به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۰ - ۱۳:۳۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۲/۱۲ ساعت ۱۲:۵۶
کد مطلب : ۴۰۳۰۹

سفر سینماگران ایرانی به چین

گروه فرهنگ و هنر: محسن چینی‌فروشان، فرشته طائرپور، علی معلم، پوران درخشنده، رسول صدرعاملی‌، فریال بهزاد، هانیه عسکری و الهام شیروانی، جهت شرکت در مجمع عمومی سازمان بین‌المللی «سیفژ» به پکن سفر می‌کنند.
سفر سینماگران ایرانی به چین
چینی‌فروشان که از چند سال قبل با انتقال دفتر مرکزی سازمان «سیفژ» به ایران، دبیر کلی این دفتر را بر عهده دارد ضمن تایید این خبر گفت: مجمع عمومی «سیفژ» هر دو سال یکبار در یکی از کشورهای عضو برگزار می‌شود و امسال کشور چین در شهر پکن، میزبان نمایندگان کشورهای مختلف عضو این سازمان است. او با اشاره به اینکه سازمان «سیفژ» بیش از 90 عضو از حدود 50 کشور جهان دارد، توضیح داد: در واقع تعداد اعضای ایرانی عضو این تشکل بین‌المللی، بیش از افرادی است که برای حضور در اجلاس چین از آنها نام برده شد و ایران با توجه به اعتباری که در عرصه سینمای کودک کسب کرده، در حال حاضر بیشترین تعداد اعضا را در میان کشورهای عضو دارد.

دبیر کل «سیفژ» همچنین اضافه کرد: با توجه به تصمیم مشترک اعضای ایرانی سیفژ در آخرین گردهمایی‌شان در دفتر سازمان، قرارست این بار علی معلم برای عضویت در هیئت رئیسه سیفژ نامزد شود و در اجلاس پکن، به جز انتخاب اعضای هیات رئیسه و همچنین رئیس جدید، برنامه‌های آینده سیفژ و نیز محل برگزاری مجمع عمومی بعدی نیز مورد بحث و تصمیم‌گیری قرار بگیرد. در این دوره از انتخابات، دو نماینده از کشورهای چین و لهستان که هردو ریاست جشنواره‌های کودک کشور خود را برعهده دارند، نامزد پست ریاست سیفژ هستند.

چینی فروشان همچنین با اشاره به اینکه این سازمان با سابقه بیش از 55 سال فعالیت، ظرفیت خوبی برای توجه به سینمای کودک در همه کشورهای عضو خود از جمله ایران داشته‌ و باید حمایت بیشتری از آن صورت گیرد‌، از "کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان" و نیز "شهرداری تهران" برای پشتیبانی‌هایی که از استقرار دفتر مرکزی سیفژ در ایران داشته‌اند، قدردانی کرد. او همچنین خاطرنشان کرد: صحبت‌هایی با جناب دکتر ایوبی، رئیس سازمان سینمایی برای تعامل بیشتر با این نهاد بین‌المللی صورت گرفته که امیدواریم به نتیجه برسد.

چینی‌فروشان در پایان مطرح کرد: همزمان با برگزاری مجمع عمومی «سیفژ» در پکن، دو سمینار با موضوع‌های «چگونه برای کودکان فیلم بسازیم؟» و «چگونه کودکان را به فیلم دیدن عادت دهیم؟» برای اعضای سیفژ، فیلمسازان فیلمهای کودک و دانشجویان رشته سینما برگزار خواهد شد که از ایران فرشته طائرپور در یکی از این سمینارها سخنرانی خواهد داشت.

سیفژ، مرکز بین‌المللی فیلمسازان کودک وابسته به یونسکو است که تا سالها دفتر مرکزی آن در کانادا مستقر بوده و اکثر فستیوال‌های معتبر کودک در جهان و فیلمسازان متخصص (حقیقی یا حقوقی) در این حوزه و یا کارشناسانی که در زمینه سینمای کودک فعالیت داشته‌اند، عضو آن هستند. از 23 سال پیش تعداد معدودی از دست‌اندرکاران حقیقی و حقوقی سینمای کودک در ایران به عضویت سیفژ درآمدند که از میان آنها می‌توان به فرشته طائرپور، محسن چینی‌فروشان و وحید نیکخواه آزاد اشاره کرد.

"جشنواره فیلم‌های کودک اصفهان"، "کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان"، "خانه ادبیات و هنر کودکان" و "جشنواره فیلم رشد" نیز از اعضای حقوقی این سازمان در آن سالها به شمار می‌آیند. به مرور و با استقبال سایر دست‌اندرکاران سینمای کودک، تعداد اعضای ایرانی سیفژ افزایش یافت تا جایی که در حال حاضر بیش از دوازده عضو ایرانی (حقیقی و حقوقی) در این سازمان بین‌المللی حضور دارند.

چهارده سال پیش مجمع عمومی "سیفژ" ، فرشته طائرپور را به طور غیابی بعنوان یکی از اعضای هیأت‌رییسه خود برگزید و برای اولین‌بار در سابقه این تشکل، نماینده‌ای از ایران وارد هسته مدیریتی این مرکز شد. پس از طائرپور این کرسی همچنان توسط اعضای ایرانی حفظ شد و با انتخاب امیر اسفندیاری (از فارابی) و پس از وی محسن چینی‌فروشان (ریاست وقت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان) تاکنون، این موقعیت برای سینمای کودک ایران محفوظ مانده است.

هفت سال پیش برای اولین‌بار اجلاس عمومی سیفژ، همزمان با 50 سالگی تاسیس آن، توسط "کانون پرورش فکری کودکان" در ایران برگزار شد و موفقیت‌های چشم‌گیر ایران در میزبانی این اجلاس، موجب شد که با اکثریت مطلق آرا، دفتر مرکزی سیفژ از آن تاریخ به ایران منتقل شود و محسن چینی‌فروشان دبیرکلی آنرا بر عهده گیرد.
مرجع : ايسنا