه اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها، گفت که دولت آسیب‌شناسی لازم را در مورد مرحله اول که اشتباه و غیرقانونی بوده، انجام نداده است.


احمد توکلی درباره تاثیر افزایش قیمت حامل‌های انرژی بر قیمت سایر کالاها و خدمات، گفت: اصلاح قیمت حامل‌های انرژی از چند طریق بر قیمت کالاها و خدمات دیگر اثر می‌گذارد؛ یکی از طریق اینکه انرژی عامل تولید است و وقتی گران می‌شود هر واحد تولید نیز گران‌تر تمام می‌شود. مثلا وقتی کارخانه‌ای از سوخت گازوئیل استفاده می‌کند و این سوخت افزایش قیمت می‌یابد، به همان نسبتی که سوخت در تولید کالا دست داشته باشد کالا هم گران‌تر تولید می‌شود.

وی افزود: همچنین وقتی در بنگاهی هزینه سوخت بالا می‌رود یا بنگاه باید سرمایه جاری خود را زیاد کند و یا اینکه چون سوخت گران شده عوامل تولیدی کمتری را به کار بگیرد که همین باعث کاهش تولید می‌شود؛ بنابراین گران شدن انرژی باعث کاهش تولید می‌شود و اثر رکودی هم دارد. به این ترتیب عرضه کاهش می‌یابد و این موجب افزایش قیمت می‌شود.

نماینده تهران در مجلس با اشاره به اثر روانی افزایش قیمت حامل‌های انرژی نیز خاطرنشان کرد: با افزایش قیمت حامل‌های انرژی انتظارات تورمی نیز بالا می‌رود و این باعث می‌شود قیمت‌ها از این طریق افزایش پیدا کند. البته با توجه به احتمال وجود فساد هر قدر بازارها غیر شفاف‌تر، انحصاری‌تر، اختیارات تولیدکنندگان کالا و خدمات بیشتر و دخالت و نظارت دولت ضعیف‌تر باشد این افزایش قیمت در حامل‌های انرژی بیشتر می‌تواند قیمت‌ها را بالا ببرد و فرصتی را فراهم کند تا کسانی که در بازار قدرت قیمت‌گذاری دارند برای منافع شخصی خود قیمت‌ها را بالا ببرند و در نتیجه کار مردم سخت‌تر می‌شود.

توکلی با انتقاد از اینکه دولت یازدهم برای آسیب‌شناسی اجرای هدفمندی یارانه‌ها در گذشته تلاش کافی انجام نداده، افزود: دولت کار خود را مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها نامید در حالی که آنچه به عنوان مرحله اول انجام شده بود، اشتباه و غیرقانونی بود و ادامه دادن آن هم راهکار غلطی است.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس ادامه داد: دولت باید استراتژی را تغییر می‌داد و اجرای هدفمندی یارانه‌ها را با حداقل فشار به مردم در پیش می‌گرفت اما متاسفانه کار همان‌طور پیش می‌رود و ما شاهد پرداخت نقدی یارانه تقریبا به همه مردم، کسری بودجه ناشی از اجرای هدفمندی، دور باطل افزایش قیمت و بی‌تاثیر شدن اصلاح قیمت حامل‌های انرژی هستیم.

وی درباره راهکار کاهش اثرات منفی افزایش قیمت حامل‌های انرژی نیز گفت: می‌توان با نظارت بر بازار قدری مانع آثار منفی اصلاح قیمت سوخت شد اما همین هم هزینه‌ها و تبعاتی به دنبال دارد. توکلی با بیان اینکه کشور در حال حاضر به استراتژی جدیدی برای مهار مصرف انرژی نیاز دارد، خاطرنشان کرد: در غیر این صورت دور باطل افزایش قیمت حامل‌های انرژی، افزایش قیمت‌ها، افزایش نرخ ارز و بی‌خاصیت شدن اصلاح قیمت‌ها اتفاق می‌افتد. این نماینده اصولگرای مجلس در پایان تاکید کرد که وظیفه قانونی دولت، شناسایی نیازمندان و پرداخت یارانه نقدی به آنهاست.


کد مطلب: 39949

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/39949/تحلیل-توکلی-اجرای-فاز-دوم-هدفمندسازي

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir