به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۹:۳۹
 
۱۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۲/۱۷ ساعت ۲۲:۵۶
کد مطلب : ۴۱۱۰۹
درخواست پوتین از جدایی‌طلبان اوکراین

گردش 180 درجه‌اي روسيه بر سر اوكراين

گروه بين‌الملل: رئیس‌جمهور روسیه در گردشي 180 درجه‌اي بر سر مواضع اين كشور بر سر بحران اوكراين، از گروه های جدایی طلب در شرق اوکراین خواست برگزاری همه پرسی استقلال این مناطق را به بعد موکول کنند.
گردش 180 درجه‌اي روسيه بر سر اوكراين
برخي رسانة هاي غربي، تصميم جديد پوتين را به دليل تاثير تحريم‌هاي آمريكا و اروپا عليه اين كشور ارزيابي كرده‌اند. به گزارش از راشا تودی، "ولادیمیر پوتین" گروه های مسلح افراطی را مسئول وقایع خونین اخیر در اوکراین دانست. وی امروز طی اظهاراتی از این که دولت اوکراین این گروه های افراطی را خلع سلاح نکرده است، انتقاد کرد. پوتین همچنین از گروه های جدایی طلب خواست برگزاری همه پرسی برای استقلال خود را که قرار است در یازدهم ماه جاری میلادی برگزار شود، به بعد موکول کنند. وی گفت: روسیه بر این باور است که بحران کنونی در اوکراین از طریق یک سناریوی غربی به وجود آمده است.

رئیس‌جمهوری روسیه برگزاری مذاکرات مستقیم بین کی‌یف و معترضان ضددولتی در جنوب شرق اوکراین را کلید حل بحران این کشور دانست و تاکید کرد برای انجام این مذاکرات باید شرایط لازم فراهم شود. وی از مخالفان دولت موقت اوکراین خواست با متوقف کردن برگزاری همه پرسی، این شرایط را فراهم کنند. در همین حال وزارت خارجه روسیه خواستار پایان عملیات نظامی دولت اوکراین در مناطق شرقی شد. خبرگزاری رویترز به نقل از وزارت خارجه روسیه نوشت: استفاده از ارتش علیه مردم اوکراین باید پایان یابد.

در همین حال رئیس جمهوری روسیه از عقب نشینی نظامیان این کشور از مرزهای اوکراین خبر داد. پوتین دلیل حضور این نظامیان را نگرانی از وضعیت منطقه دانست و تاکید کرد که آنها از مرزها عقب نشینی کرده‌اند اما آمریکا می گوید هنوز نشانه ای از این عقب نشینی نمی بیند.

روس تبارهای اوکراین درخواست پوتین را بررسی می‌کنند

خبرگزاری رویترز از تصمیم روس تبارهای این کشور برای بررسی پیشنهاد رییس جمهور روسیه برای به تعویق انداختن همه پرسی استقلال خبر داد. براساس این گزارش، تظاهرکنندگان طرفدار روسیه در منطقه دونتسک در شرق اوکراین عصر چهارشنبه اعلام کردند که درخواست پوتین برای به تعویق انداختن همه پرسی استقلال را مورد بررسی قرار می دهند. آنها با اعلام اینکه ˈبالاترین میزان احترام را برای پوتین قائل هستندˈ، گفتند که این پیشنهاد قابل تامل و بررسی بیشتر است.