کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

رویای جام‌جهانی خیلی زود برایم تعبیر شد؛

علیرضا جهانبخش؛ ستاره جدید فوتبال ایران

ايسنا , 15 ارديبهشت 1393 ساعت 13:46

گروه ورزشي: سال‌ها پس از درخشش بازیکنانی نظیر مهدی مهدوی‌کیا، علی دایی و وحید هاشمیان در لیگ‌های اروپایی، این بار فوتبال ایران پدیده تازه‌ای را رو کرده است.


علیرضا جهانبخش که پس از پایان لیگ 91-92 خیلی بی‌سر و صدا به فوتبال هلند پا گذاشت با عملکرد خوبش امیدها را برای ظهور ستاره‌ای تازه در فوتبال ایران زنده کرده؛ ستاره‌ای که دست پرورده فوتبال ایران است و می‌تواند جایگزین خوبی برای ستاره‌های سابق غول فوتبال آسیا باشد. این بازیکن جوان جمعه شب با دو گلی که برای نایمخن به ثمر رساند باعث شد تیمش از سقوط به دسته یک هلند نجات پیدا کند. مهاجم ایرانی تیم نایمخن و تیم ملی درباره بازی جمعه شب برابر آژاکس، گلزنی در این دیدار و رقابت‌های جام جهانی صحبت کرد.

* آقای جهانبخش! تبریک می‌گوییم. شما به عنوان یک بازیکن ایرانی توانستید باعث نجات تیم‌تان شوید. از بازی با آژاکس برایمان بگویید.
- خدا را شکر شرایط فوق‌العاده‌ای رقم خورد. ما برای ماندن در لیگ برتر به یک امتیاز نیاز داشتیم اما تیم انتهای جدول لیگ بازی‌اش را برد و کار ما سخت شد. اگر نتیجه‌ نمی‌گرفتیم مستقیما به لیگ یک سقوط می‌کردیم اما خدا را شکر که توانستیم یک امتیاز را بگیریم و به پلی‌آف برویم. در نیمه اول عملکردمان خوب نبود و یک بر صفر از آژاکس عقب افتادیم، اما در نیمه دوم بهتر شدیم و توانستیم با بازی خوبمان یک امتیاز مهم از آژاکس بگیریم.

* گل‌های شما باعث رقم خوردن این نتیجه‌ شد. از جوی که بعد از گلزنی‌هایتان به وجود آمد بگویید. فکر می کردید بتوانید دو گل به آژاکس بزنید؟

- شرایطی که به وجود آمد واقعا فوق‌العاده‌ بود. بعد از گل دومی که آژاکس زد همه فکر می‌کردند سقوط ‌کرده‌ایم و دیگر جای امیدی نیست. آن هم در زمین آژاکس. وقتی آژاکس در دقیقه‌ 82 گل دوم را زد حتی بازیکنانمان هم ناامید شدند اما من با خودم فکر کردم که اگر بتوانم گل مساوی را بزنم در تاریخ باشگاه این مساله ثبت می‌شود. بعد از این که بازی تمام شد خیلی ها به من گفتند که تو الان متوجه نمی‌شوی چه کار بزرگی انجام داده‌ای. به هر حال خیلی خوشحالم. دیروز سر تمرین هواداران زیادی آمده بودند و به من تبریک می‌گفتند. خوشحالم که با این گل‌ها شانس جدیدی به تیم ما داده شد.

* در نشست خبری بعد از بازی یانسن سرمربی تیم‌تان به شدت از شما تمجید کرد. با او صحبتی هم داشتید؟

- خیلی وقت نشد که بعد از بازی با او صحبت کنم. اما هوادارانی که به آمستردام آمده بودند و تمامی مسئولان کنار تیم به من تبریک می‌گفتند. افتخار می‌کنم که به عنوان یک بازیکن ایرانی توانسته‌ام برای تیمم مثمرثمر باشم؛ مخصوصا در دیداری که خیلی‌ها امیدی به کسب نتیجه‌ از آن نداشتند. قبل از بازی خیلی‌ها فکر می‌کردند که ما باید در بازی با آژاکس تنها بایستیم و بازی حریف را نگاه کنیم و منتظر باشیم تا تیم پایینی‌مان نتیجه‌ نگیرد. خودم برای این باز تمرکز زیادی داشتم. شنیده‌ام که مربی‌مان در کنفرانس مطبوعاتی از من تمجید کرده و همه این‌ها باعث افتخار من است.

* حالا با این شرایط باید برای ماندن در لیگ برتر در پلی‌آف بجنگید.
- درست است، اما با روحیه‌ای که در تیم بعد از بازی با آژاکس به وجود آمده، من خیلی امیدوارم که بتوانیم در لیگ برتر بمانیم. در اینجا پلی‌آف دو مرحله ای است. باید با دو تیم بازی کنیم. فکر می‌کنم در بازی اول کار سختی نداشته باشیم، اما در بازی دوم حریف ما قطعا دشوارتر از مرحله اول خواهد بود.

* خیلی‌ها در ایران شخصیت و سبک بازی‌تان را با وحید هاشمیان مقایسه می‌کنند. به ویژه این که شماره "16" معروف هاشمیان را هم بر تن می‌کنید.
- (باخنده) تا به حال به این قضیه فکر نکرده بودم. اما باعث افتخارم است که به لحاظ شخصیتی با وحید هاشمیان مقایسه شوم. او یک فوتبالیست حرفه‌ای است که حرفه‌ای زندگی می‌کند. من هم تمام تلاشم این است که بتوانم در فوتبال و زندگی‌ام حرفه‌ای باشم. این که با هاشمیان مقایسه شدم می‌تواند موضوع خیلی مثبتی برایم باشد. هر چند که شاید بعضی‌ها سبک بازی‌ام را متفاوت بدانند.

* حالا که فصل لیگ برتر هلند به پایان رسیده اگر بخواهید به عقب برگردید عملکردتان را چطور می‌بینید؟

- فکر می‌کنم که عملکرد مثبتی داشتم. از نظر دید فوتبال حرفه‌ای نگاهم به همه چیز عوض شده است. من در شروع وضعیت خیلی خوبی در لیگ هلند داشتم، اما در اواسط فصل مصدوم شدم و یکی، دو ماه نتوانستم برای تیمم بازی کنم. با این حال بعد از پایان آسیب دیدگی‌ام از شرایطم خیلی راضی هستم. هر چند که می توانستم خیلی بهتر از این هم باشم. به هر حال فصل اول، فصل یادگیری است.

* دو سال از قراردادتان با نایمخن باقی مانده است. می‌خواهید در این تیم بمانید یا نه؟
- در حال حاضر به این فکر می‌کنم که بتوانم وضعیت خوبم را در نایمخن ادامه دهم. ما باید در لیگ برتر بمانیم. بعد از آن تیم ملی و جام جهانی را در پیش دارم. می‌خواهم برای تیم ملی بازی کنم. می‌دانم که عملکردم می‌تواند در زندگی‌ام تاثیر مستقیمی داشته باشد. فکر می‌کنم تا دو، سه ماه دیگر و بعد از جام جهانی تصمیم جدیدی بگیرم.

* از تیم ملی گفتید. به اردوی اتریش می‌رسید یا نه؟
- اردوی تیم ملی از سیزده می (23 اردیبهشت) آغاز می‌شود، اما بازی پلی‌آف ما در لیگ هلند هجدهم می (28 اردیبهشت) به پایان می‌رسد. فکر می‌کنم کادر فنی با مدیر برنامه‌هایم هماهنگ کرده که من با کمی تاخیر به اردوی اتریش بروم.

* رویای حضور در جام جهانی برای شما به عنوان یک بازیکن جوان خیلی زود تعبیر شده است.
- قطعا همین طور است. شرایط خیلی خوبی به وجود آمده و این برای بازیکن جوانی مثل من بسیار عالی است. خیلی دوست دارم که بتوانم در جام جهانی بازی کنم و برای تیم ملی کشورم مفید باشم. می‌دانم که بازی در جام جهانی و درخشش در این مسابقات می‌تواند مسیر زندگی فوتبالی من را به طور کل تغییر دهد.

* فکر می‌کنید که بتوانید "پدیده فوتبال ایران" در جام جهانی باشید؟

- خودم خیلی دوست دارم تاثیرگذار باشم، چون بازی برای تیم ملی بازی برای یک ملت است و همه بازیکنان تمامی انرژی‌شان صرف تلاش در این مسابقات می‌کنند. من هم می‌خواهم بهترین عملکردم را داشته باشم. اگر بتوانیم به همدلی برسیم شانس خوبی داریم که بتوانیم از گروه صعود کنیم. این شانسی است که خیلی‌ها برای ما قائل شدند.

* به عنوان سوال آخر می‌خواهم بدانم که از جمعه شب تا دیروز چند بار گلهایت به آژاکس را از تلویزیون تماشا کرده‌ای؟
- (با خنده) راستش را بخواهید الان که دارم با شما صحبت می‌کنم نیز دارم این گل‌ها را می‌بینم. فکر می‌کنم پنج – شش بار گلهایم را با گزارش‌های روسی، آلمانی، اسپانیایی و انگلیسی تماشا کرده‌ام. می خواستم واکنش گزارشگران کشورهای مختلف را بعد از گلهایم تماشا کنم و الان همان طور که گفتم از این که توانسته‌ام بار دیگر اسم ایران را مطرح کنم خوشحالم.


کد مطلب: 40767

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/40767/علیرضا-جهانبخش-ستاره-جدید-فوتبال-ایران

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir