به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۰۲:۲۷
 
۱۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۲/۱۱ ساعت ۲۲:۲۷
کد مطلب : ۴۰۲۷۱
دبیرکل حزب اسلامی کار:

در جامعه مدنی نبايد مخالفان را به زندان انداخت

گروه سياسي: دبیرکل حزب اسلامی کار اظهار کرد: اصلاحات به جامعه بهتر و آینده نگاه و فکر می‌کند و آیا این بهتر بودن و بهتر خواستن می‌تواند یک جرم تلقی شود؟
در جامعه مدنی نبايد مخالفان را به زندان انداخت
به گزارش ایسنا، حسین کمالی که در ششمین نشست شاخه دانشجویی حزب اسلامی کار سخن می‌گفت، اظهار کرد: همان‌طور که در سیاست از نظامی‌گری به سمت اقتصاد و دانش حرکت می‌کنیم، روابط در جامعه کار نیز در حال تغییر است و چهره جدیدی به خود گرفته است. اخلاق آهسته آهسته صحنه را ترک می‌کند و خشونت جای آن را می‌گیرد و جامعه‌پذیری جای خود را به خودخواهی و خودپسندی می‌دهد.

وی افزود: بشر از خود بیگانه شده و کاملاً تفکر ماشینی دارد و در این شرایط شاهد آن هستیم که کلمه اصلاح و اصلاح‌طلبی هم با واکنش‌های تندی مواجه می‌شود. اصلاحاتی که به آینده بهتر نگاه می‌کند، آیا می‌تواند یک جرم تلقی شود که در جامعه ما این‌گونه با آن برخورد می‌شود؟ آیا ما حق داریم در یک جامعه مدنی مخالفان خود را به زندان و حصر ببریم، در حالی که یکی از مصادیق مدنیت این است که انسان به دور از گرایشات و به صرف انسان بودن به اشخاص احترام بگذارد؟ اما ما این را نیاموخته‌ایم.

دبیرکل حزب اسلامی کار تصریح کرد: چرا ما یاد نگرفته‌ایم با هم مهربان و صمیمی گفت‌وگو کنیم و در جامعه کوچک‌ترین مسأله را به مسأله امنیتی تبدیل می‌کنیم؟ قطعاً باید توجه داشت این نقص ناشی از بی‌سیاستی است تا سیاست‌زدگی. کمالی با بیان اینکه "باید در جامعه نظرخواهی و استفاده از خرد جمعی به معنای واقعی شکل بگیرد"، گفت: ببینیم چگونه به شکل واقعی نظرات مردم را دنبال کرده‌ایم و به آنها احترام گذاشته‌ایم و ببینیم چگونه مردم را به مشارکت دعوت کرده‌ایم.

وی افزود: در شرایطی که دولت بدهکاری‌های زیادی را به ارث برده است و حدود 500 هزار میلیارد تومان به پیمانکاران بدهکار است، شاهد توزیع پول بین مردم بودیم. توزیع پولی که گرانی را دامن زد و مشکلات ناشی از نقدینگی را ایجاد کرد و قطعاً اگر بخواهید به این روند ادامه دهید و بین مردم پول پخش کنید و فقر را سراسری کنید، نمی‌توان به آینده امیدوار بود.

این فعال سیاسی در ادامه گفت: روز گذشته در جمع کارگرانی که اغلب با فقر مواجه بودند، حضور یافتم و حرف آنان این بود که ما یارانه نمی‌خواهیم بلکه ما شغل می‌خواهیم و برای جوانان خود اشتغال را طلب می‌کنیم. اما امروز باید دید به واقع به این سمت حرکت شده و علت اینکه 73 میلیون نفر با وجود تاکیدات فراوان از دریافت یارانه انصراف ندادند، این است که نیامده‌ایم نظر و نگاه مردم را بدانیم و اگر با مردم حرف زده شود و این را به مردم باوراند و نهادینه کرد که اگر این پول را نگیرند چقدر در ایجاد اشتغال تأثیرگذار است، قطعاً مردم از آن انصراف خواهند داد.

کمالی خاطرنشان کرد: آیا زمان آن نرسیده است که با یکدیگر گفت‌وگو کنیم و در بخش‌های مختلف به جای فرار از انتقاد و گفت‌وگو، مردم را به مشارکت دعوت کنیم؟ آیا اگر در نخبگان و اقتصادیون کشور این احساس را ایجاد می‌کردیم که نظراتشان شنیده می‌شود، آنان سکوت می‌کردند؟ در حالی که در کشورهای توسعه‌یافته شاهد آن هستیم که تلاش می‌شود مردم گفت‌وگو کنند و گفت‌وگوی اجتماعی ایجاد شود. در جوامع توسعه‌نیافته دقیقاً خلاف این موضوع انجام می‌شود و همه گفت‌وگوها و انتقادها را نوعی دشمنی می‌دانیم. وی با اشاره به برگزاری مجامع دانشجویی، تاکید کرد: باید از این نشست‌ها فرصت ساخت و برای آینده کشور برنامه‌ریزی کرد. باید همه دست به دست هم دهیم تا از وضع کنونی خارج شویم و مشارکت عمومی را برای اداره کشور جلب و جذب کنیم.

ابراهیم یزدی: احزاب باید محل تمرین دموکراسی، کادر سازی و یک فرصت دانسته شوند
وزیرامور خارجه دولت موقت با بیان اینکه احزاب و انجمن های اسلامی رسالت بزرگی را برعهده گرفته اند که برای رسیدن به مقصود باید صبر ایوب، عمر نوح، خلق و خوی محمدی و شجاعت علوی داشت، گفت:احزاب باید محل تمرین دموکراسی و یک فرصت دانسته شوند.

دكتر ابراهیم یزدی در پیام تصویری خود به مجمع عمومی سازمان دانشجویی حزب اسلامی کار، گفت: جامعه ما تمام ویژگی‌های جامعه انتقالی را داراست و انقلاب اسلامی تقابل میان سنت و مدرنیته را به نفع مدرنیته فراهم کرده است. وی با بیان اینکه در جامعه انتقالی ارزش‌های قبلی رنگ باخته اما ارزش جدیدی هم شکل نگرفته است، اظهار کرد: در این جامعه افراد دچار دگردیسی‌های فراوانی می شوند که در پی آن، جنبش دانشجویی به دنبال یافتن سوالات و پاسخ آنها است.

یزدی با بیان اینکه در جوامع توسعه نیافته کسانی که عضویت احزاب را پیذیرفته‌اند، در جنبش های اجتماعی نیز پیشرو هستند خاطر نشان کرد: در شرایط انتقالی جامعه ایران احزاب و انجمن های اسلامی، رسالت بزرگی را برعهده گرفته‌اندکه برای رسیدن به مقصود باید صبر ایوب، عمر نوح، خلق و خوی محمدی و شجاعت علوی داشت.

وزیر امور خارجه دولت موقت با تاکید بر اینکه درجوامع توسعه نیافته بالاخص ایران کار جمعی از کار فردی بسیار سخت تر است اذعان داشت: در این میان، همکاری سیاسی از همه چیز سخت تر است مثلا در روابط اقتصادی روابط براساس منافع است اما در فعالیت سیاسی به دواطلبانه و آرمانگرا بودن پیچیده تر و سخت تر است. وی درپایان تاکید کرد: احزاب باید محل تمرین دموکراسی، کادر سازی و یک فرصت دانسته شوند.