به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۰۲:۲۷
 
۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۲/۱۹ ساعت ۱۷:۴۰
کد مطلب : ۴۱۲۸۹

افزایش 30 درصدی قیمت «رهن و اجاره»

گروه اقتصادي: در حالی که مسولان مسکنی سعی داشتند با افزایش تسهیلات مسکن قدرت خرید متقاضیان را افزایش دهند نه تنها قدرت خرید بالا نرفت بلکه میزان آورده متقاضیان بالا رفت.
افزایش 30 درصدی قیمت «رهن و اجاره»
با نزدیک شدن به فصل گرم تابستان بازار خرید وفروش مسکن داغ تر و نان دلالان مسکن توی روغن می رود. ماجرا از جایی آغاز شد که سال گذشته شورای پول و اعتبار به پیشنهاد وزیر راه وشهرسازی تصمیم به افزایش میزان وام مسکن به 35 میلیون تومان و همچنین وام جعاله مسکن به 10 میلیون تومان به منظورافزایش قدرت خرید مسکن گرفتند. این در حالی بود که تسهیلات مسکن در سال گذشته 20 میلیون تومان بود و با افزایش 25 درصدی تسهیلات مسکن گوش دلالان تیز شد و با ورود آنها به این بازاردر همان ابتدا نرخ هر برگ اوراق از 50 هزار تومان به 60 هزار تومان رسید.

براساس این گزارش در حال حاضر با افزایش 46 هزار تومانی و 121 درصدی به 84 هزار تومان رسیده بود که در ساعات اوج خود به 93 هزار تومان نیز رسید. بنابراین با احتساب نرخ خرید این اوراق همراه با اوراق 10 میلیون تومانی جعاله حدود 7.5 میلیون تومان تمام می شود؛ در حالی که سال گذشته نرخ تمام شده خرید اوراق همراه با جعاله 5 میلیون 500 هزار تومان برای خریدار تمام شد. این در حالی است که افزایش قیمت اوراق موجی از نگرانی ها در میان خریداران مسکن ایجاد کرده است.

براساس این گزارش یکی ازمشاوران املاک در خصوص اوراق خرید مسکن معتقد است: در حال حاضر هزینه 7.5 میلیون تومانی برای خرید 45 میلیون تومان اوراق باعث شده است که انگیزه برای خرید این اوراق کاهش یابد و این در حالی است که خریداران باید سود دریافتی این اوراق را نیز به وام مسکن بپردازند. یکی دیگر از فعالان بنگاه های معاملات ملکی نیز عنوان کرد: با توجه به اینکه فصل جابجایی، اجاره و خرید وفروش مسکن در راه است، این موضوع می تواند بر نرخ اوراق مسکن تاثیرگذار باشد.

براساس این گزارش رحیمی انارکی مدیر طرح و برنامه‌ریزی بانک مسکن در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران؛ در خصوص روش‌های پرداختی تسهیلات گفت: روش‌های پرداختی که برای تسهیلات خرید مسکن وجود دارد عبارت است از: روش ساده یا اقساطی یکنواخت و روش پلکانی که سالیانه از سوی متقاضیان به بانک پرداخت می‌شود. وی در ادامه اظهار داشت: روش پلکانی سالیانه به صورت دوره‌ای است و متقاضیان در سه دوره چهار ساله، رقم خاصی را که به زودی به شعب بانک اعلام می‌شود پرداخت می‌کنند. رحیمی انارکی در ادامه افزود: در حال حاضر که رقم آن 525 هزار تومان است.

مدیر طرح و برنامه بانک مسکن در ادامه به رقم بازپرداخت روش پلکانی اشاره کرد و گفت: بازپرداخت تسهیلات 35 میلیون تومانی به روش پلکانی به این صورت است که در سال اول 410 هزار تومان پرداخت می‌شود و هر سال به قسط آن اضافه می‌شود به گونه‌ای که در سال پنجم مبلغ قرارداد به 525 هزار تومان می‌رسد و از سال ششم، اقساط از 525 هزار تومان افزایش می‌یابد.

درهمین راستا اطلاعیه روز گذشته از سوی فرابورس آمده است:« در راستای کمک به خانه دار شدن هموطنان محدودیت سقف خرید به میزان حداکثر 90 ورقه برای هر کد معاملاتی در هر جلسه معاملاتی و در کلیه نمادهای اوراق تسهیلات مسکن اعمال می شود. طی محدودیت های اعمالی مدیر بازار فرابورس در هر جلسه معاملاتی و در کلیه نمادهای اوراق تسهیلات مسکن، هر کد معاملاتی صرفاً تا سقف 90 ورقه تسهیلات مسکن مجاز به ورود سفارش خرید و انجام معامله خواهد بود. بر این اساس، متقاضیان باید، محدودیت مذکور را در خصوص ورود سفارشات خرید و معاملات انجام شده رعایت نمایند. این در حالی است که، تخطی از پیام ناظر بازار و ورود سفارش یا خرید بیش از سقف مجاز منجر به ابطال کلیه معاملات صورت گرفته و حذف سفارش های ورود یافته شده و موضوع به مرجع رسیدگی به تخلفات ارجاع می گردد. لازم به ذکر است، متقاضیان خرید بیش از سقف مذکور صرفاً پس از تأیید بانک مسکن می توانند اقدام به ورود سفارش نمایند.» وی در ادامه افزود: با این میزان افزایش قیمت ، میزان خرید و فروش مسکن کاهش چشمگیری داشته است.

یکی دیگر از مشاوران املاک در این خصوص معتقد است:‌ قیمت های ملک پیش از اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها توسط دلالان افزایش یافته بود و با اجرای این فاز، قیمت ها دو برابر شد. وی در ادامه تصریح کرد: قیمت های رهن و اجاره مسکن بین 10 تا 15 درصد افزایش یافته است. امید است با کنترل و نظارت بیشتر مسولان زمینه ساز افزایش قدرت خرید مسکن توسط متقاضیان باشیم نه اینکه با بالا بردن نرخ خرید اوراق زمینه ساز افزایش آورده متقضان باشیم.
مرجع : باشگاه خبرنگاران