به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۴:۳۲
 
۱۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۲/۰۹ ساعت ۱۸:۱۹
کد مطلب : ۴۰۰۴۳

سفر به ايران نگاه وزير اتريش را تغییر داد

گروه سياسي: سباستین کورتس وزیرامورخارجه اتریش در سفر دو روزه خود به تهران با رییس جمهوری، رییس مجلس ، رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام و همچنین محمد جواد ظریف همتای ایرانی خود دیدار و در خصوص مسائل مورد علاقه دو جانبه و منطقه ای گفت و گو کرد.
سفر به ايران نگاه وزير اتريش را تغییر داد
روزنامه دی پرسه اتریش با اشاره به سفر وزیر امورخارجه این کشور به ایران نوشت: سباستین کورتس در سفر به تهران نه فقط با رهبران سیاسی و دولتمردان این کشور دیدار و گفت و گو کرد، بلکه در جمع جوانان ایرانی نیز حضور یافت و در نشستی دوستانه با آنها به گفت و گو پرداخت. این گزارش می افزاید: با ابراز رضایت کورتس از نتایج سفرش به تهران می توان نتیجه گرفت با انجام این سفر و تماس هایی که در تهران برقرار شد، تصویری که قبلا درمورد این کشور در ذهن وزیرخارجه وجود داشت تغییر کرده است. به نوشته این روزنامه، کورتس در ملاقات با جمعی از جوانان ایرانی در محل کانون فرهنگی ایران و اتریش؛ به سخنان آنان گوش فرا داده و به صورت صریح با آنان به گفت و گو نشسته است.

این روزنامه اتریشی می افزاید: کورتس که از نظر محتوایی با جزییات موضوع هسته ای ایران آشنایی کاملی دارد و مشاورانش وی را درمورد این مسئله به خوبی توجیه کرده اند، دیدارهای سیاسی خوبی نیز با دولتمردان این کشور داشته که می تواند به نزدیک تر کردن دیدگاه های دو کشور بیانجامد. به نوشته این روزنامه، آنچه موجب تعجب زیاد وزیر امور خارجه اتریش در سفر به تهران شده؛ رقابت های سیاسی عمیق در این کشور و نگاه باز جوانان ایرانی و مدرن بودن آنان است. وزیر امورخارجه جوان اتریش در نشست خبری مشترک خود با محمد جواد ظریف در تهران، گفت که تحریم های اعمال شده علیه ایران را به ضرر شرکت های اتریشی می داند و امیدوار است ایران و گروه 1+5 هرچه زودتر در مذاکرات هسته ای که به میزبانی وین برگزار می شود به توافق برسند.

کورتس با ابراز خوشبینی نسبت به نتیجه مذاکرات هسته ای گفت: امیدواریم در این مذاکرات پس از مدت ها راه حل باثباتی پیدا شود، راه حلی که در نهایت منجر به برداشته شدن تمام تحریم ها علیه ایران شود. در همین رابطه وینر سایتونگ روزنامه دیگر اتریشی نیز با اشاره به سفر وزیر امور خارجه این کشور به ایران نوشت: سفر دیپلمات های غربی به ایران با چالش هایی مواجه است. آنان از یک سو بدنبال دفاع از ارزش های حقوق بشری هستند و از طرف دیگر بر این موضوع واقفند که با تاکید بیش از حد بر روی این مسئله، همتای ایرانی خود را در اجرای سیاست هایش تضعیف خواهند کرد.

این روزنامه می افزاید: وزیر خارجه اتریش طی دیدارهای سیاسی خود در تهران، با تاکید بر نقش حقوق بشر پیشنهادهایی نیز در این زمینه برای از سرگیری گفت و گوها ارائه کرده که با استقبال ایران مواجه شده است. این روزنامه اتریشی با استناد به اظهارات وزیر امور خارجه ایران مبنی بر اینکه این گفت و گوها باید در موضع برابر انجام شود،نوشت: البته تهران این دغدغه را دارد که موضوع حقوق بشر به عنوان مهمات جنگ تبلیغاتیˈ عیله ایران استفاده شود. وینر سایتونگ همچنین می نویسد: کورتس از نتایج سفر به تهران ابراز رضایت و بر این نکته تاکید کرده که فرصت های زیادی برای پیشرفت در بسیاری از حیطه ها وجود دارد.

به نوشته این روزنامه اتریشی در صورت به نتیجه رسیدن مذاکرات هسته ای و حل و فصل نهایی این موضوع، رییس جمهوری اتریش نیز در ماه های تابستان امسال به تهران سفر خواهد کرد. این گزارش می افزاید: سباستین کورتس وزیر امور خارجه جوان اتریش در سفر به تهران از پرواز خطوط هواپیمایی ایران ایر استفاده کرده و بدون استفاده از تشریفات خاص در جمع مسافران عادی هواپیما حضور یافته است.

سباستین کورتس که تنها 27 سال دارد، از سال 2013 بر مسند وزارت خارجه اتریش تکیه زده است. وی کم سن ترین عضو کابینه این کشور و نیز وزرای خارجه عضو اتحادیه اروپا به شمار می رود. کورتس از سال 2009 به عنوان مسوول اداره جوانان در حزب خلق اتریش فعالیت می کند و در سال 2011 هم به عنوان نماینده منطقه وین پایتخت اتریش به مجلس راه یافته است. وی در همین سال به عنوان وزیر امور پیوستن به اتحادیه اروپا منصوب شد.
مرجع : ايرنا