به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۱ - ۰۹:۴۶
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۲/۱۳ ساعت ۱۲:۲۶
کد مطلب : ۴۰۴۳۵
درخواست بارزانی از عراقی‌ها

نگرانی کردها درباره ریاست‌جمهوری عراق

گروه بين الملل: در حالیکه رئیس منطقه کردستان عراق از همه فراکسیون‌های سیاسی خواست نتایج انتخابات را بپذیرند، کردهای عراق نسبت به این مساله احساس نگرانی می‌کنند که منصب ریاست جمهوری عراق را در مرحله پس از انتخابات پارلمانی از دست بدهند.
نگرانی کردها درباره ریاست‌جمهوری عراق
مسعود بارزانی، رئیس منطقه کردستان عراق در بیانیه‌ای به مناسبت پایان انتخابات عراق از همه فراکسیون‌های سیاسی خواست نتایج انتخابات را با روحیه ملی‌ و با احساس مسئولیت پذیرفته و تسلیم اراده مردم شوند. در این بیانیه آمده است: این مهم نیست که نتایج انتخابات چه باشد مهم این است که مردم ما تمایل خود را برای تحکیم پایه‌های دموکراسی در این کشور اعلام کردند.

وی از همه طرف‌های سیاسی خواست نتایج رسمی انتخابات را که از سوی کمیساریای عالی انتخابات اعلام می‌شود با روحیه ملی‌ و مسئولیت پذیری قبول کنند و تسلیم اراده مردمی شوند. در همین راستا کردهای عراق نسبت به این مساله احساس نگرانی می‌کنند که در مرحله پس از انتخابات پارلمانی منصب ریاست جمهوری عراق را از دست بدهند. جلال طالبانی، رئیس جمهوری عراق که از سال 2006 تصدی این منصب را برعهده دارد خروج وی از عراق برای درمان در یکی از بیمارستان‌های آلمان سوال‌هایی را پیرامون جانشین وی پس از تشکیل پارلمان جدید برانگیخته است.

خبرگزاری فرانسه به نقل از کوباد طالبانی، پسر رئیس جمهوری عراق و یکی از برجسته‌ترین مسئولان کردستان عراق گزارش داد که تصدی کرسی ریاست جمهوری از سوی یک شخصیت کرد گامی است که مجددا عراق را برای همه احیا می‌کند. وی افزود: این منصب بسیار مهم است و کردها دوست دارند که آن را حفظ کنند. این در حالی است که منصب ریاست جمهوری در عراق تا حد زیادی یک پست افتخاری و تشریفاتی به حساب می‌آید.

بر اساس یک عرف سیاسی در عراق که در قانون اساسی اشاره‌ای به آن نشده است، کردها از سال 2006 تصدی پست ریاست جمهوری را برعهده دارند و شیعیان پست نخست وزیری و اهل تسنن ریاست پارلمان را برعهده دارند. این در حالی است که نوری مالکی،‌ نخست وزیر عراق تلاش‌هایش را برای ابقا در قدرت آغاز کرده و گفت: عراق به دلیل تفرقه‌گرایی بهای خود را با خون پرداخت کرد. نخست وزیر عراق از رقیبان خود خواست از ائتلاف وی برای رهبری کشور حمایت کنند.

در همین راستا مقداد شریفی، رئیس کمیسیون عالی مستقل انتخابات عراق اعلام کرد: نتایج نهایی این انتخابات ظرف 20 تا 30 روز اعلام می‌شود. کمیسیون انتخابات عراق نیز اعلام کرد: از میان بیش از 20 میلیون عراقی که حق رای در انتخابات را داشتند 60 درصد در این انتخابات مشارکت کردند. مالکی با بیان اینکه نیتی برای ابقا در قدرت ندارد، اظهار کرد که وظیفه وی این است زمانی که ائتلاف از وی خواست در قدرت باقی بماند به خدمت به مردم ادامه دهد.
مرجع : ايسنا