به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۲/۱۹ ساعت ۱۳:۵۶
کد مطلب : ۴۱۲۳۶
سازمان جهانی بهداشت (WHO) اعلام کرد:

«دهلی‌نو» يکي از آلوده‌ترین شهرهای جهان

گروه بين​الملل: سازمان جهانی بهداشت (WHO) در گزارش اخیر خود شهرهای هند را جزو آلوده‌ترین شهرهای جهان اعلام کرد اما هند این گزارش را بی‌اساس تلقی کرده است.
سال‌هاست که کارشناسان محیط زیست درگیر این چالش هستند که چرا تمام توجه جامعه جهانی تنها روی آلودگی هوا در پکن متمرکز شده در حالی که وضعیت آلودگی هوا در جنوب آسیا چیزی کمتر از پکن ندارد و در برخی موارد حتی بدتر از پکن نیز هست. در گزارش اخیر WHO که در آن میزان آلودگی هوای حدود 1600 شهر در 91 کشور جهان از سال 2008 تا 2013 میلادی مورد بررسی قرار گرفته، ‌مشخص شد متوسط سالانه غلظت ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون (PM 2.5)‌ در دهلی‌نو 153 میکروگرم در هر مترمکعب بوده است. در این گزارش همچنین شهرهای «گوالیور» و «رای‌پور» از نظر آلودگی پس از «دهلی‌نو» شرایط بسیار نامساعدی دارند. در این بررسی‌ها مشخص شد شاخص آلودگی شهر دهلی‌نو سه برابر بالاتر از میانگین سالانه پکن با 59 پی‌پی‌ام است.

در همین حال «غفران بیگ»، مدیر مرکز دولتی سنجش آلودگی هوای هند با غیرواقعی خواندن گزارش WHO اعلام کرد: شاخص آلودگی هوای شهرهای هند درست مانند سایر شهرهاست به ویژه اینکه کیفیت هوای این شهر در تابستان و موسم بارندگی بسیار بهتر از هوای پکن است. به گزارش نیویورک تایمز، «کارلوس دورا» ، مسئول هماهنگی سلامت و محیط زیست سازمان جهانی بهداشت می‌گوید: بسیاری از مردم آسیا باید نسبت به آلودگی هوا نگران باشند.

وی معتقد است که این شدت آلودگی که در هند، پاکستان و چین شاهد آن هستیم نگران‌کننده است چرا که آلودگی هوا تاثیر بسیار مخربی بر سلامت انسان دارد. در گزارش اخیر WHO از مجموع 20 شهر به شدت آلوده جهان، 13 شهر در هند قرار دارند. بنابراین گزارش، آلودگی هوا در سال 2012 میلادی سبب مرگ هفت میلیون نفر شده و بزرگترین خطر زیست محیطی برای سلامت انسان محسوب می‌شود. بنابراین گزارش، 80 درصد از این مرگ‌ومیرها ناشی از حمله قلبی و سکته بوده و آلودگی هوا سبب افزایش مرگ‌های ناشی از ابتلا به سرطان ریه نیز شده است.

در گزارش سازمان جهانی بهداشت از مجموع ساکنان 1600 شهر جهان، تنها 12 درصد از آنها در هوای نسبتا پاک و سالم زندگی می‌کنند. این در حالی است که بیش از نیمی از این افراد در شهرهایی زندگی می‌کنند که شدت آلودگی هوا در آنها بیش از 2.5 برابر حدمجاز است. این گزارش شهرهای مکزیکوسیتی، کراچی و دهلی را جزو شهرهای به شدت آلوده جهان معرفی می‌کند.
مرجع : ايسنا