به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۴ - ۱۵:۲۳
 
۲۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۲/۱۷ ساعت ۰۸:۰۵
کد مطلب : ۴۰۸۲۳
«مدل و نظریه اقتصادی» حاكم بر ايران!

اعدامشان کنید!

حالا هم وقتی تلویزیون از گرانی و اختلاس و اقتصاد خبر مي‌دهد، پدر بزرگ با جثه نحیفش رو به من مي‌کند و مي‌گوید: «اگر چند نفرشان را اعدام کنند همه چیز درست مي‌شود!»...
اعدامشان کنید!
مهدی نورمحمدزاده

گروه مقالات: اولین بار نیست که بعد از اعلام رسمی افزایش قیمت فرآورده‌هاي سوختی، آب و برق و... مسئولان دولتی قول نظارت و کنترل قیمت‌ها را به مردم مي‌دهند و رسانه‌ها و تلویزیون هم مطابق قاعده هر سال با هدف نمایش همراهی با مردم، دوره مي‌افتند و گزارش مي‌گیرند از افزایش قیمت‌هاي غیر قانونی کالاها و خدمات. از ماست و پنیر گرفته تا کرایه تاکسی و بهای اجاره خانه! و جالبتر اینکه مطابق هر سال علی رغم این همه تاکید، نظارت و مبارزه، باز قیمت‌ها خود را بالا مي‌کشند و مردم عادت مي‌کنند به قیمت‌هاي جدید! همانطور که عادت کرده اند به هوای آلوده، رکود اقتصادی و بیکاری و...

در چرایی این گونه معضلات گفتنی‌ها بسیار است که البته باید اقتصاددانان، روان شناسان و جامعه شناسان به جای غرق شدن در واژه‌ها و مفاهیم انتزاعی به چنین موضوعات عملی و کاربردی نیز بپردازند و تحلیل کنند.که اگر مي‌پرداختند امثال این قلم را وظیفه‌اي نبود برای نوشتن اشارات فرهنگی و عامیانه ذیل:

1- خدا رحمت کند آن کسی که افزایش قیمت‌ها را «تورم» نامیده است و با همین نامگذاری اسرار بسیاری را فاش کرده است. تورم یعنی باد کردن و ورم کردن. کسی تا حال دیده طبیبی ورم کسی را با تهدید، فشار و زور فروکش کند و شفا دهد؟! تا منشا ورم شناخته نشود و رفع نگردد، باد ورم خالی نمی شود! کاش آنها که باید، بدانند که با سازمان تعزیرات، بازرسی و حتی ارتش و سپاه و... هم باد تورم اقتصادی خالی شدنی نیست!

2- وقتی دستمزد کارگران و حامل‌هاي انرژی به شکل رسمی افزایش یابد، به تبع آن هزینه‌هاي حمل و نقل و مواد اولیه و... هم به طور زنجیره‌اي افزایش خواهد یافت و قیمت تمام شده محصول را برای تولید کننده بالا خواهد برد.تولید کننده بدبخت چطور مي‌تواند قیمت فروش محصول خود را افزایش ندهد؟! وقتی تلویزیون از تولیدکننده و کارخانه داری که برای بقای اقتصادی خود مجبور به افزایش قیمت (ولو غیرقانونی) محصولاتش شده، مچ گیری مي‌کند و تصویرش را شطرنجی مي‌کند و تصور یک خائن وطن فروش را در ذهن مخاطب القا مي‌کند، نباید دیگر آه و فغان کرد برای ورشکستگی واحدهای تولیدی و رونق دلالی در اقتصاد ایران!

3- به نظر مي‌رسد روی کار آمدن دولتها و گرایشات سیاسی مختلف تاثیر شگرفی(مثبت یا منفی) در تحولات اقتصاد ایران نداشته است. چرا که اقتصاد ما بیشتر انفعالی بوده و از عوامل متعدد بسیاری در حوزه داخلی و خارجی تاثیر پذیرفته است. شاید نداشتن «مدل و نظریه اقتصادی» با معیارهای بومی یکی از مهمترین دلایل ناکارامدی اقتصاد ما باشد. اقتصاد ناکارآمد سرانجام به اقتصاد انفعالی مي‌انجامد. البته هستند کسانی که معتقدند «اقتصاد اسلامی» مجموعه‌اي مدون و کامل است و به اعتقاد آنان ریشه مشکلات فعلی ما فاصله گرفتن از اصول اقتصاد اسلامی است.

در مقابل کسانی هم هستند که باور دارند موضوع«اقتصاد اسلامی» هنوز به صورت کامل تئوریزه، دقیق و منطبق بر نیازها و شرایط جهان امروز تدوین نشده است و بنابراین برای پیشرفت و توسعه اقتصادی باید به همان مسیر طی شده جهان و تمدن غرب اعتماد کنیم و قدم برداریم. این تحیر و تردید در مقام نظر به تناقض در مقام عمل منتهی مي‌شود.

خدا حفظش کند صاحب منصبی روحانی در دولت قبل را که بالای منبر گفت: «خدا را شاکرم که بالاخره یک ذره به حکومت مولا علی(ع) نزدیک شدیم و توانستیم یارانه را همچون سهم بیت المال بین فقیر و غنی به طور مساوی تقسیم کنیم!» و مرجع تقلیدی را که چندی پیش دولت را به قطع یارانه ثروتمندان توصیه نمودند! و خدا به قبرش نور ببارد استاد مطهری را که «اقتصاد امروز» را از پیشامدهای زمانه مي‌دانست و از طلاب مي‌خواست اقتصاد را به عنوان یک موضوع جدید بشناسند و سپس در آن تفقه کنند!

4- اینها مي‌گویند آنها در هشت سال گذشته اقتصاد ایران را ویران کردند! آنها هم مي‌گویند اینها کاربلد نیستند و تیشه به ریشه اقتصاد مي‌زنند! دیگران هم چهار سال بعد یا هشت سال بعد خواهند گفت...سیاست زدگی و عدم صداقت با مردم از آفات اقتصاد امروز ما است. اقتصادداني با هزار دليل و نمودار و ارقام خبر از پيشرفت و رشد اقتصادي مي‌دهد و همان روز و همان ساعت، اقتصادداني ديگر باز با تکيه بر همان نمودارها و فرمولها رکود اقتصادي و عقب ماندگي کشور را اثبات مي‌کند.
مردم کدام را بپذيرند؟!

سرمايه گذار و صنعتگر ما با تکيه بر کدام نظريات و پيش بيني‌ها تصميم اقتصادي بگيرد؟! ريشه اين تناقضات از برکه آلوده‌اي به نام «سياست‌زدگي»آب مي‌خورد! آنها که ایستادن مردم در صف عابر بانک برای دریافت یارانه را گداپروری مي‌دیدند، بر صف‌هاي عریض و طویل سبد کالا و حواشی دردناکش به راحتی چشم بستند! مثل همانها که امروز به مذاکرات وزیر خارجه با طرف آمریکایی بی رحمانه مي‌تازند و به راحتی چشم بسته بودند به چراغ سبزهای دولت قبل برای مذاکره با آمریکا!

5- دهه هفتاد بود و اوج فضای هیجانی و رسانه‌اي برای مبارزه با احتکار و گرانفروشی. تلویزیون انبار محتکری را نشان مي‌داد که پر بود از روغن نباتی و برنج خارجی. من نوجوان آتشی و پدر بزرگ سرد و گرم چشیده ام هم نظر بودیم که اگر چند نفری از این طایفه محتکر را اعدام کنند، همه مشکلات اقتصادی کشور حل مي‌شود. باید پذیرفت که اقتضای زمانه، رسانه‌ها و نخبگان جامعه، مردم ما را بسیار ساده اندیش بار آورده اند. حوصله تعمق نداریم و امور پیچیده را خیلی ساده تفسیر مي‌کنیم.

برای همین، هنوز هم وعده ارزانی و معجزه‌هاي یک شبه اقتصادی، سیاسی و فرهنگی در جامعه ما رای آور است! در چنین فضایی بیماری اقتصادی هیچ وقت به درستی شناخته و درمان نمی شود. یادم هست در آن بگیر و ببندهای اقتصادی دهه هفتاد چندتایی محکوم و محبوس شدند، حتی بودند مختلس هایی که اعدام شدند اما مشکلات اقتصادی ما باز هم حل نشد! حالا هم وقتی تلویزیون از گرانی و اختلاس و اقتصاد خبر مي‌دهد، پدر بزرگ با جثه نحیفش رو به من مي‌کند و مي‌گوید: «اگر چند نفرشان را اعدام کنند همه چیز درست مي‌شود!»

عارف
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۱۷ ۰۸:۲۹
اقتصاد ایران الان پای چوبه دار است و منتظر ببخشش!!!!!!!! (225452)
سلمان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۱۷ ۱۰:۲۶
پدر بزرگ راست میگوید اعدامشان کنید (225490)
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۱۷ ۱۶:۲۳
بخشش،لازم نيست اعدامش كنيد (225681)
چالش
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۱۷ ۰۸:۳۸
جانا سخن از زبان ما می گویی! :(( (225455)
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۱۷ ۰۹:۲۲
ریشه مشکلات اقتصادی کشور ما سیاسی و ریشه مشکلات سیاسی ما قانونی است. (225459)
خسته قول
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۱۷ ۰۹:۲۶
خبر دلريد با اختلاسهاي دوران احمدي نژاد و خراب شدن وضعيت اقتصادي 1 .چه تعدادي معتاد شدند2 .چه تعداد از نوسان بازار سکته کردند3 .چه تعداد مرد جلو خانواده بي ابرو شدن 4 .چه زنهايي از مسير زندکي سالم فاصله گرفتن 5.چه طلاقهايي صورت گرفته (بپذيريم وضع اقتصادي در پيوند زناشويي تاثير گذار هست) 6 .چه انسانهايي بي هويتي يک شب پولدار و چه سو استفاده هايي کردن حال مي گويند بابک زنجاني بدهي خود را بده ازادش ميکنيم ...شما حق ملت را نبخشيد ..اعدامشان کنيد (225461)
عبدالله
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۱۷ ۱۱:۵۳
احمدي نژاد نيامده بود براي خدمت كردن ا. . . .او آمده بود پايه هاي اقتصاد و فرهنگ و سياست اين كشور را از بن بر كند كه تا حدود زيادي و با كمك افراطيهاي سياسي ماموريتش را انجام داده است (225543)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۱۷ ۰۹:۳۸
جالب اینجاست که هیچ یک ازفقهاوعلما دستوریافتوایی برای اختلاس کننده ها یا ... نمیدهند و سکوت کرده اند؟چه کسی پیگیرمطالبات مردم هست؟ریشه مشکلات ما کجای قانون است؟ (225467)
استغفرالله
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۱۷ ۱۰:۵۸
همچین میگی . . . که انگار چه گناه کبیره ایی اتفاق افتاده

حالا یه 200 تا اختلاس درشت رقم اتفاق افتاده وبیت المال غارت کردند خزانه خالی شده که شده !

حالا ظریف داره مذاکره میکنه تحریم رو بر می دارند دوباره خزانه پر میشه !

یکی ندونه فکر میکنه خدایی نکرده زبانم لال خانمی حجابش کمرنگ شده است! (225507)
پرواز
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۱۷ ۰۹:۴۷
صداقت صداقت صداقت چیزی که در دولتمردان گم شده است کشوری با این همه ثروت چرا به این روز بیافتد نیست مگر حب دنیا نزد سران مملکت (225471)
سعید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۱۷ ۰۹:۵۵
بزرگی میگه مردمانی که با مشت های گره کرده انقلاب میکنند روزی با مشت های باز گدایی میکنند. نمیدونم درست گفته یا نه ولی وضعیت تنها کشور شیعه با حکومت شیعه و اسلامی دردنیا نباید این باشه!!! (225476)
afsaneh
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۱۷ ۱۰:۴۳
اقایان فراموش کردند انقلاب پابرهنگان ومستضعفان بود یا انقلاب...... (225499)
پاسخ به افسانه
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۱۷ ۱۴:۱۷
عزیزم اگر یه ذره دقت کنی متوجه میشی که

همون مستضعفین و پابرهنگان اول انقلاب با رانتخوری وسهم خواهی و ویژه خوری

تبدیل به مولتی میلیاردر های فعلی شده اند. (225639)
afsaneh
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۱۷ ۱۷:۴۰
عزیزم اگر توجه کنی بنده با کنایه و منظور این جمله رو گفتم.. (225709)
شهرام
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۱۷ ۱۱:۲۱
در کشور ما برای ساکت نمودن انتقادها به حربه بچسب زدن روی آوردن هرکس حرفی بزند بچسبی بهش میزنند و ساکتش می کنند اینه که هرروز عده ای بیشتر ورم می کنند. (225517)
احد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۱۷ ۱۱:۲۶
من موندم با اسراعیل و امریکا بجنگیم یا با خاوری و زنجانی . وقتی مبینم زورمون نمرسه از دو نفر هموطن خائن درتهران پولمون رو بگیریم صدرصد طبیعی که سی و پنج سال شاید تا ابد امریکا مارو سرکار بزاره و نتونیم اموال مصادره شده رو از واشنگتن بگیریم !!! (225522)
قربانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۱۷ ۱۳:۰۳
پدر بزرگ شما خاطره حکومت رضاخان در ذهنش است که با اعدام یک محتکر بازار
و یا نانوایی که نان خوب عرضه نمیکرد همه حواسشان را جمع میکردند .
راستش بازار و نبض اقتصاد دست دولت است .
از دولت به که شکایت باید کرد ؟ (225583)
متین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۱۷ ۱۶:۴۷
متاسفانه کار ملت شده آه و افسوس و حسرت از اینکه کاری از دستش بر نمی آید و آنها که باید کاری کنند خود حامی غارتگران شده اند و اگر دولتمردان ذره ای اراده کنند دودمان رانتخواران را خواهند پیچید همانطور که منافقین را جمع کردند ولی حیف که اراده نیست !!!! (225691)
رسول
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۱۷ ۱۶:۵۲
سلام
جناب آقای نورمحمدزاده
مطلب شما غلط های انشایی بسیاری دارد . اگر ورقه شما را تصحیح کنند صفر هم نمی گیرید :
1. نوشته اید «مسئولان دولتی»، کدام مسئول. مسئول یعنی مورد سئوال. یعنی پاسخگو. اینها «منصوب» هستند نه مسئول. اینها بزرگترین دردی که می شناسند شکم درد است و از سنگینی بار مسئولیت هم فقط ته ریش مصلحتی را می دانند. (225696)
رسول
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۱۷ ۱۶:۵۳
2. نوشته اید «اقتصاد دان ، روان شناس و جامعه شناس» ، یاد کینز و کارل مارکس و فروید و اسپنسر و اگوست کنت و امیل دورکیم می افتیم . شما خیال می کنید هرکس که از دانشگاه واحد چلغوزآباد سفلی مدرک دکترای اقتصاد بگیرد اقتصاد دان است ؟!! همین به قول شما «اقتصاددان» های امثال دکتر پژویان بودند که در عرض چند ساعت با مراجعه به صورتحساب بانکی شان نظرشان نسبت به طرح هدفمندی مثبت شد. (225698)
رسول
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۱۷ ۱۶:۵۳
3. نوشته اید «صاحب منصبی روحانی »!!! به قول «فامیل دور» ، من دیگه حرفی ندارم!!
4. در مورد « مرجع تقلید » هم چیزی نمی نویسم، فقط می گویم خدا رحمت کند میرزای شیرازی را . (225700)
کاوه فارسی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۱۷ ۱۸:۴۴
راستش میترسم طناب دار به اندازه گردن آنها پیدا نشود.
درضمن اگر به اعدام منوط شود انتخابات مجلس سریعتر شکل میگیرد (225726)
خودی
United Kingdom
۱۳۹۳/۰۲/۱۷ ۲۰:۱۳
به نظرم اقتصاد ما نیاز به وحدت دارد! همچنانکه معتقدیم مسئولین کشور نیز نیاز به وحدت دارند!! ولی این وحدت تا چه اندازه محقق می شود خودتان قضاوت کنید .بنده که معتقدم وحدتی وجود ندارد که نهایت به نفع کشور ومردم ختم شودو این درد مردم ی است که همیشه ودر همه حال در صحنه است و اتحاد را به عینه به نمایش می گذارد!وحدت مسئولین خلاصه شده در حزبشاش وتا چه اندازه فعالیت موثری داشته باشند تا حزبی دیگر را از گردنه خارج کنندو خود بر کرسی خدمت!ونیز خدمتی بی منت! بهتر وموثر تر از حزب قبلی تکیه زنند... (225752)
مهران تالش
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۱۷ ۲۱:۴۳
در یک سیتم تولید ورودی (ماده اولیه) "پردازش "خروجی (محصول ) داریم ورودی احمدی با8 سال پردازش وکار بر روی ماده اولیه که همان قوه مجریه وانواع کارهای عجیب قریب باشد خروجی بنام تورم اختلاس و.. بدست آورد بالاخره خوش خیالان دیروز دلواپسان امروزند دلخوش به اینکه کسی نمیتونه اختلاسشونو در بیاره و دلواپس از دست دادنشون ریشه کارشکنیها در خود نظام وقانون اساسی هست (225788)