به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۰۲:۲۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۲/۱۳ ساعت ۱۳:۰۹
کد مطلب : ۴۰۴۷۰

سرنوشت اخضر ابراهیمی در هاله‌ای از ابهام

گروه بين​الملل: کمال مرجان، وزیر خارجه اسبق تونس اعلام کرد که نام وی به صورت جدی برای جانشینی اخضر ابراهیمی مطرح شده است.
سرنوشت اخضر ابراهیمی در هاله‌ای از ابهام
به گزارش روزنامه اماراتی البیان، کمال مرجان، وزیر خارجه اسبق تونس در مصاحبه با خبرگزاری آلمان عنوان داشت: تصمیمی برای تعیین فرستاده بین‌المللی جدید به سوریه هنوز اتخاذ نشده است و این امر نیاز به زمان دارد. وی در خصوص مذاکرات جاری با وی برای تصدی پست فرستاده سازمان ملل به سوریه عنوان داشت: این پیشنهاد جدی بوده و از چند هفته قبل مطرح است اما تاکنون تصمیم رسمی و نهایی در خصوص این پست اتخاذ نشده است، به ویژه آنکه اخضر ابراهیمی فرستاده مشترک سازمان ملل و اتحادیه عرب به سوریه هنوز استعفا نکرده است.

مرجان که بیش از 20 سال در سازمان ملل به فعالیت مشغول بوده است، عنوان داشت: این اقدام نیاز به رایزنی‌های بیشتر با دبیرکل و شورای امنیت سازمان ملل و طرف‌های ذیربط در درگیری سوریه دارد. من بر این باور نیستم که این شخص در آینده نزدیک تعیین شود. من در هنگام حضورم در نیویورک مورد استقبال گسترده‌ای قرار گرفتم. همگان تمایل دارند تا من مجددا در سازمان ملل فعالیت کنم.

در همین راستا بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل در مصاحبه با شبکه العربیه تصریح کرد: دیر زمانی است که من با نظام سوریه صحبتی نداشته‌ام، من در آغاز بحران سوریه به صورت مداوم با نظام در تماس بودم اما پس از اینکه نظام سوریه به وعده‌های خود عمل نکرد من به این نتیجه رسیدم که مذاکرات فایده‌ای نداشته و از همان زمان من از نماینده ویژه خود برای تماس‌ها استفاده کردم. وی مدعی شد: استفاده از گازهای سمی به هیچ‌وجه مورد قبول نیست و این اقدام با توافق ما با دولت سوریه مغایرت دارد.

در همین راستا فرحان حق، معاون سخنگوی دبیرکل سازمان ملل اظهار کرد که ابراهیمی هفته آتی با اعضای شورای امنیت دیدار می‌کند تا گزارش کاملی را پیرامون بحران سوریه و تحولات سیاسی میدانی و انسانی آن ارائه دهد. از اسامی افرادی که نامشان برای جانشینی ابراهیمی مطرح است کوین راد، نخست وزیر سابق استرالیا و مایکل ولیام که چند منصب را در خصوص خاورمیانه از جمله عراق بر عهده داشته است و همچنین خاویر سولانا، مسئول سابق سیاست خارجه اروپا و همچنین کمال مرجان که وزیر دفاع و وزیر خارجه تونس بوده است، مطرح است.

همچنین اطلاعاتی در دست است که نشان می‌دهد پس از آنکه درخواست وزارت کشور و خارجه تونس منصب معاون رئیس جمهور در این کشور ایجاد شود عبدالعزیز بوتفلیقه رئیس جمهوری الجزایر پیشنهاد تصدی پست عالی رتبه و احتمالا پست معاون رئیس جمهوری را به اخضر ابراهیمی بدهد. منابع تاکید نکردند که ابراهیمی این پست را قبول می‌کند چرا که وی در اول ژانویه سال 2014 به سن 80 سالگی رسیده است.

در همین راستا کرین وانیان، سخنگوی سازمان ملل در ژنو در کنفرانسی خبری در پاسخ به سوالی پیرامون صحت استعفای ابراهیمی از منصبش عنوان داشت: اخضر ابراهیمی همچنان فرستاده مشترک سازمان ملل و اتحادیه عرب است و تا صدور دستوری برای تعیین یک شخص دیگر در این پست باقی خواهد ماند.
مرجع : ايسنا