کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

موج بخشش‌ها ادامه دارد

بخشش 2 اعدامی اين بار در ارومیه و اهواز

10 ارديبهشت 1393 ساعت 23:53

گروه حوادث: موج بخشش محكومان به قصاص در سطح كشور همچنان ادامه دارد و اين بار دو اعدامی در شهرهای اهواز و ارومیه که به دلیل قتل، به قصاص محکوم شده بودند با بخشش اولیای دم ، در پای چوبه دار، مورد بخشش قرار گرفتند و از مرگ نجات یافتند.


معاون اداره زندان کارون اهواز گفت: توسعه فرهنگ گذشت و حس انسان دوستی و عمل به منویات دین مبین اسلام در ترویج فرهنگ بخشش موجب شد؛ شاکی و ولی دم، قاتل را پای چوبهٔ دار ببخشد.
به گزارش روابط عمومی زندان مرکزی اهواز، سیاوش قربانی با اعلام خبر فوق اظهار کرد: هادی عبدالله پناه انسانی ارزشمند و برادری داغدار (برادر مقتول) است که عمل به قران کریم را در انتخاب گذشت بر انتقام به تصویر کشید.

وی افزود: برادر مقتول از ابتدای ساعات صبح و با هدف اجرای حکم قصاص قاتل برادرش در زندان حضور یافته بود که به واسطه تعامل و مذاکرات پیوسته مددکاران و مشاوران (در قالب شورای حل اختلاف شبعهٔ 431) با وی، سر انجام در حالیکه طناب دار بر گردن قاتل (امید _ر) بود، رضایت داد و ضمن اعلام گذشت، از قصاص قاتل و حتی اخذ دیه نیز صرف نظر کرد.

قربانی افزود: در سوره مبارکه بقره خداوند ضمن آنکه حق قصاص را یاد آور شده است، بر موضوع گذشت و بخشش و عفو نیز اشاره صریح داشته و بحمد ا... انسانهای خوش دل و خوش نیت که حتی در انتقام نیز نیت الهی دارند، خود الگوی گذشت و عفو شده و در کرامت پیشی گرفته‌اند؛ از این‌رو سفارش ما به همه داغداران این است که در هنگام انتقام کرامت الهی را در اعمال عفو و گذشت کسب کنند ضمن اینکه به عموم مردم نیز سفارش می‌کنیم، از آنجا که بسیاری از قتل‌ها بواسطه عدم کنترل خشونت رفتاری و بی‌تدبیری و نزاع‌ها روی می‌دهد، لذا همواره در خشونت از تصمیم گیری، برخورد و افعال و درگیری خودداری کنند و یقین داشته باشند که نتیجه رفتاری هنگام خشونت جز پشیمانی نیست.

بخشش یک اعدامی پای دار در ارومیه

همچنين با تلاش شورای حل اختلاف ارومیه، محکوم به قصاص نفس از طناب دار رهایی یافت.
ˈعلیرضا اکبریˈ رییس شوراهای حل اختلاف آذربایجان غربی، با اعلام این خبر، افزود: سال ها پیش، درگیری و اختلاف طایفه ای باعث قتل یک نفر و زخمی شدن چندین نفر دیگر شده بود که با تشکیل پرونده در دادگستری ارومیه و انجام مراحل قانونی دادرسی، دادگاه رسیدگی کننده حکم محکومیت الف - م به قصاص نفس و ر- ط به تحمل حبس را صادر کرده بود.

وی اضافه کرد: پس از تائید رای در دیوان عالی کشور، پرونده برای اجرا به دایره اجرای احکام کیفری دادگستری ارومیه ارسال شده بود. رییس شورای حل اختلاف آذربایجان غربی گفت: پرونده این فرد جهت صلح و سازش در شورای حل اختلاف صومای جنوبی ارومیه مطرح شده بود که با وساطت ریش سفیدان، روحانیون، رؤسای عشایر و پیگیری های مستمر اعضای شورای حل اختلاف، به رضایت بی قید و شرط اولیای دم منجر شد.

وی ادامه داد: گذشت اولیای دم از حق خود مشکلات ناشی از این اختلاف قدیمی را به صورت ریشه ای حل کرد. در ماه های گذشته، در آذربایجان غربی چندین نفر از افرادی که حکم اعدام داشته اند، با وساطت نهادهای مختلف و رضایت اولیای دم از اعدام نجات یافته اند.


کد مطلب: 40222

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/40222/بخشش-2-اعدامی-بار-ارومیه-اهواز

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir