به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۶۹
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۲/۱۲ ساعت ۱۶:۱۵
کد مطلب : ۴۰۳۷۱
موضوع حصر باید حل شود

مطهری: از دولت احمدی‌نژاد می‌ترسیدند

گروه سياسي: نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی با ذکر اینکه آزادی بیان در کشور وجود دارد اما نه در حد مطلوب، گفت: در موضوع مطبوعات یک نوع حاکمیت دوگانه وجود دارد.
مطهری: از دولت احمدی‌نژاد می‌ترسیدند
علی مطهری، در جمع دانشجویان بجنورد در دانشگاه اشراق، با اشاره به فعالیت هیات نظارت بر مطبوعات، اظهار کرد: یک روز صبح متوجه مي‌شوید روزنامه ای توقیف شد و بدون اینکه این هیات امور را بررسی و نظم دهد دادستانی اقدام مي‌کند که این امر روش درستی نیست. وی با ذکر اینکه با دستور توقیف روزنامه 100 تا 200 نفر از کار بیکار می‌شوند، افزود: بعضا پس از بررسی دلایل توقیف مشخص مي‌شود یک چیزهایی حق رسانه بوده است.

وی با بیان اینکه اگر مطبوعات آزاد نباشند جلوی مفاسد اقتصادی، اختلاس و رانت خواری گرفته نمی‌شود، عنوان کرد: مطبوعات جلوی تخلفات را مي‌گیرند و فعالیت حرفه‌ای آن به نفع کشور است.مطهری با اشاره به اینکه در کشورهای دیگر یک خبرنگار، وزیر را به علت استفاده از هزینه‌های دولتی ساقط مي‌کند، گفت: این در حالی است که در کشور به راحتی مطبوعات را توقیف مي‌کنند.

وی با بیان اینکه بالاخره باید تکلیف هیات نظارت بر مطبوعات معلوم شود گفت: قانون به دادستان اجازه می‌دهد که برابر هر جرمی اقدام کند. وی ادامه داد: قوه قضاییه باید بر اساس نظر کارشناسی هیات نظارت بر مطبوعات تصمیم گرفته و اقدام کند و باید برای این هیات احترام قائل شوند. این نماینده مجلس در خصوص برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی در دانشگاه‌ها و استقبال دانشجویان از آنها عنوان کرد: شرایط برگزاری این کرسی‌ها در فضاهای باز برای اظهارنظر راحت افراد فراهم نمی شود و تا این فضا فراهم نشود این کرسی‌ها حالت مصنوعی داشته و استقبال نمی شود.

وی همچنین اظهار کرد: وضعیت فرهنگ در دولت قبلی بدتر بود، احمدی نژاد با الهام از مشایی در خصوص وحدت ادیان، عدم تفاوت بین ادیان و بیداری انسانی، صحبت مي‌کرد و در آن زمان از دولت احمدی نژاد مي‌ترسیدند. وی با ذکر اینکه دولت جدید مظلوم است گفت: فرهنگ همان فرهنگ قبل است وضع سینماها، وضعیت پوشش، حجاب، همان وضع دولت سابق است، نباید سیاسی نگاه کنیم، این درحالی است که جشنواره فیلم فجر بهتر از سالهای گذشته برگزار شده است.

مطهری در خصوص اتفاقات بند 320 زندان اوین اظهار کرد: رییس زندانها در مجلس حاضر و مدعی بود هیچ اتفاق خاصی نبوده و بازرسی قانونی است. وی با ذکر اینکه مجلس وظیفه داشت برای بررسی وضعیت زندان اوین، هیاتی بفرستد، گفت: ولی متاسفانه در مجلس ما این اراده وجود ندارد، این در حالی است که این مساله از وظایف اصلی مجلس است که از حق مردم دفاع کند. وی با بیان اینکه مجلس زنده مجلسی است که اقدام کرده و گزارش تهیه کند، عنوان کرد: باید در همان روزها هیاتی به زندان اعزام مي‌شد.

مطهری با ذکر اینکه اکثر نمایندگان با تصور اینکه نمایندگان نظام هستند وارد مجلس مي‌شوند، گفت: این در حالی است که این تصور که دفاع از حقوق مردم به معنای ایستادن در مقابل نظام است، تصور غلطی است. وی در خصوص سوال خود از وزیر درباره ستار بهشتی عنوان کرد: برخی در مجلس تعجب کردند و گفتند که این سوال موجب تضعیف نظام است در حالی که این امر موجب تقویت و اصلاح نظام است.

هوای نفسانی، بهانه گیری و تعصبات گروهی، در سوالات نمایندگان دیده مي‌شود
وی با اشاره به سوال از وزرا در دولت فعلی عنوان کرد: با توجه به اینکه سوال، تذکر و استیضاح حق نماینده است این در حالی است که هوای نفسانی، بهانه گیری، تعصبات گروهی، به طور واضح در سوالات دیده مي‌شود در حالی که باید سوال اساسی باشد. مطهری در خصوص انتخابات مجلس نهم عنوان کرد: مجلس نهم در شرایطی خاص برگزار شد که اصلاح طلبان انتخابات را تحریم کردند و کاندیدا نشدند که این مساله هم اشتباه بود، عده ای هم رد صلاحیت شدند و مشارکت پایین بود. بنابراین تیپ خاصی اکثریت مجلس را تشکیل مي‌دهد و از همه اقشار حضور ندارند.

مطهری همچنین در ادامه با بیان اینکه موضوع حصر به عنوان معضلی برای انقلاب باید حل شود، افزود: دو نفر کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری که نظام، قانون اساسی و اصل ولایت فقیه را قبول داشتند به نوع برگزاری انتخابات اعتراض داشتند. وی با اشاره به حوادث بعد از انتخابات گفت: معتقدیم ریشه‌هاي این حادثه از ابتدا باید بررسی مي‌شد و قضاوت منصفانه ای صورت مي‌گرفت. وی با بیان اینکه به اینکه دعوت مردم به خیابانها تصمیم درستی نبود، افزود: همه جوانب موضوع باید بررسی شود و دو طرف در دادگاه علنی محاکمه و از خود دفاع کنند.