به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۱۹:۳۵
 
۶۴
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۲/۲۰ ساعت ۱۰:۴۴
کد مطلب : ۴۱۳۰۳
چرا عقب‌مانده‌تر از مالزی شدیم؟

دلواپسي‌هاي ماهاتیر محمد و دلواپسي‌هاي ما!

گروه سياسي: بزرگان ما نکته و سخنی نگفته باقی نگذاشته اند ولی کو اهل سخنی که با عشق بشنود و با جان عمل کند. بزرگان دینی و ملی ما از امثال و داستان و حکمت تا لطیفه و افسانه درصدد ایجاد راهی روشن برای آیندگان خود برآمده اند ولی ما پیروان آنها اصل را فراموش کردیم و به اگرها رسیدیم.
دلواپسي‌هاي ماهاتیر محمد و دلواپسي‌هاي ما!
عطا افشاریان

روایت است که مولای متقیان میان مردم خود داد سخن مي‌زند که بپرسید از من آنچه در آسمان و زمین است و جاهلی بر می‌خیزد و از تعداد موی سر خود سوال مي‌کند و بقیه هم سوالی ندارند. ملت ایران آن زمان عقب ماند که دچار اما و اگرها شد و از حقیقت و باطن امر غافل گردید. چه بسیار که پیامبر اسلام فرمودند: نگاه نکنید که چه کسی مي‌گوید ببینید چه مي‌گوید، و بارها سفارش کردند ملتشان را به علم آموزی و نوشتن بسیار و دادن زکات علم با آموزش دیگران. ولی ما کجا عمل کردیم این رهنمودها را، ولی در عوض در ظاهر دستورات آنچنان اندیشیدیم که نباید.

چه بسیار ما را بر حذر داشتند از تجسس در زندگی دیگران و غیبت و دروغ و تهمت، در حالیکه امروز در جامعه ایرانی آنچه فراوان دیده مي‌شود همین هاست. جالب اینکه ما دو دسته شدیم، یک عده به ظاهر در دین مانده ایم و از آن سجود و رکوع ظاهریش را به ارث بردیم و عده‌اي دیگر همه علل ناکامی خود را در اسلام دید و راه فرار از آن را برگزید. حقیقت این است که دین، بعنوان قانون و اخلاق جامع در پوسته ماند و هرگز به باطن نرسید. باطن که مي‌گوییم هدف تفسیر و تاویل نیست، بلکه عمل به دستوراتی صریح و عقلانی است که رعایت آن در کشورهای توسعه یافته امری عادی است و هر عقل سلیمی با هر عقیده و آیینی آنها را تایید مي‌کند.

ایران کشوری با هزاران منابع و امکانات و با تمدنی کهن، همراه با همسایگان خود که روزگاری در این امپراطوری مي‌گنجیدند، چون افغانستان، پاکستان، ترکمنستان، تاجیکستان، عراق و آذربایجان، در زمره کشورهای توسعه یافته نیستند، این در حالیست که کشوری چون مالزی با رعایت کلیه ظوابط فرهنگ اسلامی خود در زمره کشورهای توسعه یافته است. سوال اینجاست که چرا ما از قافله عقب ماندیم و توسعه و تمدن و فرهنگ برایمان خیالی و خوابی شد؟

مولای متقیان مي‌فرمایند: الناس علی دین ملوکهم. مردم به رویه بزرگان و حاکمانشان اقتدا مي‌کنند. وقتی سیاستمداران ما، در حال تخریب یکدیگر هستند و رویه صحیح و درست و اعتدال پیشه نکنند ، نباید انتظاری از مردم داشت. مقایسه تطبیقی ایران و مالزی و نوع تفکر سیاستمداران آنها، با مدل و روش افراطیون در کشور ما، به خوبی نشان دهنده چرایی موضوع است.

ماهاتیر محمد در خاطرات خود به خوبی شیوه اثر گذار حاکمان را در توسعه مالزی مشخص مي‌سازد و مي‌گوید: «وقتی مالزی به استقلال رسید ما با صنایع و کارخانجاتی روبرو بودیم که دانش نگهداری و مدیریت آنها را نداشتیم زیرا سالها مستعمره انگلستان بودیم، عده‌اي درصدد ملی کردن این صنایع بر آمدند و در سطح ملی و فرهنگی نیز مالایی‌ها درصدد جایگزین نمودن زبان مالایی برآمدند، ما به این نتیجه رسیدیم که خارج نمودن صنایع از دست خارجی‌ها ظلم در حق کشور است چرا که با این روش ما صنعت را به دست خود نابود خواهیم ساخت چرا که تخصص لازم را نداریم. همچنین زبان انگلیسی زبان علم و ارتباط دنیاست، پس تصمیم گرفتیم زبان رسمی دانشگاهها را انگلیسی قرار دهیم و فرزندانمان را مجبور به یادگیری این زبان کنیم، البته فرهنگ ملی مالزی نیز برای ما اهمیت داشت. در حوزه صنایع با توافق با کشورهای غربی، مقرر کردیم که آنها بمانند و مدیریت کنند و سهم خود را داشته باشند ولی طی یک بازه چند ساله مدیرانی مالزیایی تربیت کنند تا آنها جانشین مدیران غربی گردند.»

این تفکر و دلواپسي ماهاتير محمد را مقایسه کنید با دلواپسي‌هاي افراطیون وطني که در اوايل انقلاب حتی وجود آثار تاریخی و هنری در کشور را بر نمی‌تابید و اگر روشنگری‌های بزرگانی چون شخص امام و آقایان بهشتی، طالقانی، خامنه‌اي و هاشمی نبود، چه بسا همه آثار را از بین مي‌بردند. درصدد حذف زبان خارجی از مدارس برآمدند و موسیقی و هنر را نیز به کلی حذف نمودند و نسل جديدشان، از كمترين «اصلاحي» در امور مديريت، سياست، اقتصاد، جامعه و.... رويگردان است و حتي از عرضه چند كتاب و فيسبوك و واتس‌اپ هم سخت بيمناك و هراسان و البته عصباني‌اند!

البته گذشته قابل برگشت نیست ولی این انتظار وجود دارد که رهبران ملی و مذهبی کشور، اندیشه‌اي کنند و برنامه‌اي برای نسلهای آتی بیاندیشند، برنامه‌اي که هدف آن ایجاد نسلی توام با اخلاق و دانش باشد، و درگیر امور سطحی و گذرا در زندگی خود نباشد. برای ایجاد چنین نسلی و برای ایجاد کشوری توسعه یافته باید حاکمیت، خود را اصلاح کند و سلامت کارگزاران خود را تضمین نماید، با وجود چنین حاکمیتی اصلاح حال امت امکان‌پذیر خواهد شد.

پرسپولیس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۲۰ ۱۰:۵۶
شخصا به این سایت افتخار میکنم...امید وارم همیشه موفق باشی بهار جان... (226234)
شاهین
Netherlands
۱۳۹۳/۰۲/۲۰ ۱۳:۱۱
مالزی پیشرفت کرد چون پول نفت نداشت تا درآن نیروهای خودسر علیه دولت سازماندهی کنند. (226289)
دلواپس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۲۰ ۱۷:۲۰
آخه اونا دلواپس خیانت و آشوب شهروندانشون نیستن !!!! کسی اسرار کشورشون رو در اختیار بیگانگان قرار نمی ده !!! با بیناد های برانداز ارتباط ندارن و ... (226406)
علیرضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۲۰ ۲۱:۰۷
کتاب دایی جان ناپلئون بخونی بد نیست دلواپس (226490)
هموطن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۲۰ ۲۲:۴۱
همه بر اساس منافع فعالیت میکنند اما اینقدر هم توهم داشتن و فضا را امنیتی کردن خوب نیست با این روش همه مردم را دشمن قرار میدهیم . ما هم دلواپسیم اما دلواپس کرامت انسانها که برای یک لقمه نان هدر رود. (226508)
داود
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۲۱ ۰۰:۲۳
حاج حسین خودتی!!!؟ (226544)
کیوان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۲۰ ۱۱:۰۰
درود بر شما عالی بود
مردم ما واقعا به این مطالب نیاز دارند تا نوع تفکر آنها اصلاح شود. (226236)
پاسخ به کیوان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۲۰ ۱۱:۴۴
بیشتر از مردم مسولان کشور و تصمیم گیرندگان کشور به این مطالب برای تصمیم گیری درست نیاز دارند (226246)
بهار
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۲۰ ۱۱:۴۲
من باز هم این مطلب و خوندم....عالی بود.. (226245)
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۲۰ ۱۲:۰۴
جوابی به این روشنی :
مقایسه تطبیقی انقلاب ایران و استقلال مالزی و نوع تفکر رهبران آن کشور، با مدل و روش انقلاب ما و رفتارهای انقلابیون مذهبی در ابتدای انقلاب، به خوبی نشان دهنده چرایی موضوع است. (226254)
نخود همه آش
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۲۰ ۱۷:۴۱
مسئله رفتار انقلابیون صدر انقلاب نیست. مسئله این است که ما مراقب نبودیم و انقلاب، به خصوص در هشت سال اخیر، به دست نامحرمان و دشمنان انقلاب افتاد. (226416)
حسن
United States
۱۳۹۳/۰۲/۲۰ ۱۲:۰۴
در دوره کنونی اقدر علم پیشرفت کرده که غافل بمانی صد ها سال عقب مونده ای تازه اقایان از فیسبوک و واس تاپ میترسند همیین ها کشور ها ی بی دین را اقا کرده که ملتشان در اوج خوشبختی زندگی میکنند افغانستان تا چند سال اینده از کشور های پیشرفته خواهدشد (226255)
123
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۲۰ ۱۲:۰۷
آنها بدنبال سازندگی بودند وما دنبال ویران کردن بودیم
هر دو طرف به هدف خود رسیدند. (226257)
جمشيد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۲۰ ۱۲:۱۳
آقايون مسئول،مي گويند وقت نكرديم فيلم من روحاني هستم را ببينم، آنوقت انتظار داريم،با دلواپسان بوكوحرامي برخورد كنند. (226261)
دلواپس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۲۰ ۱۲:۱۴
بهار جان.اهسته رو اهسته گو دلواپس انم که ترا از ما بگیرند. (226262)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۲۰ ۱۲:۲۰
سخن منطقی است (226267)
خروس لاري
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۲۰ ۱۲:۴۵
بنده دانشجوي پيش از اتقلاب، بعد از انقلاب و جريان موسوم به «انقلاب فرهنگي» هستم. پس از انقلاب فرهنگي برخي واحدهاي عمومي ما را قبول نكردند. براي مثال ما دو واحد زيباشناسي گذرانده بوديم كه شاخه‌اي از فلسفه است، اما برخي آقايان با اين استدلال كه «رفتيد در باره‌ي زنان خوشگل درس خوانديد» از پذيرش اين دو واحد ما جلوگيري كردند. (226277)
جزايري
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۲۰ ۱۲:۴۶
بهار! مطالبي که مطرح ميکني خيلي خوب هستند، درد را ميگوئي، اما درمان را نميتواني! البته مي فهممت، که اگر تو يا هر کسي ديگر که درمان را ميفهمد، آن را بگويد، در آني کن فيکون ميشود. درمان در همان کلام ابرمرد خلقت است که جناب افشاريان، بخوبي به آن اشاره کرد : الناس علي دين ملوکهم! (226278)
شهروند دهلرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۲۰ ۱۲:۴۷
کنون صبر باید بر این داغها که پرگل شود کوچه ها باغها، وضعیت نظامهای بسامان نتیجه سالها مبارزه منطقی و دامنه دار عقلا با افراطیون است . اگر امروزه کشورهای اروپایی را اینچنین پیشرفته میبینیم باید بدانیم که این پیشرفت و توسعه نتیجه 400سال مبارزه و مجاهدت است ، پس صبر را فراموش نکنیم. (226280)
س.ب
France
۱۳۹۳/۰۲/۲۰ ۱۳:۱۶
به لطف تکنولوژی و اینترنت و دهکده کوچک جهانی نسلای جدید چیزایی از بچگی می بینن و یاد می گیرن که ما دیر فهمیدیم! فقط اگه مسوولین دیر بجنبن و با این نسل همراه نشن هم این نسل تربیت می شه ولی اونجوری که نباید... (226294)
کارمند
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۲۰ ۱۳:۱۸
چرا کسی دلواپس حقوق کارمندان نیس؟ (226295)
ایران
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۲۰ ۱۳:۳۳
تندروها این هارو میدونند ولی منافع اون در این هستش که همه پیز نابود بشه تا اون ها بمانند چون که خودشان نه سواد ونه لیاقت مدیریت رو دارند (226305)
هوشنگ
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۲۰ ۱۳:۴۱
با درود . به قول جناب مولانا : ماهی از سر گنده گردد نی ز دم (226311)
محمدرضابهزادی اصل
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۲۰ ۱۳:۵۴
چون مالزی نفت ندارد.....وباید پیشرفت بکنه و ایران اگه نفتش تمام شد به پیشرفت میشه امیدوار بود.. (226320)
رضا
۱۳۹۳/۰۲/۲۰ ۱۴:۰۳
دلواپسی عزیزان هم وطن از سر توجه به منافع شخصی است.
انشا ا... آهسته آهسته منافعشان را با منافع جامعه همراستا نمایند.
اطمینان داشته باشند دلواپسی شان درمان خواهد شد. (226326)
سجاد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۲۰ ۱۴:۱۲
خداوند این ملکت را از گزند دروغ، خشکسالی و نیروهای افراطی سطحی نگر مصون نگه دارد. آمین (226328)
میثم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۲۰ ۱۴:۱۲
میبینم زبون دراوردید (226329)
هموطن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۲۰ ۱۶:۵۱
برادر عزیز ایا این ادبیات صحیح است.وقتی اینطور فکر کنیم دور زمامداران ما را چاپلوسان می گیرند (226396)
محمديار
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۲۰ ۱۴:۱۳
هشت سال سكوت همه ي تفكرات زيبا را خوابانده شايد اين مطالب بتواند تلنگري باشد براي روشن شدن نوري در افكارمان....! (226330)
ایرانی مسلمان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۲۰ ۱۴:۴۵
پیامبر اسلام فرمودند: نگاه نکنید که چه کسی مي‌گوید ببینید چه مي‌گوید، و بارها سفارش کردند ملتشان را به علم آموزی و نوشتن بسیار و دادن زکات علم با آموزش دیگران. ولی ما کجا عمل کردیم این رهنمودها را، ولی در عوض در ظاهر دستورات آنچنان اندیشیدیم که نباید. (226339)
دلواپسیم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۲۰ ۱۵:۰۱
مادل مان برای ساندیس تنگ شده سخت دلمون واپس هست (226341)
دلواپس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۲۰ ۱۷:۲۱
یه عده هم دلتنگ ساندیس آمریکایی هستن !!! (226407)
مهدی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۲۰ ۱۵:۲۵
به خدا مردم را نبینید که مدام کار می کنند، همه از درون ناراضی اند و خسته از اینهمه چاپلوسی و گزارش های آبکی. نمونه اش هم همین آموزش و پرورش (226346)
adab
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۲۰ ۱۵:۳۶
بهار جان ،چرا برای صحبت های آقای علم الهدی ارسال نظر نگذاشتی؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
نکنه میترسی؟؟؟؟؟
الناس علی دین ملوکهم .من میگم چرا بعضی از مردم ما بی اخلاق و بداخلاق شدن،نگو که به بعضی ها نگاه میکنن و الگو میگیرن. (226350)
شهرام
United States
۱۳۹۳/۰۲/۲۰ ۱۶:۱۹
اینجا بسترو قانون برای فساد و راند خواری فراهم است هیچ کس حق انتقاد ندارد یابه عبارتی دیگرمردم هنوزبه بلوغ نرسیده اند که خوب و بد را از هم جدا کنند الا یه عده دلواپس نباشند؟ (226374)
مردم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۲۰ ۱۷:۱۱
بسيار جالب . اي كاش از رسانه ملي پخش مي شد (226402)
کاوه فارسی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۲۰ ۱۸:۵۲
بهار جان داغ دلم تازه شد
آگوست کنت اگه بود میگفت شما جزو جامعه خرافه گرا هستید (226442)
آشنا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۲۰ ۱۹:۲۵
دلواپسان ما دلواپس موقعيت و جايگاه 8سال گذشته خود هستند و گرنه اگر به فكر ملت بودند هرروز يك بحران براي اين ملت و دولت ايجاد نمي كردند. بقول آقاي خاتمي كه گفت در هر 9روز يك بحران براي كشور ايجاد كرده اند.اينها ديگر با تمام هرچه پررويي هر روز يك بحرانايجاد مي كنند.و در برنامه ديروز و امروز فردا با وقاحت و بي شرمي تمام به بحران سازي هاي خود افتخار مي كند. (226452)
سام
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۲۰ ۱۹:۲۶
دلواپس 8سال بخور بخور هستند (226454)
ا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۲۰ ۲۲:۱۵
با وجود افرادي مثل مصباخ دمكراسي و پيشرفت توهم است (226498)
میلاد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۲۰ ۲۳:۰۸
ما هم دلواپسه این عده قلیل هستیم که تو انتخابات 92 نامزد جبهه پایداری رای نیاورد (226519)